گوگل با دولت ایالات متحده برای تامین تراشه ها و تحریک نوآوری شریک می شود

ویل گرانیس، مدیر عامل بخش عمومی گوگل گفت: «گوگل سابقه طولانی رهبری در زمینه منبع باز دارد. “حرکت به یک چارچوب منبع باز، تکرارپذیری را تقویت می کند، که به محققان موسسات دولتی و خصوصی کمک می کند تا کار یکدیگر را تکرار کنند. همچنین نوآوری در فناوری نانو و تحقیقات نیمه هادی ها را دموکراتیک می کند.”

لوری ای. لوکاسیو، معاون وزیر بازرگانی استاندارد و فناوری و مدیر NIST، گفت: «با ایجاد یک عرضه داخلی جدید و مقرون به صرفه تراشه‌ها برای تحقیق و توسعه، هدف این همکاری آزاد کردن پتانسیل نوآورانه محققان و استارت‌آپ‌ها در سراسر کشور است. این یک نمونه عالی از این است که چگونه دولت، صنعت و محققان دانشگاهی می توانند با یکدیگر همکاری کنند تا رهبری ایالات متحده را در این صنعت بسیار مهم ارتقا دهند.”

طرح‌های مدار منبع باز خواهند بود، که به محققان دانشگاهی و کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد تا از تراشه‌ها بدون محدودیت یا هزینه‌های مجوز استفاده کنند و استفاده از تراشه را در دسترس‌تر می‌سازد.

SkyWater Technology این تراشه ها را به شکل دیسک های 200 میلی متری از سیلیکون طرح دار از ریخته گری نیمه هادی بلومینگتون، مینه سوتا تولید خواهد کرد. سپس دانشگاه‌ها و سایر خریداران می‌توانند دیسک‌ها را به هزاران تراشه جداگانه در امکانات پردازشی خود تقسیم کنند.


منبع: https://www.zdnet.com/article/google-partners-with-the-us-government-to-supply-chips-and-spur-innovation/#ftag=RSSbaffb68

در این قرارداد، گوگل هزینه اولیه راه اندازی تولید را پرداخت می کند و برای اولین دوره تولید یارانه می دهد. طبق NIST.

با رسیدن هزینه این تراشه ها به صدها هزار دلار، نوآوری در این فضا به شرکت های بزرگ محدود شده است. از آنجایی که قرار است این همکاری قیمت تراشه ها را به شدت کاهش دهد، این هزینه دیگر مانعی برای ورود دانشگاه ها و محققان استارت آپی نخواهد بود.

nistdevelopedchip

ب. هاسکینز/NIST

دستگاه‌های میکروالکترونیک مدرن دارای اجزای روی هم هستند که تراشه نیمه‌رسانا در لایه پایینی قرار دارد. این همکاری یک تراشه لایه پایین پیشرفته تری ایجاد می کند که دارای ساختارهای تخصصی برای اندازه گیری و آزمایش عملکرد اجزای قرار گرفته در بالای آن است.

تراشه های مورد استفاده برای توسعه فناوری نانو و دستگاه های نیمه هادی جدید اغلب دارای قیمت بالایی هستند که مانع بزرگی برای نوآوری است. برای حل این مشکل، مؤسسه ملی استاندارد و فناوری وزارت بازرگانی ایالات متحده (NIST) یک قرارداد همکاری تحقیق و توسعه با گوگل برای توسعه و تولید این تراشه ها امضا کرده است.

سپس NIST با کمک شرکای دانشگاهی مانند دانشگاه میشیگان، دانشگاه مریلند، دانشگاه جورج واشنگتن، دانشگاه براون و دانشگاه کارنگی ملون، مدار تراشه ها را طراحی خواهد کرد. آنها قصد دارند تا 40 تراشه مختلف را برای کاربردهای مختلف طراحی کنند.