چگونه آدرس IP خود را تغییر دهید، چرا می خواهید – و زمانی که نباید انجام دهید

چگونه آدرس IP خود را تغییر دهید، چرا می خواهید - و زمانی که نباید انجام دهید

کابل اترنت Cat5

جک والن/ZDNET

امنیت و حریم خصوصی برای مدت طولانی موضوع داغ بوده است (و این موضوع به این زودی تغییر نخواهد کرد). یکی از راه‌های دستیابی به حریم خصوصی در اینترنت این است که آدرس IP خود را تغییر دهید یا مبهم کنید، بنابراین افراد شرور و/یا اشخاص ثالث قادر به ردیابی شما یا حفظ سابقه ترافیک مرور شما نیستند.

همچنین: این روتر شبکه Wi-Fi 7 Linksys بی سیم قابل اعتماد را در سراسر خانه شما بسیار آسان می کند

تغییر آدرس IP شما ممکن است کاری به نظر برسد که به مدرک علوم کامپیوتر نیاز دارد — اما اینطور نیست. ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. من می خواهم به شما نشان دهم که چگونه می توانید این کار را بدون مبارزه انجام دهید.

قبل از شروع، توضیحی لازم است

آدرس های IP مختلف

یکی از اولین چیزهایی که باید متوجه شد تفاوت بین آدرس IP داخلی و خارجی است. در شبکه خانگی خود، یک آدرس IP خارجی دارید (که به مودم/روتری که ارائه دهنده خدمات شما به شما داده است اختصاص داده شده است). این آدرس IP همان چیزی است که اگر مرورگر را باز کنید و به آدرس IP من چیست بروید، می بینید.

این آدرس همان آدرسی است که جهان خارج می بیند — و شما نمی توانید آن را تغییر دهید به طور دائم. با این حال، شما می توانید آن را بسازید به نظر می رسد با آنچه هست متفاوت باشد چرا می خواهید این کار را انجام دهید؟ تغییر آدرس IP همانطور که توسط دنیای بیرون مشاهده می شود، ردیابی شما را برای دیگران سخت تر می کند، به خصوص اگر آن را به طور تصادفی تغییر دهید. شاید شما نیاز به انتقال داده های حساس داشته باشید و می خواهید آدرس IP به گونه ای ظاهر شود که گویی در یک مکان متفاوت است – حتی یک کشور متفاوت.

از طرف دیگر، شما چندین دارید درونی؛ داخلی آدرس‌های IP — آدرس‌هایی که روتر شما به دستگاه‌های مختلف در شبکه شما (رومیزی، لپ‌تاپ، تلفن، تبلت، تلویزیون و غیره) اختصاص می‌دهد. می توانید آن آدرس ها را به صورت دستی تغییر دهید. اگر مهارت (و توانایی دسترسی به پنجره پیکربندی روتر خود) را دارید، حتی می توانید طرح آدرس IP را از چیزی مانند 192.168.1.0 به 10.0.1.0 تغییر دهید.

همچنین: این سریع‌ترین و گران‌ترین روتر Wi-Fi است که من تا به حال آزمایش کرده‌ام

تغییر آدرس IP داخلی شما به اندازه نحوه مشاهده دستگاه شما توسط دنیای خارج از طریق شما مهم نیست. خارجی آدرس آی پی. چرا می خواهید یک آدرس IP داخلی را تغییر دهید؟ در یک کلام، راحتی. در اینجا یک مثال شخصی وجود دارد: من یک اشتراک سامبا در شبکه خود دارم و می‌خواهم مطمئن شوم که این دستگاه یک آدرس IP دارد که به راحتی می‌توانم آن را به خاطر بسپارم. و آدرسی که هرگز تغییر نخواهد کرد

یک احتیاط لازم است: تغییر این آدرس های IP داخلی همیشه ایده خوبی نیست. یک چیز کوچک به نام تضاد آدرس IP وجود دارد که زمانی اتفاق می افتد که بیش از یک دستگاه در یک شبکه دارای آدرس یکسان باشند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است دستگاهی در دسترسی به اینترنت مشکل داشته باشد یا باعث کندی سرعت شبکه شما شود.

آدرس های IP داخلی شما توسط روتر شما اختصاص داده می شود. مگر اینکه روتر خود را به صورت دستی پیکربندی کنید تا فقط از یک مجموعه خاص از آدرس ها (مثلاً 192.168.1.1-192.168.1.50) تخصیص دهد و سپس فقط آدرس های دستی را از 192.168.1.51 و بالاتر پیکربندی کنید، ممکن است با تداخل آدرس IP مواجه شوید. برای این منظور، بهتر است آدرس‌های IP داخلی را تنها در صورتی تغییر دهید که بدانید در حال انجام چه کاری هستید.

همچنین: اینترنت خانگی 5G چیست؟ در اینجا مواردی است که قبل از ثبت نام باید بدانید

بنابراین، در ادامه بخوانید!

تغییر آدرس IP داخلی به صورت دستی

در اینجا مراحل مربوط به سیستم عامل های مختلف آورده شده است.

نحوه انجام این کار به محیط دسکتاپ شما بستگی دارد، بنابراین من نحوه انجام آن را در محیط دسکتاپ گنوم (که مشابه سایر دسکتاپ ها خواهد بود) توضیح خواهم داد:

  1. برنامه تنظیمات را باز کنید.
  2. شبکه را پیدا کنید
  3. روی نماد چرخ دنده مرتبط با Wired یا Wireless کلیک کنید.
  4. تب IPv4 را انتخاب کنید.
  5. روی Manual کلیک کنید.
  6. اطلاعات لازم (آدرس، Netmask، Gateway، DNS) را پر کنید و روی Apply کلیک کنید.

  1. تنظیمات سیستم را باز کنید.
  2. به Wi-Fi بروید (در صورت اتصال بی سیم).
  3. اتصال بی سیم فعلی خود را پیدا کنید و روی جزئیات کلیک کنید.
  4. روی TCP/IP کلیک کنید.
  5. از منوی کشویی Configure IPv4 گزینه Manual را انتخاب کنید.
  6. اطلاعات لازم (آدرس، Netmask، Gateway، DNS) را پر کنید و روی Apply کلیک کنید.
  7. روی OK کلیک کنید.

    1. تنظیمات را باز کنید.
    2. به شبکه و اینترنت بروید.
    3. نوع اتصال خود (اترنت یا Wi-Fi) را انتخاب کنید.
    4. روی Manage و سپس Edit کلیک کنید.
    5. در قسمت Edit Network IP گزینه Manual را انتخاب کنید.
    6. اطلاعات لازم (آدرس، Netmask، Gateway، DNS) را پر کنید و روی Apply کلیک کنید.
    7. روی ذخیره کلیک کنید.

    1. تنظیمات را باز کنید.
    2. روی Network & Internet ضربه بزنید.
    3. روی نماد چرخ دنده مرتبط با شبکه بی سیمی که استفاده می کنید ضربه بزنید.
    4. روی نماد مداد در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
    5. روی گزینه های پیشرفته ضربه بزنید.
    6. Static را از منوی کشویی IP Settings انتخاب کنید.
    7. اطلاعات لازم (آدرس، Netmask، Gateway، DNS) را پر کنید و روی Apply کلیک کنید.
    8. روی ذخیره کلیک کنید.

    1. تنظیمات را باز کنید.
    2. Wi-Fi را انتخاب کنید
    3. روی نماد سمت راست شبکه بی‌سیمی که استفاده می‌کنید ضربه بزنید.
    4. از منوی کشویی Configure IP گزینه Manual را انتخاب کنید.
    5. اطلاعات لازم (آدرس، Netmask، Gateway، DNS) را پر کنید و روی Apply کلیک کنید.
    6. روی ذخیره کلیک کنید

    به یاد داشته باشید، تغییر آدرس IP داخلی شما هیچ کاری برای آدرس خارجی شما ندارد.

    تغییر آدرس IP خارجی

    همانطور که اشاره کردم، شما این کار را به صورت دستی یا دائمی انجام نخواهید داد. با این حال، کاری که می توانید انجام دهید این است که از سرویسی برای مخفی کردن آدرس IP خارجی واقعی خود به عنوان چیز دیگری استفاده کنید. برای این کار، می توانید آدرس IP خارجی خود را به سه روش مختلف مبهم کنید.

    1. VPN

    اکثر سرویس های VPN مدرن نه تنها آدرس IP خارجی شما را پنهان می کنند بلکه ترافیک شما را نیز رمزگذاری می کنند. این احتمالاً ساده ترین روش برای مخفی کردن آدرس IP خارجی شما است. خدمات VPN را برای هر پلتفرمی که استفاده می کنید (Linux، MacOS، Windows، Android و iOS) پیدا خواهید کرد. VPN های محبوب شامل NordVPN، ExpressVPN، Surfshark VPN، دسترسی به اینترنت خصوصی، و پروتون VPN. در اینجا می‌توانید درباره نرخ این خدمات (و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند) بیشتر بخوانید. اکثر VPN ها هزینه مرتبطی دارند.

    همچنین: بهترین خدمات VPN: آزمایش شده توسط متخصص

    2. مرورگر Tor

    اگر نمی خواهید مجبور به پرداخت هزینه برای VPN یا انجام مراحل نصب و پیکربندی چنین سرویسی باشید، همیشه می توانید از مرورگر Tor استفاده کنید. مرورگر Tor هر کاری را که VPN انجام می دهد، فقط با لایه های امنیتی بیشتر انجام می دهد. تنها اخطار در استفاده از مرورگر Tor این است که فقط برای ترافیک مرورگر وب شما کار می کند، به این معنی که آدرس IP خارجی شما را برای سایر سرویس های مبتنی بر شبکه مبهم نمی کند.

    همچنین: نحوه استفاده از مرورگر Tor (و چرا باید)

    3. سرور پروکسی

    این پیچیده ترین فرآیند است زیرا به نصب و پیکربندی سرویس نیاز دارد، که اغلب چالش برانگیزتر از استفاده از یک VPN یا مرورگر Tor است. علاوه بر این، اگر یک سرور پراکسی را انتخاب کنید، باید هر دستگاهی را در شبکه خود پیکربندی کنید تا از طریق سرور پروکسی متصل شود. من رفتن به این مسیر را توصیه نمی‌کنم زیرا عوارضی که می‌افزاید می‌تواند بسیار ناامیدکننده باشد.

    و این را دارید: روش های مختلفی که می توانید آدرس IP داخلی و خارجی خود را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که هنگام تغییر آدرس IP داخلی خود می خواهید مطمئن شوید که آن را به آدرسی که قبلاً در حال استفاده است تغییر نمی دهید (در غیر این صورت، با خطاهای تداخل آدرس IP مواجه خواهید شد). در مورد آدرس خارجی خود، بهترین شرط شما این است که از یک VPN یا مرورگر Tor استفاده کنید تا آدرس خارجی خود را مبهم کنید، که نه تنها از شناسایی (و حتی ردیابی) شما توسط اشخاص ثالث جلوگیری می کند، بلکه ترافیک شبکه شما را نیز رمزگذاری می کند.



    منبع: https://www.zdnet.com/article/how-to-change-your-ip-address-why-youd-want-to-and-when-you-shouldnt/#ftag=RSSbaffb68