این بااک است! مایکروسافت و آی بی ام منبع باز MS-DOS 4.0

این بااک است!  مایکروسافت و آی بی ام منبع باز MS-DOS 4.0

فلاپی دیسک MS-DOS 4

مایکروسافت

شوخی نیست مایکروسافت و IBM نیروهای خود را برای منبع باز سیستم عامل MS-DOS 4.0 تحت مجوز MIT در سال 1988 ملحق کرده اند. چرا؟ خوب، چرا که نه؟

همانطور که اسکات هانسلمن، معاون مایکروسافت در جامعه توسعه‌دهندگان، و جف ویلکاکس، رئیس دفتر برنامه‌های منبع باز مایکروسافت در وبلاگ منبع باز مایکروسافت نقل می‌کنند، «یک محقق جوان انگلیسی به نام کانر «استارفراست» هاید اخیراً با رئیس فنی سابق مایکروسافت، ری مکاتبه کرده است. Ozzie” در مورد رابطه بین DOS 4، Multitasking DOS (MT-DOS) و آنچه که IBM و OS/2 مایکروسافت خواهد شد.

همچنین: اوبونتو 24.04: این توزیع عالی جدید لینوکس فقط سریع نیست – یک قلعه است

این باعث شد که هانسلمن و ویلکاکس در بایگانی مایکروسافت کاوش کنند. پست وبلاگ ادامه می دهد: “در حالی که آنها نتوانستند کد منبع کامل MT-DOS را پیدا کنند، MS-DOS 4.00 را پیدا کردند، که امروز آن را منتشر می کنیم، در کنار این باینری های بتا اضافی، فایل های PDF اسناد و تصاویر دیسک. “

این اولین بار نیست که مایکروسافت کد منبع MS-DOS را منتشر می کند. در سال 2014، مایکروسافت کد منبع MS-DOS را برای نسخه های 1.25 و 2.0 از طریق موزه تاریخ کامپیوتر منبع باز کرد.

سایر نسخه‌های DOS نیز در طول سال‌ها منبع باز بوده‌اند. PC-MOS/386، یک کلون MS-DOS چند کاربره توسط Norcross، The Software Link مبتنی بر GA، در سال 2017 منبع باز بود. اکثر برنامه های DOS استاندارد و حالت محافظت شده 386 را اجرا می کرد.

در واقع، این سیستم عامل DOS بهتر از MS-DOS 4.0 بود. برای کسانی از شما که در سال 1988 آن را اجرا نمی‌کردید – زمانی که The Cosby Show و Roseanne محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در ایالات متحده بودند و جو مونتانا سانفرانسیسکو 49ers را به سومین برد Super Bowl خود هدایت می‌کرد – MS-DOS 4.0 سیستم عامل افتضاحی بود

همچنین: اگر همه باگ‌های هسته باگ امنیتی هستند، چگونه لینوکس خود را ایمن نگه دارید؟

چقدر وحشتناک؟ برنامه های محبوب روز – مانند WordPerfect 5.1، Lotus 1-2-3 و Doom – همیشه در آن شکست می خورد. در وسط یک کار قرار می‌گیرید، و، بنگ، برنامه شما کاملاً مسدود می‌شود. مدتها قبل از اینکه با صفحه آبی مرگ ویندوز آشنا شویم و از آن متنفر باشیم، MS-DOS 4.0 کاربران رایانه شخصی را وحشت زده کرد.

این عمدتا به این دلیل بود که MS-DOS 4.0 از 92 کیلوبایت رم استفاده می کرد. امروزه متوجه نمی‌شوید که رم زیادی روی ساعتتان استفاده می‌شود. اما در آن روزگار، زمانی که 640K چیزی بود که در یک رایانه شخصی رده بالا داشتید، یک معامله بزرگ بود. از قبل یا بعد از هر نسخه دیگری از DOS از حافظه بیشتری استفاده می کرد.

کاربران رایانه شخصی یا به MS-DOS 3.3 بازگشتند، که من در آن زمان توصیه کردم، یا به DR-DOS 3.41 Digital Research منتقل شدند.

MS-DOS 4 چقدر بد بود؟ شماره‌های نسخه DR-DOS شروع به تقلید از شماره‌های نسخه MS-DOS کرده بودند تا نشان دهند که اولی درست مانند دومی کار می‌کند. اما DR-DOS 4.0 وجود نداشت. در عوض، Digital Research نسخه جدید 1989 خود را DR-DOS 5.0 نامگذاری کرد تا مانع از این شود که کسی فکر کند که با MS-DOS 4.0 ارتباط دارد.

همچنین: هنگامی که پشتیبانی از ویندوز 10 تمام می شود، 5 گزینه دارید اما تنها 2 گزینه ارزش بررسی دارند

در واقع، شاید یکی از دلایلی که بسیاری از مردم آماده بودند در سال 1991 یک سیستم عامل جدید شبیه به یونیکس، لینوکس را امتحان کنند، این بود که MS-DOS 4.0 بسیاری از کاربران را آزار داده بود.

امروز، می‌توانید کد منبع MS-DOS 4.0 را دانلود کنید و آن را برای خود بر روی یک IBM PC XT اصلی (مطمئناً کسی دارد که هنوز در جایی اجرا می‌شود)، یک پنتیوم جدیدتر، و با شبیه‌سازهای PCem و 86box منبع باز اجرا کنید. همچنین ممکن است با Oracle VirtualBox یا ماشین مجازی قدیمی Linux MS-DOS DOSEMU کار کند، اما من فرصتی برای بررسی آن نداشتم.



منبع: https://www.zdnet.com/article/its-baaack-microsoft-and-ibm-open-source-ms-dos-4-0/#ftag=RSSbaffb68