تراشه‌های صوتی جدید کوالکام می‌توانند صدای هدفون‌های ارزان‌تر را گران‌تر کنند

تراشه‌های صوتی جدید کوالکام می‌توانند صدای هدفون‌های ارزان‌تر را گران‌تر کنند

عکسی از گوش کاپ های هدفون سنهایزر اکسنتوم

جادا جونز/ZDNET

کوالکام دو پلتفرم صوتی جدید را برای هدفون‌ها، هدفون‌ها و بلندگوهای بی‌سیم معرفی کرد که به سازندگان اجازه می‌دهد کیفیت صدای در سطح دوستداران صوتی، ANC بهبودیافته، کیفیت تماس بهبودیافته و مصرف انرژی کمتر را در طیف وسیع‌تری از محصولات صوتی بلوتوث بگنجانند.

تولیدکنندگان از چیپ‌ست‌ها و پلت‌فرم‌های صوتی کوالکام در برخی از محصولات صوتی بی‌سیم مورد علاقه ما استفاده می‌کنند و آنها را تحت برندهایی مانند Bose، Sennheiser، Anker، Jabra و غیره به فروش می‌رسانند. پلتفرم‌های صوتی جدید به دو سطح تقسیم می‌شوند و تنها پنج ماه پس از آن که کوالکام سطح فوق‌العاده خود، اسنپدراگون S7 و S7 Pro را به‌روزرسانی کرد، عرضه می‌شوند.

همچنین: تراشه موبایل جدید اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام، هوش مصنوعی مولد را به گوشی های هوشمند می آورد.

پلتفرم های صوتی Snapdragon S3 Gen 3 و S5 Gen 3 به زودی در دسترس سازندگان قرار خواهند گرفت، بنابراین بیایید توضیح دهیم که چگونه آنها می توانند تجربیات صوتی بلوتوث ما را تغییر دهند.

پلتفرم صدای Qualcomm S5 Gen 3

مانند بسیاری از نوآوری‌های فناوری در سال جاری، تراشه‌های صوتی جدید کوالکام شامل ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و پلتفرم S5 Gen 3 با یک واحد پردازش عصبی (NPU) مجهز به هوش مصنوعی معرفی شد. در تئوری، استفاده از هوش مصنوعی در NPU باید به هدفون اجازه دهد تا ویژگی‌هایی مانند حذف نویز، شفافیت و مدیریت نویز خارجی را سریع‌تر، کارآمدتر و با مصرف انرژی کمتر پردازش کند.

به گفته کوالکام، این تراشه‌های جدید هوش مصنوعی بیشتری را در دستگاه ارائه می‌کنند که می‌تواند به سطوح نویز اطراف شما گوش دهد و «در طول روز نیازهای کاربر را درک کند و با آن سازگار شود». از این نظر، هوش مصنوعی روی دستگاه باید ANC تطبیقی ​​تراشه‌های جدید را بصری‌تر و ارزشمندتر کند.

snapdragonphoto.jpg

کوالکام

در مقایسه با S5 Gen 2، پلتفرم صوتی نسل جدید 50 درصد بیشتر از حافظه پشتیبانی می کند و قدرت محاسباتی دو برابری برای پردازش سیگنال های صوتی خواهد داشت. این بهبود به این معنی است که هدفون های دارای این تراشه صوتی باید تشخیص صدا، صدای فضایی، تنظیمات EQ و حذف نویز را بهبود بخشند.

تراشه‌های کوچک در هدفون‌های شما از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای پردازش نویزهای اطرافتان استفاده می‌کنند و بر اساس سطوح نویز محیطتان، حذف نویز تطبیقی ​​را ارائه می‌دهند. تراشه‌های جدید کوالکام باید به این الگوریتم‌ها اجازه دهند هوشمندتر و سریع‌تر کار کنند، زیرا سازنده تراشه می‌گوید ANC این نسل قوی‌ترین تا کنون است.

پلتفرم S5 Gen 3 همچنین وعده مصرف انرژی بسیار کم را می دهد که عمر باتری هدفون و هدفون های آن را افزایش می دهد. تراشه های جدید همچنین می توانند تا 5 مگابایت رم را در خود جای دهند، در مقایسه با 2.64 مگابایت نسل قبلی.

افزایش RAM باید تاخیر کمتر و توان عملیاتی بالاتر را فراهم کند. تراشه‌های جدید می‌توانند صدا را سریع‌تر و با تاخیر کمتری پردازش کنند، بنابراین هدفون‌ها و هدفون‌های روزانه شما می‌توانند به عنوان هدفون‌های بازی در حال حرکت عمل کنند.

البته پلتفرم S5 Gen 3 از مجموعه ای از کدک های بلوتوث Snapdragon AptX برای ارائه صدای بدون افت پشتیبانی می کند. هدفون‌های دارای این تراشه‌ها از صدای LE برای افزایش پهنای باند پشتیبانی می‌کنند و بلوتوث Auracast امکان دسترسی به چندین جریان صوتی بلوتوث را فراهم می‌کند.

همچنین: منتظر صدای بدون افت از هدفون جدیدتان هستید؟ این اتفاق نمی افتد و دلیل آن اینجاست

پلت فرم S5 Gen 3 برای هدفون ها و هدفون های ممتاز مانند هدفون Bose QuietComfort Ultra که بر روی پلت فرم S5 Gen 2 عرضه شده در سال 2022 کار می کند، در نظر گرفته شده است.

پلتفرم صدای Qualcomm S3 Gen 3

نسل جدید پلتفرم صوتی Qualcomm S3 به هدفون‌ها، هدفون‌های هدفون و بلندگوهای سطح متوسط ​​اختصاص دارد و ویژگی‌های صوتی با کیفیت بالاتر را برای محصولات صوتی بی‌سیم مقرون به صرفه‌تر به ارمغان می‌آورد.

تفاوت های زیادی بین نسل 3 امسال و پلتفرم های نسل 2 قبلی وجود ندارد، اما تراشه های Gen 3 همه آخرین ویژگی ها را در یک تراشه ادغام می کنند، که باید تولیدکنندگان را کمتر تحت فشار قرار دهد.

برای مصرف‌کنندگان، این بدان معناست که مارک‌های صوتی بی‌سیم مورد علاقه شما می‌توانند دستگاه‌هایی را ارائه دهند که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، صدای بدون تلفات را پشتیبانی می‌کنند و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری یکپارچه‌تر و ویژگی‌های نرم‌افزار ارتقا یافته را بدون پرداخت صدها هزینه بیشتر نسبت به مدل‌های قبلی ارائه می‌دهند.

همچنین: دو مدل جدید ایرپاد در پاییز امسال پیش‌بینی می‌شوند – در اینجا همه چیزهایی است که تاکنون می‌دانیم

جدیدترین پلتفرم S3 مبدل‌های داخلی دیجیتال به آنالوگ را ارائه می‌دهد که به هدفون‌ها، هدفون‌ها و بلندگوهای میان‌رده اجازه می‌دهد تا از پخش موسیقی بدون اتلاف 24 بیت/48 کیلوهرتز پشتیبانی کنند.

کیفیت صدا به این بالا زمانی برای محصولات سطح بالا محفوظ بود، اما این تراشه‌های صوتی به بلندگوهای بلوتوثی مانند Soundcore Motion X500 اجازه می‌دهند تا با کمتر از 200 دلار به صدایی با وضوح بالا دست پیدا کنند.

چگونه می توانم به کدک های Aptx دسترسی داشته باشم؟

اخطارهای قابل توجهی در مورد تراشه های صوتی جدید کوالکام وجود دارد. اگرچه هدفون‌های بی‌سیم، هدفون‌ها و بلندگوهای جدید مجهز به فناوری آینده آینده هستند، اما توانایی آن‌ها به اندازه دستگاه‌های متصل خود است.

بسیاری از مردم با گوشی های هوشمند خود به موسیقی گوش می دهند، اما محصولات صوتی با تراشه های کوالکام بهترین عملکرد را با گوشی های هوشمند مجهز به تراشه های کوالکام دارند. اکثر گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده یا از تراشه‌های تلفن هوشمند غیر کوالکام استفاده می‌کنند یا از فناوری صوتی اختصاصی برای جلوگیری از صدور مجوز کدک‌های AptX استفاده می‌کنند.

همچنین: Fitbit در شرف دریافت برخی ارتقاءهای عمده هوش مصنوعی است که توسط LLM 'Personal Health' Google پشتیبانی می شود.

کوالکام AptX Adaptive را به عنوان بصری‌ترین و مطمئن‌ترین کدک خود تبلیغ می‌کند. با این حال، دسترسی به این کدک نیازمند استفاده از گوشی هوشمند و هدفون شما از تراشه کوالکام است.

گوشی‌های هوشمند اپل از تراشه‌های داخلی و فناوری بلوتوث اختصاصی استفاده می‌کنند، گوشی‌های سامسونگ از تراشه‌های گوشی هوشمند Qualcomm اما یک کدک اختصاصی بلوتوث استفاده می‌کنند، و تلفن‌های Google از کدک‌های AptX دیگری که AptX Adaptive نیستند، پشتیبانی می‌کنند.

با این وجود، می‌توانید روی هدفون‌های آتی با تراشه‌های جدید کوالکام حساب کنید تا هوشمندتر کار کنند و قابلیت حذف نویز، عمر باتری و پایداری اتصال را بهبود ببخشند. متأسفانه، باید به دنبال راه‌های دیگری برای گوش دادن بدون ضرر از طریق بلوتوث باشید.



منبع: https://www.zdnet.com/article/qualcomms-new-audio-chips-can-make-cheaper-headphones-sound-more-expensive/#ftag=RSSbaffb68