چگونه با File History از فایل های خود در ویندوز 10 و 11 بک آپ بگیرید

تنظیم فاصله پشتیبان

لنس ویتنی / اسکرین شات

بازیابی تاریخچه فایل ویندوز 11

فایل هایی را برای بازیابی انتخاب کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات

پشتیبان گیری از تاریخچه فایل ویندوز 11

حال فرض کنید یک یا چند فایل از فایل‌های پشتیبان‌گیری شده از طریق File History مفقود می‌شوند، خراب می‌شوند، یا غیرقابل خواندن و غیرقابل استفاده هستند، و می‌خواهید آن فایل را از نسخه پشتیبان بازیابی کنید. به پایین صفحه سابقه فایل در تنظیمات بروید و روی پیوند «بازیابی فایل‌ها از یک نسخه پشتیبان فعلی» کلیک کنید (شکل 7).

اکنون پشتیبان‌گیری را انتخاب کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات
تابلویی با تابلوهایی که می‌گویند پشتیبان‌گیری و بازیابی

لنس ویتنی

به طور پیش‌فرض، File History از پوشه‌های خاصی در حساب کاربری شما مانند اسناد، موسیقی، تصاویر، ویدیوها و دسکتاپ پشتیبان‌گیری می‌کند. می‌توانید پوشه‌ها را حذف کرده و اضافه کنید تا مطمئن شوید که از همه فایل‌هایی که انتخاب می‌کنید، صرفنظر از اینکه کجا هستند، پشتیبان‌گیری می‌شوند.

یک پوشه اضافه کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات

برای حذف یک پوشه، روی پیوند برای کلیک کنید حذف پوشه ها. روی دکمه افزودن کلیک کنید و سپس پوشه ای را که می خواهید از پشتیبان حذف کنید انتخاب کنید (شکل 12).

بازیابی فایل

لنس ویتنی / اسکرین شات


منبع: https://www.zdnet.com/article/how-to-back-up-your-files-in-windows-10-and-11-with-file-history/#ftag=RSSbaffb68 انتخاب مقصد پشتیبان

لنس ویتنی / اسکرین شات
یک پوشه را حذف کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات
فاصله پشتیبان گیری را انتخاب کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات

اگر لیست پوشه‌ای را نشان می‌دهد که نمی‌خواهید از آن نسخه پشتیبان تهیه شود، آن را انتخاب کنید و روی دکمه Remove کلیک کنید (شکل 4).

روی پیوند “گزینه های بیشتر” کلیک کنید. در صفحه گزینه های پشتیبان گیری، روی منوی کشویی برای کلیک کنید از فایل های من بک آپ بگیرید و فاصله پشتیبان گیری را از هر 10 دقیقه تا روزانه تنظیم کنید. بعد، روی منوی برای کلیک کنید پشتیبان های من را نگه دارید و تصمیم بگیرید که چه مدت می خواهید هر نسخه پشتیبان را حفظ کنید، از “تا زمانی که فضا نیاز است” تا برای همیشه لطفا برای (شکل 2).

مقصد پشتیبان را انتخاب کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات
افزودن پوشه به کتابخانه

لنس ویتنی / اسکرین شات

برای حذف پوشه‌ای که در لیست نمایش داده نمی‌شود، مانند یک زیرپوشه، روی دکمه افزودن پوشه در بخش کلیک کنید. این پوشه ها را حذف کنید و آن پوشه را انتخاب کنید (شکل 5).

به پنجره اصلی File History Control Panel برگردید و روی پیوند تنظیمات پیشرفته کلیک کنید. روی منوی کشویی برای کلیک کنید ذخیره کپی از فایل ها و فاصله پشتیبان گیری را تنظیم کنید. روی منوی کشویی برای کلیک کنید نسخه ذخیره شده را نگه دارید و تعیین کنید که چه مدت پشتیبان‌گیری از تاریخچه فایل باید حفظ شود. پس از اتمام، روی “ذخیره تغییرات” کلیک کنید (شکل 13).

بازیابی فایل ها

لنس ویتنی / اسکرین شات
تاریخچه فایل را تنظیم کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات

پشتیبان گیری باید قبلاً در این مرحله شروع شده باشد. اگر نه، روی پیوند “اکنون اجرا شود” کلیک کنید. اگر در آینده نیاز به بازیابی فایل دارید، به صفحه سابقه فایل در کنترل پنل بازگردید و روی پیوند “بازیابی فایل های شخصی” کلیک کنید. نسخه های پشتیبان خود را جستجو کنید و پوشه ای را که حاوی فایلی است که می خواهید بازیابی کنید باز کنید. فایل را انتخاب کنید و روی دکمه “بازیابی به محل اصلی” کلیک کنید. فایل شما به جای اصلی خود بازیابی می شود (شکل 14).

برای استفاده از File History در ویندوز 11، مطمئن شوید درایوی که می خواهید به عنوان محل پشتیبان استفاده کنید متصل است. Control Panel را در نمای نماد باز کنید و نماد File History را انتخاب کنید (یا روی نماد جستجو کلیک کنید، File History را تایپ کنید و نتیجه را انتخاب کنید). پنجره File History باید به مقصد پشتیبان در زیر “Copy files to:” اشاره کند (شکل 9).

یکی از معایب استفاده از File History این است که ممکن است روزهای آن شماره باشد. من شایعاتی شنیده‌ام مبنی بر اینکه مایکروسافت قصد دارد این ویژگی را در مقطعی منسوخ کند و کاربران را مجبور کند به روش‌های پشتیبان‌گیری دیگر مانند OneDrive روی آورند.

در مرحله بعد، می توانید تعیین کنید که کدام پوشه ها شامل و حذف در پشتیبان گیری شوند. پوشه هایی را که قبلاً برای File History برچسب گذاری شده اند مرور کنید. اگر پوشه‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید در لیست نیست، روی دکمه Add a folder کلیک کنید و آن پوشه را انتخاب کنید (شکل 3).

تهیه نسخه پشتیبان از اسناد و سایر فایل‌ها در ویندوز همیشه توصیه می‌شود در صورتی که نسخه اصلی گم یا خراب شود. این به ویژه در مورد فایل هایی که مهم، حساس یا غیر قابل تعویض هستند صادق است. اما در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید یک روش خودکار و یکپارچه برای پشتیبان‌گیری از فایل‌های خود داشته باشید تا مجبور نباشید آن را به صورت دستی انجام دهید. اگرچه می‌توانید به انواع برنامه‌های پشتیبان‌گیری شخص ثالث روی بیاورید، ابزاری که در ویندوز تعبیه شده است، یعنی File History، ارزش امتحان کردن را دارد.

صرف نظر از برنامه های مایکروسافت برای تاریخچه فایل، این ابزار در هر دو ویندوز 10 و ویندوز 11 قابل دسترسی است و به عنوان یک روش پشتیبان گیری توانمند عمل می کند. تا زمانی که هنوز وجود دارد، ارزش استفاده از آن را دارد. در اینجا نحوه استفاده از آن در ویندوز 10 و 11 آورده شده است.

پشتیبان گیری از تاریخچه فایل ویندوز 10

یک سرنخ برای آینده File History در نحوه عملکرد آن در ویندوز 11 در مقابل ویندوز 10 نهفته است. در ویندوز 10، تنظیم و استفاده از این ویژگی هنگام اجرای برنامه تنظیمات آسان است. اما در ویندوز 11، مایکروسافت File History را از تنظیمات حذف کرد. تنها گزینه شما این است که آن را از کنترل پنل اجرا کنید، که دست و پا چلفتی است و به نظر یک گام واضح به عقب است.

بسته به زمان‌بندی پشتیبان‌گیری که انتخاب کرده‌اید، پشتیبان‌گیری سابقه فایل ممکن است به تنهایی شروع شده باشد. اگر نه، به بالای صفحه بروید و روی دکمه Back up now کلیک کنید (شکل 6).

یک پوشه را حذف کنید

لنس ویتنی / اسکرین شات

اگر بیش از یک درایو پشتیبان متصل است، روی پیوند سمت چپ کلیک کنید درایو را انتخاب کنید. درایوی مورد نظر برای استفاده را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید (شکل 10).

در بالا یک پنجره تاریخچه فایل باز می شود که آخرین نسخه پشتیبان را نشان می دهد. اگر به فایلی از نسخه پشتیبان قبلی نیاز دارید، روی نماد فلش سمت چپ در پایین صفحه کلیک کنید. برای بازگشت به گذشته به پشتیبان‌گیری قبلی، روی نماد کلیک کنید. برای حرکت به جلو، روی فلش سمت راست کلیک کنید. وقتی نسخه پشتیبان مورد نیاز خود را پیدا کردید، پوشه ای را که حاوی فایل یا فایل هایی است که می خواهید بازیابی کنید باز کنید، آن فایل ها را انتخاب کنید و سپس روی دکمه Restore در پایین کلیک کنید. فایل ها به مکان اصلی خود بازیابی می شوند (شکل 8).

در ویندوز 10 به Settings > Update & Security > Backup. درایو یا دستگاهی را که می خواهید به عنوان محل پشتیبان استفاده کنید وصل کنید. روی دکمه “افزودن درایو” کلیک کنید و درایوی مورد نظر خود را برای استفاده انتخاب کنید. این کار تاریخچه فایل را روشن می کند (شکل 1).

در مرحله بعد، می‌توانید پوشه‌های دیگری را فراتر از پوشه‌های پیش‌فرض به نسخه پشتیبان اضافه کنید، اگرچه فرآیند در اینجا مبهم است. به‌طور پیش‌فرض، File History در ویندوز 10 از تمام پوشه‌های فهرست شده در کتابخانه‌ها نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. برای افزودن یک پوشه دیگر به نسخه پشتیبان، File Explorer را باز کنید، روی پوشه کلیک راست کرده و “Show more options” را انتخاب کنید. از منوی زمینه کامل، را انتخاب کنید در کتابخانه گنجانده شود و سپس آن را به یک پوشه موجود اضافه کنید یا آن را به عنوان یک کتابخانه جدید ایجاد کنید. سپس آن پوشه در تاریخچه فایل گنجانده می شود (شکل 11).

File History که در ویندوز 10 و 11 موجود است، به طور خودکار از فایل‌ها از پوشه‌های خاص روی رایانه شخصی شما به منبع خارجی مانند درایو USB یا محل شبکه پشتیبان‌گیری می‌کند. پشتیبان‌گیری‌های شما بر اساس فاصله زمانی که تعیین کرده‌اید در پس‌زمینه اجرا می‌شوند. و اگر زمانی نیاز به بازیابی فایل داشتید، کافی است نسخه های پشتیبان قبلی خود را باز کرده و مرور کنید تا نسخه مناسب را بیابید.

حذف پوشه

لنس ویتنی / اسکرین شات

پشتیبان‌گیری در پس‌زمینه شروع می‌شود، هم اکنون و هم در فاصله زمانی که تعیین کرده‌اید تکرار می‌شود. می توانید با اجرای نسخه پشتیبان به کار خود ادامه دهید. پس از تکمیل، بخش نمای کلی تاریخ و زمان آخرین نسخه پشتیبان را نشان می دهد.

بازیابی تاریخچه فایل ویندوز 10