ناسا برخورد شهاب‌سنگ عظیمی را روی مریخ مشاهده کرد و یخ‌های بیشتری را در سیاره سرخ کشف کرد

داوبار گفت که دانشمندان به این نتیجه رسیدند که یخ یافت شده در دهانه و اطراف آن از مریخ – و نه از شهاب سنگ – آمده است، زیرا برخورد با این اندازه ممکن است شهاب سنگ را نابود کند. به‌علاوه، مکان‌هایی که یخ در آنجا پیدا شد نشان می‌دهد که از زیر سطح حفاری شده است.

دهانه در مریخ، با اندازه گیری نشان می دهد دهانه حدود 490 فوت عرض دارد

لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا، گفت: «اما در برنامه ریزی برای اکتشافات آینده انسان در مریخ، ما می خواهیم فضانوردان را تا حد امکان نزدیک به خط استوا فرود آوریم. “دسترسی به یخ در این عرض های جغرافیایی پایین تر — این یخ می تواند به آب، اکسیژن یا هیدروژن تبدیل شود. این می تواند واقعا مفید باشد.”

بروس بانرت، محقق اصلی اینسایت برای جت ناسا گفت: «شاید بین چهار تا هشت هفته، تا جایی که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم، انتظار داریم که فرودگر دیگر قدرت کافی برای کار کردن نداشته باشد و ارتباطمان با فضاپیما قطع شود.» آزمایشگاه نیروی محرکه. “بنابراین این موضوع غم انگیزی است. اما Insight در چهار سال گذشته به طرز شگفت انگیزی کار کرده است.”


منبع: https://www.zdnet.com/article/nasa-observes-huge-meteoroid-impact-on-mars-discovers-more-ice-on-the-red-planet/#ftag=RSSbaffb68

او توضیح داد: «این شگفت‌آور بود، زیرا این گرم‌ترین نقطه در مریخ است – نزدیک‌ترین نقطه به خط استوا – ما تا به حال یخ آب دیده‌ایم. بنابراین دانشمندان می‌توانند از این برای محدود کردن شرایط آب و هوایی گذشته در مریخ استفاده کنند – این یخ چه زمانی و چگونه رسوب کرده، دفن شده و تا به حال حفظ شده است.

ناسا روز پنجشنبه دو مقاله در مورد مشاهدات خود در مجله Science منتشر کرد.

گلیز گفت شهاب سنگی که این دهانه را ایجاد کرده است، احتمالاً بین پنج تا 12 متر قطر داشته است. او اشاره کرد که سیارک هایی با این اندازه تقریباً سالی یک بار وارد جو زمین می شوند، اما آنها معمولاً در جو ضخیم تر زمین می سوزند.

دهانه برخوردی که در 24 دسامبر 2021 در اثر برخورد شهاب سنگ در منطقه آمازونیس پلانیتیا مریخ شکل گرفت، همانطور که در این تصویر مشروح گرفته شده توسط آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) دیده می شود، حدود 490 فوت (150 متر) عرض دارد. دوربین) روی مدارگرد شناسایی مریخ ناسا.

NASA/JPL-Caltech/دانشگاه آریزونا

دوبار گفت که زمین لرزه ای که پس از برخورد رخ داد، زمین لرزه ای به بزرگی 4 ریشتر بود – زمین لرزه ای به اندازه متوسط ​​در زمین، جایی که فعالیت لرزه ای بیشتری وجود دارد، اما برای مریخ نسبتاً بزرگ است.

تصاویر سیاه و سفید کنار هم از مریخ، قبل و بعد از برخورد شهاب سنگ

این دهانه برخوردی شهاب سنگ در مریخ با استفاده از دوربین زمینه سیاه و سفید در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا کشف شد. دوربین زمینه این تصاویر قبل و بعد از برخورد را که در 24 دسامبر 2021 در منطقه ای از مریخ به نام Amazonis Planitia رخ داد، گرفت.

NASA/JPL-Caltech/MSSS

InSight که در نوامبر 2018 بر روی مریخ فرود آمد، در واقع در تابستان گذشته به ماموریت علمی خود پایان داد و تا پایان سال جاری پس از از دست دادن قدرت، کاملاً غیر قابل استفاده خواهد بود. در بهار، پنل‌های خورشیدی InSight تقریباً 500 وات ساعت در هر سیال (در روز مریخی) تولید می‌کردند که برای روشن کردن یک اجاق برقی فقط برای 10 دقیقه کافی است. این میزان از 5000 وات ساعت در ابتدای ماموریت Insight کمتر بود.

ناسا در روز پنجشنبه مشاهدات خود را به اشتراک گذاشت از برخورد شهاب سنگی در مریخ که سال گذشته رخ داد – تا کنون بزرگترین برخورد شهاب سنگی که آژانس روی سیاره سرخ مشاهده کرده است، و ضربه ای که به کشف منابع جدید و شگفت انگیز یخ آب کمک کرد.

دوبر گفت که تصاویر گرفته شده توسط دوربین های MRO “تکه های به اندازه تخته سنگ” از یخ آب را در دهانه و همچنین پرتاب شده در مناظر خارج از دهانه را نشان می دهد.

او گفت: “ما فکر می کردیم که دهانه ای به این اندازه ممکن است هر چند دهه یک بار، شاید یک بار در هر نسل، در جایی روی این سیاره شکل بگیرد.” بنابراین بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم شاهد این رویداد باشیم.

اکنون، پس از طوفان گرد و غبار بزرگ در تابستان که مانع از ساخت پنل‌های خورشیدی شد، InSight کمتر از 300 وات ساعت برق تولید می‌کند. ناسا هنوز هم لرزه‌سنج InSight را کار می‌کند، اما تنها یک روز از چهار روز.

ناسا توانست با چندین ابزار این رویداد را ثبت کند. فرودگر مریخ InSight برای اولین بار وقوع یک زمین لرزه بزرگ را در 24 دسامبر گزارش کرد. ناسا با مشاهده تصاویر قبل و بعد از مدارگرد شناسایی مریخ خود توانست تأیید کند که این زمین‌لرزه در نتیجه برخورد شهاب سنگ بوده است.MRO). MRO دارای دو دوربین روی عرشه است که هر دو برای مطالعه دهانه استفاده شده اند: دوربین زمینه (Context Camera)CTX) تصاویر سیاه و سفید و با وضوح متوسط ​​ارائه می دهد، در حالی که تصویرگر رنگی مریخ (MARCI) تولید می کند نقشه های روزانه کل سیاره برای ردیابی تغییرات آب و هوایی در مقیاس بزرگ

دانشمندان روز پنجشنبه گفتند که این برخورد که در دسامبر سال گذشته روی داد، دهانه ای به عرض حدود 500 فوت ایجاد کرد – تقریباً به عرض دو بلوک شهر. اینگرید دوبار، سرپرست علم برخورد InSight به خبرنگاران گفت، اگرچه شهاب‌سنگ‌ها دائماً به مریخ برخورد می‌کنند، این برخورد به وضوح متفاوت بود – دهانه‌ای که از خود به جای گذاشته بیش از 10 برابر بزرگ‌تر از دهانه‌های معمولی جدید است.

دانشمندان از قبل می دانستند که یخ آب در نزدیکی قطب های مریخ وجود دارد.

این دهانه در منطقه ای از مریخ به نام Amazonis Planitia، حدود 3500 کیلومتر دورتر از جایی که InSight قرار دارد، قرار دارد.