ما پرواز داریم: موشک آرتمیس ناسا پرتاب می شود و اوریون به سمت ماه می رود.

ناسا به روز رسانی نهایی را در ساعت 3:44 صبح قبل از کنفرانس مطبوعاتی پس از پرتاب که قرار بود در ساعت 5 صبح روز چهارشنبه از جانب کندی برگزار شود، ارائه کرد.

در مأموریت آرتمیس I، SLS فضاپیمای اوریون را به مدار زمین می‌برد، جایی که در یک ماموریت چهار تا شش هفته‌ای، 40000 مایل فراتر از ماه را طی خواهد کرد.

در آن نقطه، Orion از مرحله فوقانی SLS جدا شد و با مدول خدمات اروپایی ESA، مدیر ناسا شروع به پرواز کرد. جیم فری در توییتر اشاره کرد.

قرار بود پرتاب Artemis I در 16 آگوست، دو هفته زودتر از برنامه اولیه انجام شود، اما پس از اینکه تجهیزات نتوانستند یکی از چهار موتور موشک RS-25 را خنک کنند، پاکسازی شد. تلاش دوم در اوایل سپتامبر به دلیل نشت هیدروژن در خط سوخت به مرحله هسته موشک SLS به تعویق افتاد. سومین تلاش در اکتبر و نوامبر توسط طوفان ایان و سپس طوفان نیکولا متوقف شد.

او گفت: «ما برای بقیه سوختگی‌هایمان به ماژول خدمات تکیه می‌کنیم تا ما را در مسیر درست نگه دارد.




منبع: https://www.zdnet.com/article/we-have-liftoff-nasas-artemis-rocket-launches-and-orion-is-headed-to-the-moon/#ftag=RSSbaffb68

همچنین: آرتمیس چیست؟ هر آنچه که باید در مورد ماموریت ماه جدید ناسا بدانید

اوریون پیشران های کمکی خود را برای دور کردن فاصله ایمن از مرحله پایان یافته شلیک کرد و فضاپیما در مسیر خود به سمت ماه است.

کرافت نوشت: «مرحله موقت رانش برودتی (ICPS) سوخت تقریباً 18 دقیقه‌ای تزریق در ماه (TLI) خود را تکمیل کرد و فضاپیما از صحنه جدا شد.

حدود سه دقیقه پس از بلند شدن، ماژول سرویس و سیستم توقف پرتاب از فضاپیمای اوریون جدا شد. مرحله هسته SLS تا حدود هشت دقیقه پس از پرتاب به شلیک ادامه داد و در آنجا به مدار پایین زمین رسید.

مانور بالا بردن حضیض با موفقیت به پایان رسید. مرحله پیشرانه برودتی موقت به مدت کمی بیش از 20 ثانیه شلیک شد تا پایین ترین نقطه مدار زمین جبار را برای آماده شدن برای شرایط بحرانی بالا ببرد. تزریق از طریق قمری سوختگی که جبار را به ماه خواهد فرستاد. راشل کرافت از ناسا در به‌روزرسانی گفت: سوختگی تزریقی از طریق ماه در حال حاضر حدود ساعت 3:14 صبح به وقت شرقی هدف قرار گرفته است و حدود 18 دقیقه طول می‌کشد.

ناسا این هفته ماموریت Capstone خود CubeSat را در یک مدار هاله ای نزدیک به مستطیل (NRHO) به دور ماه قرار داد. این مداری است که ایستگاه فضایی گیت وی برای پشتیبانی از ماموریت های آرتمیس II و اکتشافات اعماق فضا در آن قرار خواهد گرفت. این مدار یک خط دید پیوسته از زمین را به کهکشان ارائه می دهد و ارتباط بی وقفه بین زمین و ماه را امکان پذیر می کند.

nhq202211160203

در ساعت 1:56 بامداد، موتور اصلی مرحله هسته SLS قطع شد و مرحله اصلی از مرحله موقت رانش برودتی و فضاپیمای Orion جدا شد. در ساعت 2:24 بامداد، آرایه های خورشیدی شکارچی پیش از “مانور افزایش حضیض” که مدار شکارچی را در آماده سازی برای تزریق فراقمری که جبار را به ماه می فرستد، مستقر کردند.

موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا حامل فضاپیمای اوریون در آزمایش پرواز آرتمیس I پرتاب می شود.

تصویر: ناسا/بیل اینگالز

سامانه پرتاب فضایی آرتمیس I (SLS)، حامل فضاپیمای Orion، سرانجام به فضا پرتاب شد و در مسیر ماه قرار گرفت.

پرتاب به موقع در ساعت 1:47 بامداد به وقت شرق از مجتمع پرتاب 39B در مرکز فضایی کندی، فلوریدا اتفاق افتاد. پرواز به دور ماه و برگشت به ناسا این فرصت را می دهد که سیستم های یکپارچه را در یک محیط اعماق فضا قبل از ارسال مأموریت های خدمه در دهه آینده آزمایش کند. همچنین سپر حرارتی Orion و اینکه چگونه می تواند ماژول خدمه را پس از ورود مجدد، فرود و پایین آمدن بازیابی کند، آزمایش خواهد کرد.