لینوکس 6.0 در حالی از راه می رسد که لینوس توروالدز وعده «چیزهای اصلی جدید» را می دهد


توسعه دهندگان-امنیت

گتی ایماژ/نیتات ترمی

لینوس توروالدز انتشار پایدار لینوکس 6.0 را اعلام کرده است، اما پرچم‌گذاری کرده است که حاوی “چیزهای جدید اصلی” در لینوکس 6.1 نیست.

از زمان اولین نامزد انتشار (rc1) برای لینوکس 6.0 در ماه آگوست، توروالدز معنای تغییر شماره نسخه اصلی را که در غیر این صورت 5.20 می شد، نادیده گرفت. در حالی که 6.0 را “نسخه نسبتاً قابل توجهی” نامیده است، او همچنین در کنفرانس ماه گذشته گفت: “من می خواستم 6.0 خسته کننده باشد.”

مانند او یکشنبه نوشت در یک به روز رسانی: “بنابراین، همانطور که امیدواریم برای همه روشن است، تغییر شماره نسخه اصلی بیشتر به خاطر تمام شدن انگشتان دست و پا است تا تغییرات اساسی بزرگ.”

همانطور که توسط فورونیکس در طول پنجره ادغام 6.0لینوکس 6.0 بهبودهای عملکردی را برای پردازنده های Ice Lake Xeon اینتل و همچنین Ryzen Threadripper و AMD EPYC AMD به ارمغان می آورد.

همچنین پشتیبانی سخت افزاری جدیدی برای پردازنده های Sapphire Rapids، Raptor Lake و Meteor Lake اینتل وجود دارد. و پشتیبانی سخت افزاری جدید از اسنپدراگون 8cx Gen3 کوالکام و موارد دیگر. لینوکس 6.0 پشتیبانی از RISC-V را در چندین جبهه ارتقا می دهد در حالی که به روز رسانی های سخت افزاری برای OpenRISC و چینی LoongArch وجود داشت.

“اما مسلماً تغییرات مختلفی در نسخه 6.0 وجود دارد – ما در مجموع بیش از 15 هزار commit غیر ادغام در آنجا داریم، و به این ترتیب 6.0 یکی از نسخه های بزرگتر حداقل از نظر تعداد commit در مدتی است. توروالدز خاطرنشان کرد.

خبر بزرگ در مورد لینوکس 6.1 و احتمالاً در میان “چیزهای جدید اصلی” تورولادز ذکر شده است، اضافه شدن زبان برنامه نویسی Rust به هسته لینوکس است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا چیزهایی مانند درایورها و سایر مؤلفه ها را در Rust به جای پیش فرض C بسازند. زبان برنامه نویسی .

و این بدیهی است که من فردا پنجره ادغام 6.1 را باز خواهم کرد. که – بر خلاف 6.0 – تعدادی چیزهای نسبتاً اصلی جدید را در خود جای داده است. اما در حال حاضر، لطفاً این آخرین نسخه هسته را مرور کنید.” توروالدز در لیست پستی یکشنبه.

از طریق فورونیکس، یک درخواست کششی برای آوردن پشتیبانی زبان Rust به لینوکس 6.1 روز شنبه توسط توسعه دهنده هسته Kees Cook و Miguel Ojeda، توسعه دهنده پروژه Rust for Linux به Torvalds ارسال شد.

کیز به توروالدز نوشت و از او درخواست کرد که درخواست کشش «معرفی زنگ» را انجام دهد، که محتویات آن حاوی “حداقل مطلق برای ساختن کد Rust در هسته” است. Kees خاطرنشان کرد که بسیاری از رابط ها و درایورهای بیشتری در حال کار هستند.

پشتیبانی اولیه در چهار دسته ارائه می شود که شامل موارد زیر می شود: داخلی های هسته. زیرساخت های ساخت لینوکس ‘Kbuild’ مانند قوانین ساخت Rust و اسکریپت های پشتیبانی. بسته ها و اتصالات Rust ‘Crates’; مستندات و نمونه هسته Rust.

توروالدز علاوه بر اینکه از زبان C فعلی لینوکس در امنیت حافظه بهتر است، Rust را نیز راهی برای جذب توسعه دهندگان جدید می داند.

توروالدز اخیراً گفت: «زنگ یکی از آن چیزهایی است که به نظر من ممکن است چهره‌های جدیدی به ارمغان بیاورد» و افزود: «ما داریم پیر و خاکستری می‌شویم». توروالدز در اولین نسخه گفت، Rust “فقط زیرساخت اصلی را خواهد داشت (یعنی هنوز مورد استفاده جدی قرار نگرفته است.”


منبع: https://www.zdnet.com/article/linux-6-0-arrives-as-linus-torvalds-promises-core-new-things-ahead/#ftag=RSSbaffb68