لینوس توروالدز: Rust وارد لینوکس 6.1 می شود

را زبان برنامه نویسی Rust مدتی است که وارد هسته لینوکس شده است. در سال 2020 کنفرانس لوله کشان لینوکس، توسعه دهندگان شروع به بررسی استفاده از زبان زنگ برای کدهای جدید لینوکس. گوگل که از Rust برای توسعه اندروید پشتیبانی می کند – که خود یک توزیع لینوکس است – شروع به تلاش برای توسعه آن کرد زنگ زدگی در هسته لینوکس در آوریل 2021.

مدتی طول کشید تا برترین توسعه دهندگان هسته لینوکس را متقاعد کنیم. نگرانی‌هایی در مورد نیاز به پسوندهای غیر استاندارد Rust برای کارکرد آن در لینوکس وجود داشت. به عنوان مثال، با جدید درایور Rust Linux NVMe، بیش از 70 افزونه باید برای Rust ایجاد شود تا کار کند. اما، توروالدز در مصاحبه قبلی به من گفته بود، “ما برای دهه ها از استثنائات استاندارد C استفاده می کنیم.”

این موضوع هنوز فقط در دعوتنامه مطرح بود اجلاس نگهبانان هسته لینوکس. اما، در نهایت، تصمیم گرفته شد که Rust به اندازه کافی در آن پشتیبانی شود زنگ زدن — جلوی کامپایلر خانواده زبان C — برای حرکت به جلو. علاوه بر این، همانطور که توروالدز قبلاً گفته بود، “Clang کار می کند، بنابراین ادغام Rust احتمالا کمک می کند و به هسته آسیب نمی رساند.”

در این جلسه، توروالدز گفت: “مباحثی در اجلاس Maintainers Summit وجود داشت، اما بیشتر در مورد مسئله نسخه های کامپایلر بود. که برای Rust جدید نیست (ما در حال حاضر کل این موضوع را در بسیاری از نسخه های کامپایلر مختلف داریم، و gcc در مقابل صدای جرنگ).

بحث Rust in Linux تمام شده است. اجرا آغاز شده است. در یک مکالمه ایمیلی، خالق لینوکس، لینوس توروالدز، به من گفت: «مگر اینکه اتفاق عجیبی بیفتد، [Rust] آن را به 6.1 تبدیل خواهد کرد.”

همچنین به پرونده Rust کمک کرد که — به لطف کار نوآورانه هسته لینوکس و توسعه دهنده Rust Miguel Ojeda — Rust در لینوکس بسیار بالغ‌تر شده است. علاوه بر این، آندریاس هیندبورگ، مهندس اصلی وسترن دیجیتال، در اجلاس لوله کشان لینوکس 2022، نشان داد که می توانید یک راننده درجه یک بنویسید درایور SSD NVM-Express (NVMe) برای لینوکس در Rust. نگهبانان متقاعد شده بودند که زمان آن رسیده است که با Rust در لینوکس حرکت کنند. به طور خلاصه، آنها موافقت کردند که Rust روی لینوکس آماده کار است.

لینوس توروالدز

تصویر: لینوس توروالدز/TED/یوتیوب

همچنین: لینوس توروالدز درباره Rust در لینوکس، برنامه کاری و زندگی خود با M2 MacBook Air صحبت می کند

اکنون، توروالدز در اولین نسخه هشدار می دهد، Rust “فقط زیرساخت اصلی را خواهد داشت (یعنی هنوز مورد استفاده جدی قرار نگرفته است.” اما، با این حال، این اولین قدم بزرگ برای Rust و Linux است.


منبع: https://www.zdnet.com/article/linus-torvalds-rust-will-go-into-linux-6-1/#ftag=RSSbaffb68به عنوان Wedson Almeida Filho از تیم اندروید گوگل در آن زمان گفت، “ما احساس می کنیم که Rust اکنون آماده است تا به زبان C به عنوان یک زبان عملی برای پیاده سازی هسته بپیوندد. این می تواند به ما کمک کند تا تعداد اشکالات احتمالی و آسیب پذیری های امنیتی را در کدهای ممتاز کاهش دهیم و در عین حال با هسته اصلی بازی کنیم و ویژگی های عملکرد آن را حفظ کنیم. ”