بنیاد راکی ​​لینوکس راه اندازی شد | ZDNET


لینوکس با کد در پس زمینه نوشته شده است

iStockphoto/Getty Images

روزی روزگاری، به طور دقیق، در سال 2002، گرگوری کورتزر یک توزیع لینوکس را راه اندازی کرد به نام CentOS، یک کلون از Red Hat Enterprise Linux (RHEL). واقعا محبوب شد. کسب‌وکارهایی که مدیرانی با لینوکس داشتند از آن برای راه‌اندازی مشاغل خود استفاده می‌کردند. سپس، در سال 2014، Red Hat CentOS را خریداری کرد.

در ابتدا، Red Hat به CentOS اجازه داد که CentOS باشد. اما، تا سال 2020، Red Hat CentOS را در مرتع قرار داد. CentOS Stream، جانشین کلاه قرمزی آن، یک انتشار رول و توسعه برای RHEL است، نه تولیدی.

این امر باعث نارضایتی بسیاری از کاربران CentOS شد، بنابراین کورتزر یک کلون جدید RHEL و جایگزینی CentOS را شروع کرد: لینوکس راکی.

اکنون، این توزیع لینوکس در حال حرکت به کنترل توزیع‌هایی است که تازه راه‌اندازی شده‌اند بنیاد نرم افزار راکی ​​اینترپرایز (RESF).

اگرچه RESF یک بنیاد غیرانتفاعی نیست. در عوض، این یک شرکت منافع عمومی دلاور (PBC) یا شرکت نوع B. میپرسی این چیه؟ نوع B، بر خلاف یک شرکت غیرانتفاعی، سهامدارانی دارد و می تواند به دنبال کسب سود باشد. با این حال، مانند نوع C معمولی، نوع B باید بخشی از سود و منابع خود را برای حمایت از یک منفعت عمومی خاص صرف کند.

همچنین: بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسی

در مورد RESF، جامعه باید مطمئن شود که وابستگی‌ها، منابع و مصنوعات راکی ​​لینوکس رایگان، متن باز و قابل تکرار باقی بماند. به عبارت دیگر، RESF می‌خواهد مطمئن شود که راکی ​​لینوکس در دامی که CentOS گرفتار نمی‌شود. سایر سپاه های نوع B عبارتند از: Ben & Jerry’s، Warby Parker و Patagonia.

این در کدگذاری شده است اساسنامه و آیین نامه RESF. چشم انداز سازمان ایجاد و پرورش جامعه ای از افراد و سازمان هایی است که متعهد به تضمین طول عمر، سرپرستی و نوآوری نرم افزار منبع باز درجه یک سازمانی هستند که همیشه به صورت رایگان در دسترس هستند.

منشور و آیین‌نامه توسط گروه اولیه عضو منشور متشکل از 30 مشارکت‌کننده RESF و راکی ​​لینوکس به رأی گذاشته شد. این رای از نظر رویه ای توسط کورتزر، که اسناد اولیه PBC RESF را ثبت کرد، تصویب شد.

در حالی که این بدان معناست که کورتزر مالک است، از نظر قانونی، او آن را کنترل نمی کند. جامعه RESF شات ها را صدا می کند. این همچنین به این معنی است که در حالی که شرکت کورتزر، CIQ، نقش حیاتی در راه اندازی Rocky داشت، هیچ کنترل یا دسترسی ویژه روی راکی ​​لینوکس یا RESF.

همچنین: راکی لینوکس 9 با همه چیزهایی که برای تکرار توزیع به تنهایی نیاز دارید وارد می‌شود

همانطور که کورتزر گفت، “پروژه های متن باز نباید تحت کنترل شرکت ها یا برنامه های تجاری قرار گیرند. چیزی که یک پروژه منبع باز موفق را ایجاد می کند، داشتن یک فرد واحد در پشت آن یا حتی داشتن یک شرکت بزرگ در پشت آن نیست؛ چیزی که باعث موفقیت آن می شود داشتن آن است. بسیاری از افراد و بسیاری از شرکت‌ها همگی آن را به طور جمعی پشتیبانی و مدیریت می‌کنند، در راستای منافع مشترک. این هدف ما با راکی ​​لینوکس و RESF از روز اول بوده است. منشور و آیین‌نامه RESF منعکس کننده قصد ما است که نه راکی ​​لینوکس و نه هیچ پروژه RESF این کار را انجام نخواهد داد. همیشه تحت کنترل، خریداری یا تحت تأثیر یک نهاد یا فرد واحد قرار گرفته باشد.”

هدر میکر، یک وکیل خبره منبع باز و سرمایه‌دار مخاطره‌آمیز که در مورد ایجاد این آیین‌نامه مشاوره می‌دهد، افزود: «برای شرکت‌هایی که میزبانی و ایجاد انجمن‌های منبع باز هستند، مهم است که انتخابی داشته باشند که چگونه پروژه‌های خود را به بهترین شکل میزبانی کنند، این یک اندازه نیست. برخی از شرکت ها خواهان کنترل کامل بر آن پروژه هستند. برخی دیگر خواهان یک جامعه خالص و غیرمتمرکز هستند، اما فقدان ساختار مناسب می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد. RESF رویکرد جدیدی را برای کمک به سازمان ها و پروژه ها اتخاذ کرده است تا یک خانه اجتماعی برای منبع باز بسازند. پروژه ها.

در حال حاضر، RESF فقط لینوکس راکی ​​را میزبانی می کند. این گروه امیدوار است که در نهایت خانه سایر پروژه های منبع باز باشد. جالب است که ببینیم این مدل جدید برای یک سازمان منبع باز چگونه کار می کند. من شخصاً امیدوار هستم.


منبع: https://www.zdnet.com/article/rocky-linux-foundation-launches/#ftag=RSSbaffb68