آیا می خواهید رایانه قدیمی خود را نجات دهید؟ این توزیع های لینوکس را امتحان کنید

با این پنج توزیع سبک وزن مختلف لینوکس که می‌توانند به رایانه‌های قدیمی جان تازه‌ای بدهند، می‌توانید با نگه‌داشتن سخت‌افزاری که نمی‌تواند مدرن‌ترین سیستم‌عامل‌ها را اجرا کند، مقداری پول و محیط زیست را صرفه‌جویی کنید و از انجام یک کار خوب برای کره زمین و خودتان احساس خوبی داشته باشید. .


منبع: https://www.zdnet.com/article/want-to-save-your-aging-computer-use-these-linux-distributions/#ftag=RSSbaffb68

اگر به دنبال یک رابط دسکتاپ استانداردتر هستید، لینوکس لایت ممکن است فقط بالای کوچه شما باشد لینوکس لایت از یک محیط دسکتاپ سفارشی XFCE برای ایجاد رابطی استفاده می کند که باید بلافاصله برای همه انواع کاربر آشنا باشد.

یکی از نکاتی که در استفاده از لینوکس Bohdi وجود دارد این است که باید در نحوه تعامل خود با دسکتاپ تجدید نظر کنید، زیرا با هر چیزی که به آن عادت دارید کاملاً متفاوت است. این آن را چالش برانگیز نمی کند (این نیست) اما بدانید که موشکا کمی به عادت کردن نیاز دارد.

حداقل سیستم مورد نیاز برای Linux Lite عبارتند از:

  • سی پی یو 1 گیگاهرتز
  • 768 مگابایت رم (1 گیگابایت توصیه می شود)
  • 8 گیگابایت فضای درایو (حداقل)

لینوکس توله سگ

دسکتاپ پیش فرض Puppy Linux.

تصویر: جک والن

همچنین: چگونه سه رایانه قدیمی را با ChromeOS Flex احیا کردم

لینوکس بودی

دسکتاپ لینوکس لایت شامل تمام ویژگی هایی است که شما به آنها عادت دارید.

تصویر: جک والن

برای حدود پنج سال، لینوکس بودی سیستم عامل پیشرو من بود. این نه تنها برای سخت‌افزارهای قدیمی‌تر کاملاً مناسب است، بلکه جلوه‌ای منحصربه‌فرد روی دسکتاپ ارائه می‌دهد. دسکتاپ Moksha شبیه به Enlightenment (یکی دیگر از مورد علاقه های قدیمی من) است و دارای ویژگی های زیادی است که آن را به یک سیستم عامل دسکتاپ تمام عیار تبدیل می کند.

فقط با یک سیستم حداقلی، شما یک کامپیوتر رومیزی خواهید داشت که نه تنها مانند یک قهرمان کار می کند، بلکه به نظر بسیار عالی نیز می رسد.

لینوکس لایت

سیستم مورد نیاز توصیه شده برای لینوکس بودی عبارتند از:

  • پردازنده 64 بیتی 1.0 گیگاهرتز
  • 768 مگابایت رم
  • 10 گیگابایت فضای درایو

Tiny Core Linux نمی توانستم نام مناسب تری داشته باشم. کوچک است. خیلی کوچک. Tiny Core توزیع دیگری است که واقعاً نیازی به نصب آن روی هارد دیسک خود ندارید. شما آن را بوت می کنید، فقط برنامه های مورد نیاز خود را اضافه می کنید (با استفاده از نصب کننده رابط کاربری گرافیکی)، و با حداقل دسکتاپ (بر اساس BusyBox و FLTK) تعامل می کنید.

تنها چیزی که در مورد لینوکس LXLE یافتم این است که نصب آن کمی کندتر از بقیه ورودی‌های اینجاست (بیشتر به دلیل مشکلات دانلود)، در حالی که در عین حال یکی از ساده‌ترین آنهاست.

اجازه دهید پنج توزیع لینوکس را به شما معرفی کنم که هر کدام از آن‌ها در سخت‌افزار جدید و قدیمی‌تر کاملاً در خانه هستند.

Tiny Core از دسکتاپ های مجازی، پنجره های چسبنده پشتیبانی می کند و شامل یک کنترل پنل برای پیکربندی مواردی مانند پشتیبان گیری/بازیابی، خدمات، تاریخ/زمان، ماوس، شبکه و موارد دیگر می باشد.

این را در نظر بگیرید: هنگامی که مایکروسافت ویندوز 11 را منتشر کرد، کاملاً مشخص شد که بسیاری از سخت افزارها (قابلیت اجرای نسخه قبلی) از نسخه جدید ویندوز پشتیبانی نمی کنند. که مشکل ساز (در بهترین حالت) و گران (در بدترین حالت) بود. بسیاری از مردم مجبور به خرید سیستم های جدید شدند (اگر می خواستند به ویندوز بچسبند). برای برخی، این یک گزینه نبود، بنابراین مجبور بودند به استفاده از یک سیستم عامل ویندوز ادامه دهند که در نهایت از پشتیبانی خارج می شد.

دسکتاپ پیش فرض Puppy Linux.

شما بیش از اندازه نرم افزار نصب شده، مانند مرورگر وب Palemoon، کلاینت ایمیل Claws Mail، پردازشگر کلمه AbiWord، ابزار صفحه گسترده Gnumeric و بسیاری دیگر را خواهید یافت. دسکتاپ Puppy Linux کمی شلوغ است اما هنوز هم استفاده از آن بسیار ساده است.

من لینوکس Tiny Core را به کسانی که تازه وارد لینوکس هستند توصیه نمی کنم، زیرا آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست.

دسک‌تاپ پیش‌فرض Tiny Core لینوکس نوارهای عنوان جانبی را ارائه می‌کند، مشابه آنهایی که می‌توانید با AfterStep پیکربندی کنید.

تصویر: جک والن

لینوکس LXLE بر روی جدیدترین نسخه لینوکس اوبونتو ساخته شده است و از محیط دسکتاپ LXLE برای ایجاد یک سیستم عامل بسیار سبک، نصب ساده و استفاده آسان استفاده می کند. LXLE دسکتاپ بسیار خوبی را ارائه می دهد (مخصوصاً برای توزیع سبک) که شامل تمام نرم افزارهایی است که برای بهره وری یا سرگرمی خود نیاز دارید.

دسکتاپ پیش فرض، باید برای هر کسی که از هر نوع رابط دسکتاپ استفاده می کند، کاملا آشنا باشد.

حداقل سیستم مورد نیاز برای Puppy Linux عبارتند از:

  • سی پی یو: پنتیوم 900 مگاهرتز
  • رم: 300 مگابایت رم
  • هارد دیسک: اختیاری
  • DVD-ROM: 20 برابر به بالا یا USB

Tiny Core Linux

از بین تمام توزیع های سبک وزن لینوکس، Tiny Core می تواند بر روی قدیمی ترین سخت افزار اجرا شود.

لینوکس LXLE

حداقل سیستم مورد نیاز برای Tiny Core Linux عبارتند از:

پشته لپ تاپ های قدیمی

گتی/ منبع تصویر

دسکتاپ لینوکس Bodhi یک راه منحصر به فرد برای تعامل با رایانه شما ارائه می دهد.

تصویر: جک والن

حتی بهتر از آن، لینوکس لایت از ابتدا به گونه ای طراحی شده بود که بسیار کاربرپسند باشد. بنابراین حتی اگر با لینوکس آشنایی ندارید، باید بتوانید خیلی سریع با سیستم عامل سرعت خود را بالا ببرید. لینوکس لایت با مرورگر وب کروم، سرویس گیرنده ایمیل Thunderbird، ویرایشگر تصویر GIMP، پخش کننده رسانه VLC، مجموعه اداری LibreOffice و موارد دیگر از قبل نصب شده است.

دسکتاپ پیش فرض لینوکس Bodhi.

دسکتاپ پیش فرض لینوکس لایت.

به‌عنوان کسی که چند صد بار با فناوری آشنا شده‌ام، یکی از چیزهایی که همیشه بیش از همه مرا آزار می‌دهد چیزی است که «منسوخ شدن برنامه‌ریزی‌شده» نامیده می‌شود. این بدان معناست که به نظر می‌رسد فروشندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار مطمئن می‌شوند که مصرف‌کنندگان در نهایت مجبور به خرید سخت‌افزار جدید خواهند شد، زیرا نرم‌افزار مورد نیاز آنها روی سیستم‌های قدیمی اجرا نمی‌شود.

Puppy Linux در اینجا کمی دور از ذهن است زیرا نصب آن تقریباً به آسانی سایر توزیع ها نیست. در واقع، Puppy Linux در این زمینه بسیار چالش برانگیز است، بنابراین اغلب بهتر است به سادگی از آن به عنوان یک توزیع زنده استفاده کنید. با این کار، می‌توانید آن را روی یک درایو فلش USB «نصب کنید» (و حتی این کار را با ذخیره‌سازی فایل‌های مداوم انجام دهید) و در صورت نیاز راه‌اندازی کنید. با این کار، می‌توانید Puppy Linux را با خود حمل کنید و آن را روی هر دستگاهی که دوست دارید بوت کنید، بدون اینکه تغییری در آنچه روی درایو محلی نصب شده است انجام دهید.

دسکتاپ پیش فرض لینوکس LXLE.

سیستم مورد نیاز برای LXLE تقریباً به حداقل می رسد که می توانید با استفاده از:

  • 512 مگابایت رم
  • CPU P3 یا بهتر

بله درست خواندید، یک سی پی یو پنتیوم 3.

رابط دسکتاپ لینوکس LXLE استفاده از لینوکس را آسان می کند.

تصویر: جک والن

علاوه بر این، چندین سیستم عامل مدرن دقیقاً با سخت افزارهای قدیمی سازگار نیستند. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفته اید، امیدی وجود دارد که تعداد انگشت شماری از توزیع های لینوکس که به طور خاص برای سخت افزارهای قدیمی طراحی شده اند، وجود داشته باشد. با این سیستم عامل ها، می توانید سخت افزار قدیمی را احیا کنید و آن را طوری اجرا کنید که انگار جدید است.

دسکتاپ پیش فرض Tiny Core.