مبانی چند وظیفه ای iPadOS 16.1 Stage Manager: نحوه استفاده از ویژگی جدید iPad

در سمت چپ صفحه، جایی است که می توانید برنامه های اخیری که استفاده کرده اید را مشاهده کنید. برای جابجایی سریع به یک برنامه، روی آن ضربه بزنید یا کلیک کنید. می‌توانید یک برنامه را از نوار کناری به مرحله‌ای بکشید که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید تا آن را اضافه کنید، یا اگر کلید Shift را روی صفحه‌کلید خود نگه دارید و روی تصویر کوچک برنامه کلیک کنید، به‌طور خودکار به مرحله فعلی‌تان اضافه می‌شود. توجه: نمی‌توانید از گزینه Shift-Click در جای دیگری در Stage Manager برای اضافه کردن برنامه‌ها استفاده کنید. باید از نوار کناری انجام شود.

هنگامی که اپل در ماه ژوئن در WWDC، کنفرانس سالانه توسعه دهندگان این شرکت، iPadOS 16 را پیش‌نمایش کرد، امید زیادی وجود داشت که آی‌پد به زودی یک ویژگی چندوظیفه‌ای قدرتمند جدید در قالب Stage Manager به دست آورد که استفاده از چهار برنامه مختلف را ممکن می‌سازد. با پنجره هایی با اندازه های مختلف، در یک صفحه نمایش در همان زمان.

چند روش مختلف وجود دارد که می توانید اندازه پنجره را تنظیم کنید، بر اساس اینکه از تبلت با صفحه لمسی یا ماوس استفاده می کنید یا بدون آن.

هنگامی که گوشه پنجره را به اطراف می کشید متوجه خواهید شد که نمی توانید آزادانه اندازه آن را تغییر دهید، اما در عوض اندازه های خاصی وجود دارد که پنجره به آنها می خورد، از یک ستون برنامه مانند آیفون گرفته تا کل صفحه را اشغال می کند. مانند یک برنامه معمولی iPad. اگر می‌خواهید سریعاً یک برنامه تمام صفحه را اشغال کند، دسته را به گوشه پایینی iPad بکشید.

ساده‌ترین راه برای افزودن برنامه‌ها به همان مرحله، کشیدن و رها کردن نمادهای برنامه از کتابخانه برنامه، جستجوی Spotlight یا داک برنامه به یک مرحله فعال است.

اگر از لمس برای تعامل با صفحه نمایش iPad استفاده می کنید، ساده ترین راه برای تغییر اندازه برنامه این است که در گوشه پایین پنجره به دنبال نماد دسته کوچک بگردید. نماد را لمس کرده و نگه دارید، سپس گوشه پنجره را به اطراف بکشید تا اندازه آن را تنظیم کنید.

اما، در حال حاضر، شما باید برای ثبت نام کنید برنامه بتا عمومی اگر این ویژگی است که می خواهید آزمایش کنید.


منبع: https://www.zdnet.com/article/ipados-16-1-stage-manager-multitasking-basics-how-to-use-the-new-ipad-feature/#ftag=RSSbaffb68

همانطور که یک برنامه را روی صحنه می‌اندازید، پنجره‌ها حرکت می‌کنند و دوباره مرتب می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که حداقل بخشی از هر برنامه باز قابل مشاهده است. هدف در اینجا پنهان نکردن پنجره است، همانطور که می توانید در MacOS انجام دهید.

اگر مدل آی‌پدی دارید که از پردازنده M1 اپل یا جدیدتر استفاده می‌کند، آی‌پد شما با انتشار iPadOS 16.2 که در حال حاضر در نسخه بتا است، ویژگی اضافه‌شده پشتیبانی از مانیتور خارجی با Stage Manager را به دست خواهد آورد. این به روز رسانی به شما این امکان را می دهد که iPad خود را به یک صفحه نمایش خارجی متصل کنید و حداکثر هشت برنامه را به طور همزمان فعال داشته باشید که در هر نمایشگر چهار برنامه وجود دارد.

نمادهای iPad با یک فلش نشان دهنده نماد Stage Manager

اسکرین شات توسط Jason Cipriani/ZDNET

Stage Manager یک ویژگی اختیاری است. در اینجا نحوه روشن کردن آن آمده است

در بالای هر پنجره یا برنامه یک دکمه سه نقطه وجود دارد. این دکمه چندوظیفه ای نامیده می شود و در آنجا اقداماتی را خواهید یافت که می توانید در یک برنامه خاص انجام دهید.

در طول برنامه بتا مشخص بود که Stage Manager هنوز به پایان رسیده است. در واقع، اپل مجبور شد پشتیبانی از مانیتور خارجی را از iPadOS 16 حذف کند تا Stage Manager را به نقطه ای برساند که بتواند راه اندازی شود.

یک پنجره برنامه با یک فلش به سمت بیرون از گوشه ای که تنظیم اندازه را نشان می دهد

اسکرین شات توسط Jason Cipriani/ZDNET

نحوه جابجایی و تنظیم پنجره ها

با روشن بودن Stage Manager، هر برنامه ای که باز می کنید اکنون به عنوان یک پنجره نشان داده می شود. یک پنجره با قابلیت تغییر اندازه، درست همانطور که در مک یا رایانه شخصی می بینید.

چندین برنامه در پنجره های مجاور

اسکرین شات توسط Jason Cipriani/ZDNET

نحوه اضافه کردن چندین برنامه به یک مرحله

اگر می‌خواهید یک پنجره را روی صفحه نمایش خود تغییر دهید، باید بالای پنجره را لمس کنید و نگه دارید یا با استفاده از ترک‌پد کلیک کنید و بکشید. اگر نمی توانید فوراً از آن استفاده کنید، فقط وانمود کنید که یک نوار بسیار کوچک در بالای پنجره است که برای کشیدن آن باید نگه دارید. این یک نوار نامرئی است، اما وجود دارد.

اگر یکی از آن آی‌پدها را دارید و آن را به iPadOS 16.1 به‌روزرسانی کرده‌اید، در اینجا چیزی است که باید درباره استفاده از Stage Manager بدانید.

یک برنامه تغییر اندازه در Stage Manager

اسکرین شات توسط Jason Cipriani/ZDNET
کشویی دکمه چندوظیفه ای را نشان می دهد

اسکرین شات توسط Jason Cipriani/ZDNET

برای کنترل بیشتر پنجره از منوی چندوظیفه ای استفاده کنید

گزینه های اصلی عبارتند از:

پشتیبانی از مانیتور خارجی در راه است

مرور: iPad Pro (2022): من محتاطانه خوشبین هستم. یا احمق

شما هرگز مجبور نیستید از Stage Manager استفاده کنید. در واقع، شما می توانید طوری رفتار کنید که انگار اصلا وجود ندارد. اما اگر می‌خواهید Stage Manager را روشن کنید، می‌توانید این کار را با کشیدن انگشت از گوشه سمت راست بالای صفحه به پایین برای دسترسی به Control Center انجام دهید. در آنجا یک نماد Stage Manager جدید برای ضربه زدن روی آن پیدا خواهید کرد.

خوب، با انتشار iPadOS 16.1، Stage Manager آمده است. و در حالی که کامل نیست، روش کار بر روی iPad را تغییر می دهد.

به جای نظر در مورد اینکه اپل کجا و چگونه باید Stage Manager را تغییر دهد، این مقاله را بر نحوه استفاده از اصول Stage Manager متمرکز می کنم. چه کسی می داند، ممکن است برخی از جنبه های این ویژگی اختیاری را دوست داشته باشید و بخواهید آنها را در جریان کار روزانه خود ادغام کنید.

اما، قبل از اینکه حتی بتوانید از Stage Manager استفاده کنید، چیزی وجود دارد که باید بدانید: این برنامه در همه iPad ها در دسترس نیست. در واقع، آن را فقط در دسترس است آیپد ایر (نسل پنجم)، همه آیپد پرو 11 اینچی مدل‌ها و 2018 یا جدیدتر آیپد پرو 12.9 اینچی مدل ها.

برنامه تنظیمات به شما این امکان را می دهد که هنگام استفاده از Stage Manager، نوار کناری یا داک را خاموش کنید. این فقط به این معنی است که می توانید هر یک از این عناصر را به طور خودکار هنگام استفاده از Stage Manager، صرف نظر از اینکه یک پنجره یا برنامه بزرگ است، پنهان کنید. همیشه می‌توانید برای مشاهده نوار کناری، از لبه سمت چپ صفحه به داخل بکشید، یا برای مشاهده داک خود، از پایین صفحه به بالا بکشید.

Stage Manager از مراحل مختلفی تشکیل شده است، به دلیل عدم وجود اصطلاح بهتر، که در آن می توانید حداکثر چهار برنامه فعال را به طور همزمان داشته باشید.

همچنین می توانید با فشار طولانی روی نماد Stage Manager کنترل کنید که آیا هر یک از عناصر در پانل Control Center قابل مشاهده است یا خیر.

از طرف دیگر، می‌توانید Stage Manager را با باز کردن آن روشن یا خاموش کنید تنظیمات برنامه و رفتن به صفحه اصلی و چند وظیفه ای > مدیر صحنه و سوئیچ کنار از Stage Manager در iPad استفاده کنید به موقعیت روشن.

اگر از ماوس یا ترک پد برای کنترل iPad استفاده می کنید، می توانید از نشانگر ماوس در هر لبه پنجره برای تغییر اندازه آن استفاده کنید.