تلسکوپ وب ناسا تصاویر خیره کننده ای از ستون های آفرینش می گیرد

تلسکوپ وب از ستون های خلقت عکس می گیرد

نمای جدید ستون‌ها به محققان کمک می‌کند تا با شمارش دقیق‌تر ستاره‌های تازه‌تشکیل‌شده و مقادیر گاز و غبار، اطلاعات بیشتری در مورد شکل‌گیری ستارگان کسب کنند. در نهایت، دانشمندان می توانند درک بهتری از چگونگی بیرون آمدن ستاره ها از این ابرها در طی میلیون ها سال داشته باشند.

گوی های قرمز روشنی که در بیرون یکی از ستون های غبارآلود قرار دارند، ستاره های تازه تشکیل شده هستند. اگر با خود فکر می کنید که “مطمئناً شبیه یک ستاره نیست”، کاملاً در اشتباه نیستید. هنگامی که گره هایی با جرم کافی در ستون های گاز و غبار ایجاد می شوند، در نهایت تحت نیروی گرانش خود شروع به فروپاشی می کنند، گرم می شوند و ستاره های جدیدی را تشکیل می دهند. به گفته ناسا خطوط مواج که مانند گدازه در لبه ستون ها به نظر می رسند از ستارگانی که در حال شکل گیری هستند خارج می شوند.

تصویر کاملا بریده شده از ستون ها در سحابی عقاب قرار دارد که در فاصله 6500 سال نوری از ما قرار دارد.


منبع: https://www.zdnet.com/article/nasas-webb-telescope-takes-dazzling-images-of-the-pillars-of-creation/#ftag=RSSbaffb68

ستون های آفرینش در سال 1995 (سمت چپ) توسط تلسکوپ فضایی هابل و در سال 2022 توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (سمت راست) عکسبرداری شده است.

NASA، ESA، CSA، STScI؛ جوزف دپاسکوال (STScI)، آنتون ام. کوکموئر (STScI)، آلیسا پاگان (STScI).

علیرغم اینکه شبیه تصویری از فضا است که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است، تصویر بالا و سمت راست عکسی از ستون های آفرینش است که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است. در منظره‌ای رنگارنگ، این عکس ستاره‌های درخشانی را نشان می‌دهد که در میان ابرهای متراکم از گاز و غبار شکل می‌گیرند.

ستون های آفرینش در ابتدا در سال 1995 توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا معروف شد. همانطور که در تصویر گرفته شده توسط دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam)، فناوری تصویربرداری و تلسکوپ راه طولانی را طی کرده است.