بررسی CrowPi L: یک لپ تاپ آموزشی ارزان قیمت با یک Raspberry Pi در داخل


طرفداران

  • یک لپ تاپ مبتنی بر Pi برای کاربران آموزشی
  • اسلات ذخیره اضافی
  • صفحه نمایش IPS با کیفیت خوب
  • ابزارهای آموزشی STEM داخلی

منفی

  • عمر باتری کوتاه
  • سیستم عامل مبتنی بر نسخه قدیمی Raspberry Pi OS است
  • پد لمسی با موقعیت نامناسب

Raspberry Pi به عنوان راهی برای احیای رونق محاسباتی در دهه 1980 متولد شد، جایی که سخت افزارهای ارزان قیمت نسلی از برنامه نویسان را به دنیا آورد. این یک چشم‌انداز بلندپروازانه است که خانواده رایانه‌های تک برد Raspberry Pi را به ابزاری آشنا برای مربیان در سراسر جهان تبدیل کرده است.

اما یک کامپیوتر تک برد برای اینکه قابل استفاده باشد نیاز به صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس دارد و اینها به فضا نیاز دارند. آنچه بسیاری از کاربران می‌خواهند چیزی است که بر روی Pi ساخته می‌شود و در عین حال ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که انتظار داریم در لپ‌تاپ پیدا کنیم. این چیزی است که شرکت الکترونیک چینی الکرو در حال ارائه با جدیدترین عضو خانواده دستگاه های CrowPi، Raspberry Pi 4-based CrowPi L.


قیمت گذاری CrowPi L

نه پی

4 گیگابایت Pi 4B

8 گیگابایت Pi 4B

کیت اولیه

251.10 دلار

372.60 دلار

394.10 دلار

کیت پیشرفته

314.10 دلار

435.60 دلار

457.10 دلار


CrowPi L

CrowPi L یک لپ تاپ تاشو 11.6 اینچی در اندازه نت بوک است که بر پایه Raspberry Pi 4B ساخته شده است.

تصویر: CrowPi

یک پی در لباس نت بوک

CrowPi L که شباهت زیادی به نت‌بوک رایانه‌های شخصی Asus Eee 2007 دارد، یک لپ‌تاپ کوچک 11.6 اینچی با پنل IPS شفاف و روشن است. احتمالاً بهتر است CrowPi L را با Pi 400 خود Raspberry Pi مقایسه کنید. هر دو دستگاه Pi آشنا را در یک فرم محاسباتی سنتی تر نصب می کنند – Pi 400 با استفاده از سخت افزار سفارشی در گونه ای از صفحه کلید خود Raspberry Pi، در حالی که CrowPi L از آن استفاده می کند. یک Pi 4B استاندارد در یک قاب لپ‌تاپ سفارشی.

می‌توانید CrowPi L را بدون Raspberry Pi بخرید، اما برای من یکی از پیش‌جمعیت‌شده با Raspberry Pi 4B 8 گیگابایتی فرستاده شد. اگر از دستگاه خود استفاده می‌کنید، تمام اجزای مورد استفاده برای اتصال کیس به Pi شامل می‌شوند: یک آداپتور کارت MicroSD دوگانه. توسعه دهنده پورت GPIO با فن داخلی. و یک آداپتور که یکی از پورت‌های mini-HDMI Pi را برای درایو صفحه نمایش می‌گیرد و دیگری برای یک پورت HDMI با اندازه کامل خارجی استفاده می‌شود. آداپتور Pi را به پورت برق و باتری CrowPi L متصل می کند.

شایان ذکر است که اگرچه پورت برق و منبع تغذیه همراه شبیه USB-C هستند، اما یک PSU متغیر استاندارد نیست. در عوض، این یک واحد 12 ولت 2 آمپری ثابت است، به این معنی که فقط با CrowPi L قابل استفاده است. متأسفانه شما نمی‌توانید از منبع تغذیه PD جایگزین استفاده کنید – من سعی کردم از آداپتورهای USB لپ‌تاپ‌های Dell و Apple استفاده کنم و هیچ کدام جواب نداد. می‌توانید نسخه‌هایی را با دوشاخه‌های ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا یا AU دریافت کنید.

از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی انتظار زیادی نداشته باشید زیرا این یک دستگاه در کلاس نت بوک است که با هر بار شارژ تنها تا سه ساعت استفاده را مدیریت می کند. با توجه به اینکه بازار هدف CrowPi L مدارس و سایر مؤسسات آموزشی است که بیشتر وقت خود را در آنجا به عنوان بخشی از آزمایشگاه کامپیوتر می گذراند، منطقی است.

CrowPi L: پورت ها

پورت های Crow Pi L: GPIO، خروجی صدا 3.5 میلی متر، HDMI، USB-C (سمت راست، بالا). RJ-45 اترنت، 2x USB 3، 1x USB 2 (با دانگل بی سیم نصب شده) (سمت چپ، بالا).

تصاویر: Simon Bisson / ZDNet

CrowPi L: اسلات ذخیره سازی

برای دسترسی به اسلات حافظه داخلی MicroSD باید دستگاه را باز کنید.

تصویر: Simon Bisson / ZDNet

اکثر پورت های Raspberry Pi قابل دسترسی هستند. در سمت چپ دو پورت USB 3، یک پورت USB 2 و یک پورت اترنت RJ-45 وجود دارد. یکی از دو پورت USB 2 Pi برای پشتیبانی از یک کارت MicroSD داخلی برای ذخیره سازی استفاده می شود که در زیر پوشش مغناطیسی قابل جابجایی قرار دارد که CrowPi L’s Raspberry Pi را پنهان می کند. ذخیره سازی اضافی ایده مفیدی است. برای دانش‌آموزان می‌توان یک کارت کوچک و ارزان برای کدشان صادر کرد، این کارت تنها چیزی است که باید با خود به آزمایشگاه بیاورند – درست مانند یک فلاپی دیسک، فقط با فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتر و بسیار کوچک‌تر.

یکی از بحث های من در اینجا این است که بدون باز کردن دستگاه به این اسلات دسترسی ندارید. بهتر بود یک شکاف جداگانه برای خودش در کیس وجود داشت. سمت راست دارای یک پورت HDMI برای صفحه نمایش دوم خارجی، همراه با مجموعه ای مینیاتوری از پین های GPIO و یک سوکت هدفون 3.5 میلی متری است.

با استفاده از CrowPi L

CrowPi L یک دستگاه کاربردی است، با صفحه نمایش 11.6 اینچی 1366 در 768 و صفحه کلید آمریکایی. یک ترک پد کوچک در بالا و سمت راست صفحه کلید، در کنار دکمه پاور قرار دارد. این مکان عجیبی برای پیدا کردن پد لمسی است و استفاده از آن تا حدودی ناراحت کننده است. خوشبختانه Elcrow یک ماوس بی‌سیم را با یک دانگل USB که نیازی به پیکربندی ندارد، بسته‌بندی می‌کند. دو گزینه صفحه کلید وجود دارد: یکی با کلیدهای سفید و دیگری با کلیدهای سیاه.

CrowPi L: کیت شروع Crowtail

کیت پیشرفته همراه با کیت شروع Crowtail Elecrow ارائه می شود که شامل یک برد GPIO و چندین سنسور و محرک است.

تصویر: Simon Bisson / ZDNet

داشتن صفحه نمایش و باتری CrowPi L را به وسیله ای جذاب برای مدارس و علاقه مندان تبدیل می کند، به خصوص اگر گزینه Advanced Kit را داشته باشید. این یک برد GPIO با 20 اتصال دهنده سریع و یک جعبه سنسور و محرک اضافه می کند. این از کانکتورهای Crowtail Elecrow استفاده می کند و کیت شامل LED ها، نمایشگرها، موتورها، دکمه ها، حسگرهای لمسی، سنسور رطوبت و کنترل کننده های قدرت است. برای شروع به کاوش در دنیای اینترنت اشیا بیش از اندازه کافی است.

با مونتاژ برد شکسته شروع کنید، که شامل روکش های اکریلیک برای بالا و پایین و همچنین یک کابل روبان کوچک است که به یک پورت GPIO منطبق در کناره CrowPi L متصل می شود. یک مرجع پین اوت در بالای صفحه کلید چاپ شده است تا به شما در ساختن خود کمک کند. سخت افزار خود پس از وصل شدن و روشن شدن برق، سبز روشن نشان می دهد که آماده استفاده است.

CrowPi L: Pi Panel

از Pi Panel برای راه اندازی برنامه ها و آموزش ها استفاده کنید.

اسکرین شات: Simon Bisson / ZDNet

CrowPi L را روشن کنید و آن را به چنگال خود Raspberry OS راه اندازی کنید. این یک تم بیشتر شبیه به مک با یک داک راه اندازی سریع برای برنامه های نصب شده اضافه می کند. در ابتدای راه‌اندازی، برنامه Pi Panel خود را راه‌اندازی می‌کند که شامل یک راه‌انداز برای برنامه‌های رایج، پیوندهایی به وب‌سایت‌ها و انجمن‌های مفید، و همچنین به ابزارهای برنامه‌نویسی مانند آردوینو، ویرایشگر Thonny Python، و Letscode مبتنی بر Scratch خود CrowPi ابزار برنامه نویسی بصری راه‌انداز Pi Panel شامل دو دکمه بزرگ است که آموزش‌های Letscode و Python را راه‌اندازی می‌کنند.

CrowPi L: Letscode

ابزار CrowPi Letscode یک ویرایشگر کد گرافیکی ساده بر اساس Scratch محبوب است.

اسکرین شات: Simon Bisson / ZDNet

این توضیحات را با دسترسی هدایت‌شده به محیط‌های توسعه ترکیب می‌کند، شما را در نوشتن بازی‌ها یا کار با حسگرها و محرک‌های Crowtail راهنمایی می‌کند. آنها راهنمای مفیدی برای یادگیری کدنویسی اولیه هستند و می توانند به عنوان بخشی از برنامه درسی محاسباتی به خوبی کار کنند. دروس به صورت مجموعه ای از مراحل ارائه می شود و تیم قول آموزش های اضافی را در آینده می دهد که از وب سایت آن در دسترس خواهد بود. حتی یک راهنمای روی صفحه برای ایجاد دوره‌های آموزشی خود برای Pi Panel وجود دارد که به شما امکان می‌دهد مطالب دیگر را وارد کنید یا مطالب خود را بنویسید، و اطمینان حاصل کنید که CrowPi L می‌تواند خارج از برنامه آموزشی همراه آن استفاده شود.

استفاده از سیستم عامل های دیگر

یک نکته قابل توجه است: فورک پیش‌فرض CrowPi سیستم‌عامل Raspberry Pi بر اساس نسخه قدیمی‌تر Buster به جای Bullsye فعلی و به‌روزرسانی‌های مخازن در چین است. اینجاست که آداپتور کارت دوگانه MicroSD CrowPi L به کار می‌آید، زیرا به شما امکان می‌دهد به کتابخانه آموزش‌های آن دسترسی داشته باشید در حالی که همچنان می‌توانید به آخرین نرم‌افزار Raspberry Pi دسترسی داشته باشید. من از Raspberry Pi Imager برای ساخت یک کارت MicroSD جدید با نسخه فعلی استفاده کردم، قبل از باز کردن دریچه مغناطیسی CrowPi L روی Raspberry Pi آن. برای دسترسی به آداپتور کارت SD دوگانه، باید آداپتور GPIO را قبل از کشیدن Pi به بیرون به دقت جدا کنید.

Pi توسط آهنربا در جای خود ثابت می شود، بنابراین به اندازه کافی آسان است که آن را جدا کنید. سپس می توانید قبل از تعویض Pi و تنظیم مجدد آداپتور GPIO، کارت دوم MicroSD را در آن قرار دهید. یک سوئیچ روی آداپتور کارت MicroSD به شما امکان می دهد زمانی که لپ تاپ خاموش است بین درایوها جابه جا شوید. پس از جابه‌جایی به اسلات 2، تعویض پوشش مغناطیسی و روشن شدن، روی Raspberry Pi OS کار خواهید کرد. متأسفانه، وضوح صفحه نمایش 1366 در 768 CrowPi L به طور بومی توسط Raspberry Pi OS پشتیبانی نمی شود، بنابراین برای افزودن پشتیبانی باید config.txt را ویرایش کنید. همچنین، می‌توانید از ابزار پیکربندی صفحه برای تنظیم آن روی ۱۲۸۰ در ۷۲۰ استفاده کنید که به خوبی کار می‌کند.

نتیجه گیری

در مورد CrowPi L چیزهای زیادی وجود دارد. دور و بر. Raspberry Pi درون قاب همان Pi آشنا باقی مانده است، اما CrowPi در تبدیل آن به لپ تاپ معادل Pi 400 کار بسیار خوبی انجام داده است. اگر می خواهید برنامه نویسی و کار با اینترنت اشیا را یاد بگیرید، مکان ایده آلی برای شروع است — و اگر قبلاً Pi 4B دارید، فقط کمی بیشتر از 250 دلار است.


مشخصات CrowPi L

فاکتور فرم لپ تاپ تاشو
صفحه نمایش 11.6 اینچ 1366×768 IPS
ابعاد 291mm x 190mm x 46mm
وزن 1.1 کیلوگرم
دوربین 2 مگاپیکسل
میکروفون آره
منبع تغذیه 12 ولت 2 آمپر
اتصال دهنده برق USB-C
ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعت
عمر باتری تا 3 ساعت
صفحه کلید یکپارچه
پد لمسی آره
موش بی سیم (+ دانگل)
سمعی بلندگوهای استریو
جک هدفون 3.5 میلی متری آره
سازگاری با رزبری پای Raspberry Pi 4B
اتصال رزبری پای رابط 40 پین GPIO + فن
نمایش اتصالات برد توسعه HDMI (1x اتصال صفحه نمایش داخلی، 1x پورت HDMI خارجی با اندازه کامل)
ذخیره سازی 2x کارت خوان MicroSD (1x تصاویر سیستم، 1x ذخیره سازی)
پشتیبانی از سیستم عامل Raspbian، Ubuntu، CentOS، Windows IOT، Kail، Pidora، Arch Linux، FreeBSD، Kodi، OpenWrt، RISC OS، RetroPie، LAKKA، Recalbox، LibreELEC، OSMC

جایگزین هایی که باید در نظر گرفته شوند

اگر به لپ‌تاپ نیاز ندارید اما همچنان یک رایانه شخصی مبتنی بر Pi می‌خواهید، Pi 400 خود Raspberry Pi ارزش دیدن دارد.

مطالب اخیر و مرتبط

بررسی Raspberry Pi 400: صفحه کلید کامپیوتر است

بررسی Raspberry Pi 4 Model B: یک پلت فرم محاسباتی توانا، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه

Raspberry Pi به تازگی یک تغییر بزرگ برای افزایش امنیت ایجاد کرده است

چگونه از Raspberry Pi برای خودکارسازی پرنده نگری استفاده کردم

5 بهترین جایگزین Raspberry Pi: کامپیوترهای تک برد برتر

بررسی های بیشتر را بخوانید


منبع: https://www.zdnet.com/article/crowpi-l-review-a-low-cost-educational-laptop-with-a-raspberry-pi-inside/#ftag=RSSbaffb68