بررسی Asus Zenfone 9: جایگزین آیفون مینی برای علاقه مندان به اندروید

Zen UI تمیز، کاربر پسند و به همان اندازه قابل تنظیم است.

اسکرین شات: ژوئن Wan/ZDNet

ایسوس دوباره این کار را انجام داده است. Zenfone 9 699 دلاری یک گوشی کوچک است که عملکرد بالایی دارد. با فداکاری‌های هوشمندانه (اگر گوشی ضخیم‌تری را به‌عنوان یک گوشی تصور کنید)، آخرین پرچم‌دار دارای قدرت پردازش، عمر باتری و ویژگی‌های نرم‌افزاری مشابه همتایان بزرگ‌تر خود است.

با تلفن های جمع و جور، ما معمولاً می بینیم که سازندگان اندازه باتری را برای تطبیق با رقم کوچکتر کاهش می دهند. اینجا نه. در عوض، ایسوس زنفون 9 را ضخیم‌تر از مدل قبلی خود ساخت و یک باتری سالم 4300 میلی‌آمپر ساعتی را در زیر کاپوت جای داد. بیشتر در مورد عمر باتری بعدا.

Midnight Black اولین انتخاب من نخواهد بود، اما براق به نظر می رسد و در دست احساس خوبی دارد.

ژوئن Wan/ZDNet

با رفتن به این بررسی، من در مورد عمر باتری Zenfone 9 شک داشتم. تجارب گذشته من با iPhone SE (2020) و iPhone 13 mini مرا وادار کرده بود که استقامت پایین تر را با گوشی های کوچکتر مرتبط کنم. شما به سادگی نمی توانید در ظرفیت باتری مشابه جایگزین های بزرگتر قرار بگیرید.

Zenfone 9 دارای ضخامت 9.1 میلی متر است. این قبل از اینکه یک کیس را ببندید.

ژوئن Wan/ZDNet

نرم افزار

آیا این بدان معناست که دیگر نمی توانید از گوشی بعد از سال 2024 استفاده کنید؟ نه. اما کمبود سیستم عامل و به روز رسانی های امنیتی می تواند (و خواهد) دستگاه شما را در برابر ویروس ها و حملات آسیب پذیرتر کند.

asus-zenfone-7-display-2

ژوئن Wan/ZDNet

کارایی

مشکل اصلی من با نرم افزار Asus طول عمر آن است. در حال حاضر، این شرکت تنها دو سال به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل (OS) را متعهد شده است، به این معنی که Zenfone 9 پس از اندروید 14 به پشتیبانی نرم‌افزاری خود پایان می‌دهد. در حالی که تا سال 2024 انجام نمی‌شود، اگر انتظار دارید از این سیستم‌عامل استفاده کنید. تلفن برای بیش از دو سال — که احتمالاً بسیاری از شما چنین هستید — پس تعهد کوتاه مدت ایسوس باید یکی از نگرانی های اصلی شما باشد.

Zenfone 9 به هیچ وجه گران‌ترین گوشی نیست – قیمت آن از 699 دلار شروع می‌شود – بنابراین من خوشحال شدم که دیدم ایسوس فقط با دو دوربین و نه بیشتر عرضه می‌شود. (ما اغلب می بینیم که سازندگان تلفن دوربین های اضافی و با کیفیت پایینی را برای ارضای اصطلاحات بازاریابی “چهار دوربین” قرار می دهند.)

برای علاقه مندان به گوشی های کوچک، آیفون 13 مینی اپل باید در صدر لیست سطل شما باشد. این جمع‌وجورترین آیفونی است که از جدیدترین چیپست اپل بهره می‌برد و دوربین دوگانه قابل اعتمادی را برای ضبط عکس و فیلم ارائه می‌کند. عمر باتری ضربه می زند، اما امنیت و طول عمر دستگاه های مجهز به سیستم عامل iOS ممکن است ارزش آن را داشته باشد.

سیاه نیمه شب، سفید مهتابی، آبی پر ستاره، قرمز غروب آفتاب

قیمت شروع از 699 دلار


طرح

asus-zenfone-7-display

سیستم عامل

RAM/Storage

اما ایسوس با ضخیم‌تر کردن Zenfone 9 ثابت کرده است که یک تغییر کوچک در طراحی کافی است. سلول 4300 میلی آمپر ساعتی Zenfone به طور متوسط ​​5 و نیم صفحه نمایش به موقع (SOT) در روز دوام می آورد و در پایان هر شب حول 12 درصد معلق است.

با توجه به ابعاد گسترده تر، سامسونگ گلکسی اس 22 تقریباً به اندازه ایسوس زنفون 9 است، حتی اگر صفحه نمایش بزرگتر 6.1 اینچی دارد. این گوشی همان پردازنده کوالکام را ندارد، اما اسنپدراگون 8 نسل 1 هنوز یک چیپست قدرتمند است و سیستم دوربین S22 بدون شک بهتر از ایسوس است. همچنین می‌توانید تا چهار سال به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل را با سامسونگ انتظار داشته باشید.

رنگ ها

در امتداد لبه یک دکمه روشن/خاموش وجود دارد که – این را دریافت کنید – به عنوان اسکنر اثر انگشت و کلید کشویی سه برابر می شود. در اینجا چیزی است که باید در مورد این دو بگویم: آنها تقریباً بیش از حد قابل اعتماد هستند. در بسیاری از موارد زمانی که من فقط می‌خواهم اعلان‌هایم را از صفحه قفل ببینم، حتی کوچک‌ترین ضربه‌ای روی دکمه روشن/خاموش قفل گوشی را باز می‌کند و به‌جای بیدار کردن آن، قفل صفحه را دور می‌زند. در Zenfone نیز ویژگی «Double Tap to Wake» وجود ندارد.

بدون شک، ویژگی برجسته ایسوس زنفون 9 اندازه آن است. اندازه نمایشگر آن 5.9 اینچ است که آن را در مقایسه با پرچمداران 2022 بسیار پایین تر از حد متوسط ​​قرار می دهد. با این حال، تطبیق با رقم کوچکتر بسیار ساده تر از آن چیزی است که انتظار دارید. برای اولین بار، ایسوس زنفون را با نسبت تصویر 20:9 شکل داده است، به این معنی که در مقایسه با دستگاه های سنتی 18.5:9 (یعنی آیفون، سامسونگ کهکشان و غیره) بلندتر و باریک تر است. ثانیاً، پنل AMOLED از وضوح FHD (2400 در 1080 پیکسل) و نرخ رفرش 120 هرتز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود انتقال از سایر تلفن‌های رده بالا بسیار یکپارچه باشد.

زوایای دید نیز عالی هستند.

ژوئن Wan/ZDNet

در مورد کلید لغزنده، برای پیمایش در صفحات وب و پایین کشیدن پانل اعلان بسیار مفید است، اما باز هم بسیار حساس است. من اغلب متوجه می‌شدم که به‌خاطر اینکه چگونه گوشی را در دست گرفته‌ام، ناخواسته در برنامه‌ها پیمایش می‌کنم. البته می‌توانید کلید لغزنده (که ایسوس آن را «کلید هوشمند» می‌نامد) را در تنظیمات خاموش کنید.

Zenfone 9، بسیار شبیه برادر بازی خود، از جدیدترین چیپست Qualcomm Snapdragon 8+ Gen 1 پشتیبانی می‌کند که به آن اجازه می‌دهد از طریق اکثر برنامه‌ها، بازی‌ها و سرویس‌هایی که شما به آن می‌دهید، قدرت ببخشد. در حالی که من به گیمرهای موبایل توصیه می‌کنم به دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و باتری‌های بزرگ‌تر نگاه کنند، Zenfone 9 هنوز هم توانایی زیادی برای بازی دارد. لحظاتی وجود داشت که هنگام دویدن تلفن احساس گرما می کرد Genshin Impact و ماین کرافت، اما هیچ وقت به جایی نرسید که لازم باشد آن را برای آرامش قرار دهم. برای یک گوشی جمع و جور با 8 گیگابایت رم و فضای داخلی زیاد برای خنک شدن، من تحت تاثیر قرار گرفتم.

با این حال، من متوجه شدم که به راحتی می توان مسائل مربوط به حساسیت را رد کرد زیرا بقیه Zenfone غیرقابل انکار هستند. با توجه به طراحی سبک، بلندگوهای دوگانه و جک 3.5 میلی‌متری هدفون، ایسوس موفق به دریافت گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار شد که برای افرادی که گوشی را تحت گارانتی خریداری می‌کنند، اطمینان‌بخش است. همچنین از اکثر باندهای 4G و 5G در اینجا در ایالات متحده پشتیبانی می کند.

در دست، Zenfone 9 با قاب پشتی نرم و لاستیکی خود به شما خوشامد می گوید. این غیر قابل جابجایی است، که من با دیدن تمام رنگ‌های سرگرم‌کننده و خشخاش که ایسوس گوشی را در آن عرضه کرده بود، متوجه شدم، اما به طرز شگفت‌انگیزی کار مناسبی برای مقاومت در برابر هر گونه اثر انگشت و لکه انجام می‌دهد. چسبندگی بیشتر پشتی بافت دار به راحتی قابل درک است، و نرده آلومینیومی صافی که دستگاه را احاطه کرده است، تعقیب می شود.

همچنین: بهترین گوشی های هوشمند برای خرید در سال 2022

با تلاش بیشتر برای لنز اصلی 50 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسل فوق عریض، تصاویر گرفته شده با Zenfone پر از جنب و جوش و وضوح هستند. نمونه زیر را که توسط لنز فوق عریض گرفته شده است، بررسی کنید. در حالی که آفتابی بود، دوربین توانست پل بروکلین را در فوکوس نگه دارد، در حالی که تن ها و رنگ های آسمان — و ساختمان های آن سوی رودخانه را متعادل می کرد.

منفی

  • بلندگوها به صورت قلع در می آیند
  • نرخ تازه سازی تطبیقی ​​بیش از حد تهاجمی است
  • ضبط ویدیوی ضعیف
  • فقط 2 سال به روز رسانی سیستم عامل

رابط کاربری Zen مبتنی بر اندروید 12

جدا از صحبت های آینده، تجربه من از استفاده از ایسوس زنفون 9 دوست داشتنی بوده است. همانطور که در مورد نمایشگر اشاره کردم، جابجایی به ایسوس بدون درز بود و نیازی به تنظیم زیادی نداشت. این بدان معناست که روال معمول من در مرور وب، پخش برنامه‌ها و فیلم‌ها، گرفتن عکس و انجام کارهای کلی تلفن تغییری نکرده است.

یک رانندگی بعدازظهر در کنار پل بروکلین. با لنز فوق عریض عکس گرفته شده است.

ژوئن Wan/ZDNet

همچنین: با Asus ROG Phone 6 و 6 Pro عمل کنید

دوربین

asus-zenfone-7-design-2

asus-zenfone-9-camera-sample-1

باتری

Zenfone 9 بر روی نرم‌افزار Zen UI ایسوس، لایه‌بندی شده روی اندروید 12 کار می‌کند. ساده، تمیز، بدون bloatware است (به جز برنامه Asus Data Transfer)، و باید برای علاقه‌مندان به اندروید موجود باشد. طبیعتاً، این برند برخی از عناصر کلیدی را از لانچر پیکسل گوگل گرفته است، مانند ساعت بزرگ‌شده در صفحه نمایش همیشه روشن، قالب‌بندی Material You و کلیدهای اعلان‌های حبابی. من از یک تلفن بازی که در کنار ایسوس آزمایش کرده‌ام، قدردان رویکرد مینیمالیستی Zen UI هستم.

باید مراقب چه چیزی بود؟ سیاست به‌روزرسانی نرم‌افزار، متوسط ​​ضبط ویدیو و خروجی صدا، و نرخ تجدید متغیر بیش از حد تهاجمی، درخواست‌های اصلی من هستند. نکته اینجاست: علاوه بر بلندگوهای کوچک، همه این مشکلات همچنان از طریق به‌روزرسانی‌های آینده قابل حل هستند. در حال حاضر، فقط موضوع این است که مصرف کنندگان تقاضا را نشان دهند و ایسوس آن را پیگیری کند.

جایگزین هایی که باید در نظر گرفته شوند

وقتی دستگاهی را به عنوان دارای ویژگی های پرچمدار در اندازه جمع و جور به بازار عرضه می کنید، انتظارات زیادی وجود دارد. گوشی‌های سایز کوچک، چیزی که زمانی یک فاکتور فرم آشنا بود، از آن زمان تحت الشعاع گوشی‌های Ultra و Pro قرار گرفته‌اند، با نمایشگرهای 6.5 اینچی و بالاتر. (بیایید حتی در مورد تاشوهای مشتاق تبلت صحبت نکنیم.)

ایسوس دوباره این کار را انجام داده است. Zenfone 9 یک گوشی کوچک است که عملکرد بسیار خوبی را ارائه می دهد.

کیفیت صدا در ایسوس خوب است. من خروجی بلندگوهای استریو دوگانه را کوچک و فاقد باس یافتم که برای تماشای فیلم و بازی، تجربه‌ها را کمتر از حد مطلوب می‌کرد. سیستم بلندگو نیز آنطور که انتظار داشتم بلند نمی شود. به عنوان کسی که دوست دارد در حین آشپزی موسیقی پخش کند، بیش از هر چیز دیگری صدای هیس تابه ام را می شنیدم.

دوربین ها

Zenfone 9 5.9 اینچی توسط پرچمداران امروزی مورد توجه قرار گرفته است.

ژوئن Wan/ZDNet

نرم افزار asus-zenui

Samsung Galaxy Z Flip 3 از نظر فنی یک تلفن جمع و جور در حالت بسته بودن، روزهای گوشی تاشوی قدیمی را با نمایشگر AMOLED تاشو، پشتیبانی از 5G و تمام مزایای نرم افزاری One UI بازمی گرداند. این گوشی به راحتی در جیب قرار می گیرد، دارای یک لولای بادوام است و دارای استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر آب است.


منبع: https://www.zdnet.com/article/asus-zenfone-9-review/#ftag=RSSbaffb68

در آخر، شایان ذکر است که ایسوس چهار گزینه نرخ تازه سازی را با Zenfone 9 در اختیار شما قرار می دهد: 120 هرتز، 90 هرتز، 60 هرتز و خودکار. من از طرفداران پر و پا قرص سازندگانی هستم که به شما اجازه می دهند تا فرکانس 90 هرتز را پایین بیاورید و نه فقط از 120 هرتز به 60 هرتز بپرید، بنابراین این یک مزیت است. با این حال، نرخ تازه سازی زنفون 9 در حالت خودکار به طور قابل توجهی تهاجمی است. بسته به اینکه از چه برنامه ای استفاده می کنید، تلفن به سرعت بین این سه مقدار جابه جا می شود که احساس لکنت را ایجاد می کند. برای من، رها کردن صفحه نمایش در 120 هرتز برای نرم ترین تجربه کاربری ایجاد شده است.

دو لنز دوربین بزرگ اما از نظر اندازه یکسان هستند

ژوئن Wan/ZDNet

دوربین های asus-zenfone-7

همچنین: مقایسه سیاست‌های ارتقای نرم‌افزار سامسونگ، اپل و گوگل

ایسوس در حال انجام کار متفاوتی با نسخه جدید است زنفون 9. در این داستان، دیوید به مشخصات و ویژگی‌های رده بالایی مجهز شده است، با ایراداتی که کمتر از سایر گوشی‌های کامپکت – از جمله اپل، مشهود است. پس از دو هفته آزمایش گوشی، در اینجا نکات مثبت و منفی من وجود دارد تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا Zenfone ارزش برداشتن دارد یا خیر.

مشخصات فنی

پردازنده Qualcomm Snapdragon 8+ Gen 1
نمایش دادن 5.9 اینچ AMOLED، 2400×1080 پیکسل، نرخ به روز رسانی 120 هرتز
وزن 169 گرم (5.96 اونس)

علاوه بر ASUS Zenfone 9، در اینجا سه ​​جایگزین ارزشمند وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

طرفداران

  • اندازه جمع و جور برای استفاده با طراوت است
  • کیفیت ساخت و عملکرد غیر قابل انکار
  • نرم افزار ساده و بدون bloatware
  • لوازم ضروری مانند جک 3.5 میلی متری هدفون و شارژر گنجانده شده است

8 گیگابایت/128 گیگابایت، 8 گیگابایت/256 گیگابایت، 16 گیگابایت/256 گیگابایت

asus-zenfone-7-big-phone-comparison

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با Gimbal OIS هیبریدی 6 محور، 12 مگاپیکسل فوق عریض (FOV 113 درجه) و دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی

باتری 4300 میلی آمپر ساعت با شارژ سریع 30 واتی
قابلیت اتصال جک هدفون 3.5 میلی متری، USB-C، بلوتوث 5.2، Wi-Fi 802.11ac

وقتی صحبت از ضبط ویدیو با Zenfone 9 به میان می‌آید، کمی بیشتر روی حصار هستم. ایسوس یک تثبیت‌کننده هیبریدی Gimbal OIS جدید 6 محوره را تبلیغ می‌کند که باعث می‌شود فیلم ثابت‌تر، بدون لرزش و روان‌تر به نظر برسد. در حالی که مطمئناً هنگام ضبط با حرکت (به ویدیوی زیر مراجعه کنید) چنین است، اما به نظر می‌رسد دوربین در متعادل کردن نوردهی با تغییرات تدریجی بین زنگ‌های تیره‌تر و روشن‌تر مشکل دارد. همچنین کمبود قابل توجهی در جزئیات وجود دارد، اگرچه ویژگی HyperSteady شما را به ویدیوهای 1080p محدود می کند.

ما قبلاً این داستان را دیده‌ایم: تولیدکنندگان سعی می‌کنند با متفاوت، منحصربه‌فرد و منحصربه‌فرد، بخشی از مشتریان خاص را راضی کنند. فقط به اندازه کافی جسورانه برای گرفتن برخی از نقاط نوستالژی در طول راه. در نهایت، تقاضا وجود ندارد. وقتی می‌توانید یک جالوت بزرگ‌تر، ایمن‌تر و بی‌خطر بخرید، چرا با یک تلفن کوچک‌تر و کوتاه‌دست کنار بیایید؟