چین خواهان مناطق با فناوری پیشرفته بیشتری در زمینه نوآوری است

طبق یک گزارش، مناطق با فناوری پیشرفته 13.4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در سال 2021 تشکیل دادند، در حالی که تنها از 2.5 درصد از زمین های ساخت و ساز داخلی استفاده کردند. گزارش روز پنجشنبه توسط روزنامه دولتی چاینا دیلی. سایت های توسعه در سال گذشته 15.3 تریلیون یوان (2.2 تریلیون دلار) در تولید ناخالص داخلی تولید کردند که از 5.4 تریلیون یوان (775.77 میلیارد دلار) در سال 2012 بیشتر بود.

وو افزود که دولت به ارائه «پشتیبانی سیاستی» و هدایت سرمایه گذاری در حوزه های کلیدی، از جمله فناوری های دیجیتال، انرژی، و دارو های زیستی ادامه خواهد داد. او گفت برای مثال، منطقه فناوری پیشرفته چانگشا در استان هونان 1 میلیارد یوان (143.66 میلیون دلار) طی سه سال آینده برای پرورش استعدادهای محلی سرمایه گذاری خواهد کرد.

لی گفت: این مناطق به پیشتاز توسعه با کیفیت بالا تبدیل خواهند شد و کمک بیشتری به تبدیل چین به یک نیروگاه علمی و فناوری خواهند کرد.

وو جیاکسی، معاون تجاری‌سازی تحقیقات و نوآوری منطقه‌ای وزارت علوم و فناوری گفت: مناطق با فناوری پیشرفته در برابر خطرات مقاوم بوده و علیرغم عدم قطعیت‌های بازار جهانی در سال‌های اخیر قادر به دستیابی به رشد هستند.

وی افزود که این سایت ها مجموعا بیش از 1 تریلیون یوان (143.66 میلیارد دلار) را در تحقیق و توسعه (R&D) در سال گذشته هزینه کردند.

بیش از 115,000 شرکت با فناوری پیشرفته در سال گذشته در این مناطق مستقر بودند که این رقم در سال 2012 کمتر از 20,000 بود. مجموع صادرات از این مناطق 24.4 درصد از کل صادرات کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده است که این رقم در سال 2012 تنها 3.2 درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: معافیت های مالیاتی و کمک به تجاری سازی محصول نیز به مشاغل کوچک و متوسط ​​(SMB) ارائه می شود.

لی گفت که مناطق با فناوری پیشرفته به پیشرفت‌های متعددی از جمله در محاسبات کوانتومی، ناوبری ماهواره‌ای و ارتباطات 5G دست یافته‌اند. او خاطرنشان کرد: اولین تراشه هوش مصنوعی (AI) چین و همچنین اولین ماهواره ارتباطی کوانتومی توسط دانشمندان و شرکت‌هایی که در مناطق با فناوری پیشرفته کار می‌کنند توسعه یافتند.

چین می خواهد تا سال 2030 حدود 50 منطقه با فناوری پیشرفته را اضافه کند و متعهد به ادامه حمایت و سرمایه گذاری است. دولت این سایت‌های توسعه صنعتی را به دلیل تأمین تولید ناخالص داخلی کشور و دستیابی به «دستیابی به موفقیت‌هایی» در محاسبات کوانتومی و ارتباطات 5G اعتبار می‌دهد.

در میان محصول فعلی 173 منطقه با فناوری پیشرفته است منطقه توسعه صنعتی پیشرفته چنگدو، که در سال گذشته 280.06 میلیارد یوان (40.23 میلیارد دلار) در تولید ناخالص منطقه ای به دست آورد و نرخ رشد سالانه 11.1٪ را ثبت کرد. این سایت در سال 1988 تأسیس شد و همچنین شامل پارک نوآوری فناوری پیشرفته سنگاپور-سیچوان است که به طور مشترک توسط سنگاپور و سیچوان توسعه داده شد و بر توسعه 5G، هوش مصنوعی، داده های بزرگ و امنیت شبکه تمرکز دارد.

پوشش مرتبط


منبع: https://www.zdnet.com/article/china-wants-more-high-tech-zones-in-innovation-drive/#ftag=RSSbaffb68

لی یوپینگ، معاون مرکز توسعه صنعت فناوری بالا مشعل در وزارت علوم و فناوری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، 97 منطقه با فناوری پیشرفته در سال گذشته 100 میلیارد یوان (14.37 میلیارد دلار) درآمد داشتند، در مقایسه با 54 در سال 2012.

آنها همچنین دارای 78 درصد از مراکز ملی نوآوری فناوری و 84 درصد از آزمایشگاه های کلیدی دولتی چین هستند که شامل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است که توسط دولت فدرال تأمین می شود. بیش از 4400 موسسه تحقیقاتی در مناطق فناوری زندگی می کنند و بیش از 5.63 میلیون محقق را استخدام می کنند.

وی افزود که این مناطق بیش از 2200 موسسه تحقیقاتی را در خارج از کشور راه اندازی کرده اند که 77 درصد آنها سیاست هایی را برای پیشبرد جهانی شدن اجرا کرده اند.

در حال حاضر 173 منطقه با فناوری پیشرفته در سراسر کشور وجود دارد که 84 منطقه تنها در دهه گذشته ایجاد شده است. وزارت علوم و فناوری در کنفرانسی رسانه ای که چهارشنبه برگزار شد، گفت: هدف این است که تا پایان برنامه پنج ساله چهاردهم دولت در سال 2025 این عدد به 220 برسد. این سایت‌ها بیشتر شهرهای سطح استان شرقی چین و همچنین شهرهای بزرگ در سطح استان در بخش‌های مرکزی و غربی را پوشش خواهند داد.