سه روند فناوری در آستانه پیشرفت در سال 2023

از برخی جهات، پیش‌بینی‌های بلندمدت آسان‌تر از پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هستند، به‌ویژه وقتی صحبت از فناوری به میان می‌آید. ما مسیر کلی سفر را می دانیم، فقط نمی دانیم واقعاً چه زمانی به آنجا می رسیم. برخی از پیشرفت‌ها برای دهه‌ها پنج سال دور مانده‌اند – شاید سال 2023 سالی باشد که برخی از آنها واقعاً شروع به کار می‌کنند.


منبع: https://www.zdnet.com/article/three-tech-trends-on-the-verge-of-a-breakthrough-in-2023/#ftag=RSSbaffb68

اما مناطق دیگری نیز وجود دارند که افزایش آهسته لایه‌های فناوری به این معنی است که اگرچه ابزارهای قدیمی ممکن است توسط نوآوری‌های جدیدتر پیشی بگیرند، اما همیشه فراموش نمی‌شوند (مانند دستگاه‌های فکس).

یافتن راه‌هایی برای کارآمدتر کردن و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن استفاده از ابر احتمالاً ملاحظات کلیدی در سال آینده خواهد بود – اگرچه بودجه‌های فناوری اطلاعات در حال افزایش است، اما این بدان معنا نیست که جایی برای اتلاف وجود دارد. در واقع، مایه دلگرمی است که ببینیم پایداری دوباره در دستور کار بسیاری از سازمان‌های فناوری قرار گرفته است، چیزی که احتمالاً در سال 2023 و پس از آن بیشتر شاهد آن خواهیم بود.

اون سه گرایش

دومین روند بزرگ پیرامون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و متاورس است. فناوری‌های بزرگ در اینجا هزینه‌های کلانی کرده‌اند، و پیشنهاداتی وجود دارد که فناوری پایه در حال رسیدن به نقطه اوج است، حتی اگر مدل‌های تجاری فراسوی گسترده‌تر، در بهترین حالت، هنوز در جریان باشند. فن آوری های هدست شروع به ادغام کرده اند و استفاده از نرم افزار آسان تر می شود. اما بزرگ‌ترین مسئله این است که علاقه و اعتماد مصرف‌کننده همچنان پایین است، البته فقط به این دلیل که نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی مدت‌ها پیش با دیدگاه دیستوپیایی خود از آینده هدست‌ها به آنجا رسیده‌اند. ایجاد اعتماد مصرف کننده و توضیح اینکه چرا مردم ممکن است بخواهند درگیر شوند، به همان اندازه خود فناوری از اولویت بالایی برخوردار است.

و چند روند بزرگتر وجود دارد که می توانیم به طور منطقی در مورد آنها مطمئن باشیم.

توسعه دهندگان، ابرها و موارد دیگر

آینده

تقاضا برای کارگران فناوری از بین نمی رود، حتی اگر فناوری های بزرگ در حال حاضر از استخدام عقب نشینی کرده باشند. این به این دلیل است که چند سال گذشته مزایای هزینه های فناوری را نشان داده است. صرف نظر از ایجاد راه‌های جدید برای برقراری ارتباط با مشتریان (و فروش به) و یا پشتیبانی از کارکنانی که ترکیبی کار می‌کنند، هزینه‌های فناوری اکنون توسط روسا به‌عنوان سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود که مزایای واقعی را به همراه دارد.

مطمئناً، منطقه‌ای از صنعت فناوری وجود دارد که کاملاً مملو از انواع «اشیا حرکت سریع و شکستن» است که برای ایجاد حداقل محصول بادوام رقابت می‌کنند و درباره چیزهایی مانند «NFT» و «Web 3» صحبت می‌کنند.

گوشی های هوشمند تاشو مدتی است که وجود داشته اند، اما بخش کوچکی از کل بازار باقی مانده اند. من هنوز این ایده را دوست دارم که بتوانم یک صفحه نمایش بزرگتر را جمع کنم و آن را با خود حمل کنم، و موارد استفاده جالبی برای تلفن های تاشو وجود دارد – سوال این است که آیا مصرف کنندگان متقاعد خواهند شد که پول نقد خود را ترک کنند.

همه به فناوری به عنوان یک صنعت پرسرعت فکر می کنند و از بسیاری جهات این درست است.

سه روند بزرگ فناوری مصرف‌کننده وجود دارد که من با علاقه به آن‌ها در سال 2023 نگاه می‌کنم، و اینجاست که برخی از نوآوری‌های جالب را پیدا می‌کنم. گام های کوچک در سال 2023 می تواند در سال های بعد با صدای بلند منعکس شود.

یکی از گرایش‌های فناوری که شاید نزدیک‌تر باشد، حتی اگر نمی‌توانیم آن را ببینیم، محاسبات محیطی است. این مفهوم چندین دهه است که وجود داشته است: ایده این است که ما نیازی به حمل فناوری با خود نداریم زیرا هوش در دنیای اطراف ما ساخته شده است، از بلندگوهای هوشمند گرفته تا خانه های هوشمند. محاسبات محیطی طوری طراحی شده است که در محیط اطراف ما ناپدید شوند – شاید به همین دلیل است که این روند برای بسیاری نامرئی مانده است، حداقل تا کنون.

برای بسیاری از سازمان ها، کنار آمدن با چند سال گذشته به معنای تسریع در استفاده و قدردانی از فناوری بوده است. به همین دلیل است که بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که هزینه ها افزایش یابد، حتی اگر سال 2023 سال سختی برای کل اقتصاد باشد. در نتیجه، تقاضا برای توسعه دهندگان و تخصص امنیت فناوری، به ویژه، قوی باقی خواهد ماند.

همه اینها، همراه با ریسک ذاتی هر گونه تلاش برای پیش بینی این روزها، به این معنی است که ارائه مجموعه ای از روندهای فناوری برای سال آینده می تواند کمی چالش برانگیز باشد. اما ما با تحلیلگران صحبت کرده‌ایم، داده‌ها را بررسی کرده‌ایم و از تخصص تیم ZDNET در تهیه گزارش ویژه این ماه استفاده کرده‌ایم، که هدف آن این است که شما را با حداقل یک راهنمای تقریبی در مورد اینکه فناوری در سال 2023 چگونه خواهد بود، مجهز کند.

با نگاهی به برخی فناوری‌های خاص، واضح است که تغییر به رایانش ابری ادامه خواهد داشت، روندی طولانی‌مدت که هیچ نشانه‌ای از کندی را نشان نمی‌دهد. چیزی که ممکن است تغییر کند این است که شرکت ها در مورد استفاده از ابر خود تحلیلی تر خواهند شد، که بخش بزرگی از هزینه های آنها را به خود اختصاص می دهد.

با توجه به اینکه فناوری جهت کلی سفر را می‌داند، ما نمی‌دانیم واقعاً چه زمانی به آنجا خواهیم رسید.

تصویر: Getty Images/ Paper Boat Creative