ناسا: این صدای عجیب برخورد یک شهاب سنگ به مریخ است


mars.jpg

تصویر: Shutterstock

ناسا یک کلیپ صوتی از صدای برخورد سنگ های فضایی به سیاره سرخ منتشر کرده است که توسط لرزه نگار فرودگر Mars Insight ضبط شده است.

به جای سقوط یا رونق، صدای برخورد شهاب سنگ ها به مریخ بیشتر شبیه “بلوپ” استبرخلاف بخشی از آهنگ زنگ اسکایپ، این اتفاق ابتدا زمانی که شهاب سنگ وارد جو مریخ می شود، سپس وقتی تکه تکه می شود و در نهایت با سطح آن برخورد می کند اتفاق می افتد.

این صدا زمانی که یک شهاب‌سنگ در 5 سپتامبر 2021 به مریخ برخورد کرد، توسط Insight ضبط شد. این اولین مورد از چهار شهاب‌سنگ تایید شده بین سال‌های 2020 و 2021 بود که لرزه‌سنج InSight از زمان فرود در سال 2018 شناسایی کرده است.

همچنین: مریخ نورد Perseverance ناسا به شکار حیات باستانی در مریخ ادامه می دهد

اینجا ناسا است توضیح برای سنگ های فضایی که صدای “بلوپ” تولید می کنند: “پس از غروب خورشید، اتمسفر مقداری گرمای انباشته شده در طول روز را حفظ می کند. امواج صوتی بسته به فرکانس آنها با سرعت های مختلفی از این اتمسفر گرم شده عبور می کنند. در نتیجه صداهایی با صدای پایین تر ایجاد می شود. قبل از صداهای با صدای بلند می رسند. ناظری که نزدیک به ضربه است صدای “بنگ” را می شنود، در حالی که فردی که مایل ها دورتر است ابتدا صداهای بم را می شنود و “بلوپ” ایجاد می کند.

اینسایت امواج لرزه ای و صوتی را از فاصله 53 تا 180 مایلی (85 تا 290 کیلومتری) شناسایی کرد. فرودگر در منطقه مریخ به نام Elysium Planitia قرار داشت.

دانشمندان صخره های فضایی را قبل از برخورد با زمین «شهاب سنگ» و پس از رسیدن به زمین «شهاب سنگ» می نامند.

دانشمندان ناسا از داده های امواج لرزه ای و صوتی InSight برای یافتن دهانه های تازه تشکیل شده در مریخ استفاده می کنند.

ما زمان رسیدن و قطبش امواج لرزه‌ای و صوتی را برای تخمین مکان‌های برخورد تجزیه و تحلیل کردیم که متعاقباً با تصویربرداری مداری دهانه‌های مرتبط تأیید شد.» یک تیم بین المللی از محققان در مقاله جدید خود در مورد علوم زمین طبیعت اشاره می کنند.

پس از تخمین محل برخورد، مدارگرد شناسایی مریخ ناسا بر فراز این مکان پرواز کرد تا نقاط را تأیید کند و با استفاده از دوربین HiRISE (آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا) از دهانه‌ها تصاویر نزدیک گرفت.

InSight اکنون نزدیک به چهار سال داده لرزه‌ای دارد که دانشمندان قصد دارند – با استفاده از نشانه‌های لرزه‌ای تایید شده جدید – برای سایر رویدادهای ضربه‌ای که ممکن است توسط صدای باد یا تغییرات فصلی در جو پنهان شده باشند، بررسی کنند.

دانشمندان از مارسزلزله ها برای مطالعه پوسته، گوشته و هسته سیاره استفاده می کنند. چهار برخورد شهاب‌سنگ تایید شده قدر کمتر از 2.0 داشتند که فقط برای بررسی پوسته مریخ کافی بود. زمین لرزه ای به بزرگی 5، همانطور که در ماه مه 2022 رخ داد، می تواند جزئیات مربوط به گوشته و هسته عمیق تر را نیز آشکار کند.

آژانس فضایی فرانسه، Centre National d’Études Spatiales، لرزه سنج InSight را ارائه کرد. این دستگاه قادر است امواج لرزه ای را از هزاران مایل دورتر تشخیص دهد.

همچنین: ناسا در حال ارسال یک فضاپیما برای برخورد با یک سیارک است

نویسنده اصلی مقاله، رافائل گارسیا از موسسه عالی هوانوردی و فضایی در تولوز، فرانسه، توضیح می دهد. که برخورد شهاب سنگ به تعیین سن سطح مریخ کمک می کند. اساساً، هرچه دهانه های برخوردی بیشتری مشاهده شود، سطح آن قدیمی تر است.

گارسیا می‌گوید: «تصادات، ساعت‌های منظومه شمسی هستند. امروزه برای تخمین سن سطوح مختلف باید میزان ضربه را بدانیم.»

گارسیا گفت: «ما در مورد خود فرآیند ضربه بیشتر می آموزیم. اکنون می‌توانیم اندازه‌های مختلف دهانه‌ها را با امواج لرزه‌ای و صوتی خاص مطابقت دهیم.»

زمان برای دانشمندان برای استفاده از InSight به دلیل تجمع گرد و غبار روی صفحات خورشیدی آن که باعث کاهش قدرت می شود، در حال اتمام است. مهندسان بر این باورند که فرودگر ممکن است بین اکتبر تا ژانویه 2023 خاموش شود.


منبع: https://www.zdnet.com/article/nasa-this-is-the-weird-sound-of-a-meteoroid-hitting-mars/#ftag=RSSbaffb68