هنگامی که پشتیبانی از ویندوز 10 تمام می شود، 5 گزینه دارید اما تنها 2 گزینه ارزش بررسی دارند

هنگامی که پشتیبانی از ویندوز 10 تمام می شود، 5 گزینه دارید اما تنها 2 گزینه ارزش بررسی دارند

زمان تمام می شود

برایان ایجکسون/گتی ایماژ

کمتر از دو سال دیگر، مایکروسافت پرده نهایی ویندوز 10 را پس از یک اجرای موفق 10 ساله خواهد کشید.

این خبر نباید برای کسی تعجب آور باشد. تاریخ پایان دقیقاً در سند پشتیبانی مایکروسافت است که لیست “محصولاتی که در سال 2025 بازنشسته می شوند یا به پایان پشتیبانی می رسند” است. این برنامه توسط سیاست چرخه زندگی مدرن مایکروسافت تعریف شده است که در صفحه چرخه حیات مایکروسافت مستند شده است: “ویندوز 10 در 14 اکتبر 2025 به پایان پشتیبانی می رسد. نسخه فعلی، 22H2، نسخه نهایی ویندوز 10 خواهد بود، و همه نسخه‌ها تا آن تاریخ با انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه پشتیبانی می‌شوند.”

همچنین: سؤالات متداول ویندوز 11: راهنمای ارتقاء ZDNET و هر چیز دیگری که باید بدانید

هنگامی که یک نسخه ویندوز به تاریخ پایان پشتیبانی خود می رسد، نرم افزار به کار خود ادامه می دهد، اما کانال به روز رسانی متوقف می شود:

(هیچ به روز رسانی امنیتی جدید، به روز رسانی غیر امنیتی یا پشتیبانی کمکی وجود نخواهد داشت. مشتریان تشویق می شوند که به آخرین نسخه محصول یا خدمات مهاجرت کنند. ممکن است برنامه های پولی برای محصولات قابل اجرا در دسترس باشد.

آن قسمت وسط دلگرم کننده به نظر می رسد، اینطور نیست؟ “مشتریان تشویق می شوند تا به آخرین نسخه محصول یا خدمات مهاجرت کنند.” متأسفانه، این گزینه برای مشتریانی که ویندوز 10 را روی سخت افزاری که شرایط سخت افزاری سازگاری سخت افزاری ویندوز 11 را برآورده نمی کند، پشتیبانی نمی شود. اگر بخواهید یکی از آن رایانه های شخصی را به ویندوز 11 ارتقا دهید، با پیام خطا مواجه می شوید. و مایکروسافت قاطع است که مهلت پشتیبانی از ویندوز 10 را تمدید نخواهد کرد.

همچنین: ویندوز 11: این شش کار را بلافاصله پس از اتمام نصب انجام دهید

اگر شما مسئول یک یا چند کامپیوتر ویندوز 10 هستید که در تست های سازگاری مایکروسافت با ویندوز 11 رد شده اند، چه کاری باید انجام دهید؟ شما پنج گزینه در دسترس دارید.

گزینه 1: مهلت پایان پشتیبانی را به طور کامل نادیده بگیرید

شما اصلا نمی توانید کاری انجام دهید — فقط به اجرای سیستم عامل پشتیبانی نشده خود ادامه دهید و به بهترین ها امیدوار باشید. این یک ایده بد است، ایده ای که شما را در معرض این احتمال واقعی قرار می دهد که طعمه یک سوء استفاده امنیتی شوید. من این استراتژی را توصیه نمی کنم. اگر قصد انجام این کار را دارید، برای مقابله با هر گونه مشکل امنیتی که توسط مایکروسافت حل نشده است، عامل رایگان 0patch را نصب کنید. این گزینه برای استفاده شخصی رایگان است، اما برای استفاده تجاری یا سازمانی، باید هزینه پشتیبانی 0patch را با نرخی معادل چند دلار در ماه بپردازید.

گزینه 2: یک رایانه شخصی جدید بخرید

مایکروسافت و شرکای آن از شما می خواهند که آن سخت افزار پشتیبانی نشده را با یک رایانه شخصی کاملاً جدید جایگزین کنید. حتی ممکن است یکی از رایانه های شخصی هوش مصنوعی جدید و براق، با واحدهای پردازش عصبی سفارشی خود، یا شاید یک رایانه بازی قدرتمند، وسوسه شوید. اما دور انداختن یک کامپیوتر کاملاً خوب به نظر بیهوده است، و اگر به ویندوز 10 پایبند باشید، گزینه‌ای نیست زیرا نرم‌افزار حیاتی دارید که روی سیستم‌عامل جدید اجرا نمی‌شود.

گزینه 3: ویندوز را به طور کامل حذف کنید

می توانید سخت افزار قدیمی خود را نگه دارید و ویندوز 10 را با طعم لینوکس که ترجیح می دهید جایگزین کنید. اگر دانش فنی و تجربه ای برای مدیریت انتقال دارید، این گزینه ارزش بررسی دارد. اما برای اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان و مشاغلی که سرمایه گذاری های موجود در نرم افزار ویندوز دارند، این یک جایگزین واقعی نیست.

همچنین: به تغییر به لینوکس فکر می کنید؟ 9 چیزی که باید بدانید

دو گزینه آخر جذاب ترند.

گزینه 4: برای به روز رسانی های امنیتی به مایکروسافت پرداخت کنید

آیا سند پشتیبانی رسمی را که قبلاً نقل کردم را به خاطر دارید؟ یکی که می گوید پس از پایان پشتیبانی ویندوز 10 “به روز رسانی امنیتی جدیدی” وجود نخواهد داشت؟ معلوم می شود که دقیقاً درست نیست. مایکروسافت در واقع به توسعه به روز رسانی های امنیتی برای ویندوز 10 ادامه خواهد داد، اما آنها رایگان نخواهند بود. مایکروسافت در دسامبر 2023 اعلام کرد که گزینه‌های امنیتی پیشرفته (ESU) را برای ویندوز 10 ارائه خواهد کرد. این به‌روزرسانی‌های مبتنی بر اشتراک تا سه سال در دسترس خواهند بود.

هزینه این به روز رسانی های پولی چقدر است؟ مایکروسافت سرانجام لیست قیمت را در آوریل سال جاری اعلام کرد. اگر مدیر یک مؤسسه آموزشی با استقرار نسخه آموزشی ویندوز 10 هستید، خوش شانس هستید. این به‌روزرسانی‌های توسعه‌یافته به معنای واقعی کلمه یک دلار برای هر دستگاه برای سال اول، ۲ دلار برای سال دوم و ۴ دلار برای سال سوم و آخر هزینه خواهند داشت و شما را تا سال ۲۰۲۸ می‌برد.

بقیه ما خیلی خوش شانس نیستیم:

مشتریان تجاری برای حفظ ویندوز 10 باید هزینه گزافی بپردازند. مجوز برنامه به‌روزرسانی‌های امنیتی پیشرفته (ESU) به عنوان اشتراک فروخته می‌شود. برای سال اول، هزینه 61 دلار است. برای سال دوم، قیمت دو برابر می شود و برای سال سوم دوباره دو برابر می شود. پست وبلاگ حسابی در مورد آنها انجام نمی دهد، احتمالاً به این دلیل که مجموع به طرز ناراحت کننده ای بالا است. هزینه اشتراک سه ساله ESU 61 دلار + 122 دلار + 244 دلار است که در مجموع 427 دلار است.

در اعلامیه اولیه Extended Security Updates در سال گذشته، سخنگوی مایکروسافت گفت که نسخه ای از این برنامه برای مصرف کنندگان وجود خواهد داشت، اما این شرکت هنوز جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

گزینه 5: سخت افزار قدیمی خود را به ویندوز 11 ارتقا دهید

این بررسی‌کننده سازگاری مزاحم ممکن است مانع از ارتقای آسان رایانه شخصی ویندوز 10 شود، اما در واقع راه‌هایی برای نصب ویندوز 11 به طور رسمی پشتیبانی می‌شود. فقط باید از چند حلقه فنی عبور کنید.

همچنین: بهترین لپ‌تاپ ویندوزی که می‌توانید بخرید: Dell، Samsung، Lenovo و غیره

شما می توانید تمام جزئیات را در بولتن پشتیبانی مایکروسافت با عنوان “نصب ویندوز 11 در دستگاه هایی که حداقل نیازهای سیستم را برآورده نمی کنند” پیدا کنید. آن سند مقدار زیادی FUD را فقط در چند پاراگراف بسته بندی می کند:

نصب ویندوز 11 بر روی دستگاهی که حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11 را برآورده نمی کند توصیه نمی شود. اگر تصمیم به نصب ویندوز 11 روی سخت افزار نامناسب دارید، باید خیالتان راحت باشد که خطر بروز مشکلات سازگاری را در نظر بگیرید.

ممکن است دستگاه شما به دلیل این سازگاری یا مشکلات دیگر کار نکند. دستگاه‌هایی که این الزامات سیستم را برآورده نمی‌کنند، دیگر تضمینی برای دریافت به‌روزرسانی‌ها از جمله به‌روزرسانی‌های امنیتی، اما نه محدود به آن، نخواهند داشت.

اگر ویندوز 11 را روی دستگاهی نصب کنید که حداقل سیستم مورد نیاز را برآورده نمی کند، سلب مسئولیت زیر اعمال می شود:

این رایانه شخصی حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز 11 را برآورده نمی کند – این الزامات به اطمینان از تجربه مطمئن تر و با کیفیت بالاتر کمک می کند. نصب ویندوز 11 روی این رایانه شخصی توصیه نمی شود و ممکن است منجر به مشکلات سازگاری شود. اگر به نصب ویندوز 11 ادامه دهید، رایانه شما دیگر پشتیبانی نمی‌شود و حق دریافت به‌روزرسانی‌ها را نخواهد داشت. آسیب های وارد شده به رایانه شخصی شما به دلیل عدم سازگاری تحت ضمانت سازنده پوشش داده نمی شود.

(تاکید در اصل)

گول زبان در بولتن را نخورید. همانطور که قبلاً اشاره کردم، سند واقعاً نمی گوید که مایکروسافت دسترسی شما را به به روز رسانی ها قطع می کند. این به سادگی می گوید که رایانه شما دیگر پشتیبانی نمی شود و دیگر “حق” دریافت آن به روز رسانی ها را ندارید. این کلمه از طرف مایکروسافت، رد مسئولیت قانونی است، بدون اینکه واقعاً بگوید چه کاری انجام خواهد داد.

همچنین: به همین دلیل رایانه‌های شخصی ویندوزی آزاردهنده‌تر می‌شوند

دستورالعمل‌های نصب که به شما امکان می‌دهد بررسی سازگاری را دور بزنید در یک مقاله پشتیبانی جداگانه آمده است: “روش‌های نصب ویندوز 11”. برای انجام ارتقا، باید مقادیر کلید رجیستری زیر را ایجاد کنید:

  • کلید رجیستری: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
  • نام: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMorCPU
  • نوع: REG_DWORD
  • ارزش: 1

شما هنوز به یک ماژول پلتفرم قابل اعتماد (TPM) نیاز دارید، اما حتی یک تراشه قدیمی TPM 1.2 نیز این کار را انجام می دهد. اگر رایانه شخصی شما آن سخت افزار را ندارد، احتمالاً بیش از 12 سال از عمر آن گذشته است و شاید بعد از همه باید آن را تعویض کنید.

اگر نمی‌خواهید رجیستری را خراب کنید و می‌خواهید یک نصب تمیز انجام دهید، فقط یک درایو نصب بوت‌پذیر ویندوز 11 ایجاد کنید و از آن گزینه استفاده کنید، که بررسی‌کننده سازگاری را به طور کامل دور می‌زند. شما باید فایل های داده خود را از یک نسخه پشتیبان یا از فضای ابری بازیابی کنید، و همچنین باید نرم افزار خود را از ابتدا نصب کنید، اما این سخت تر از راه اندازی یک رایانه شخصی جدید نیست.



منبع: https://www.zdnet.com/article/when-windows-10-support-ends-you-have-5-options-but-only-2-are-worth-considering/#ftag=RSSbaffb68