مریخ نورد Perseverance ناسا به شکار حیات باستانی در مریخ ادامه می دهد


shuster-2-screenshot-skinner.png

مریخ نورد Perseverance ناسا بازوی رباتیک خود را در اطراف یک رخنمون سنگی به نام “Skinner Ridge” در دهانه Jezero مریخ قرار می دهد.

تصویر: ناسا

مریخ‌نورد Perseverance ناسا نمونه‌های سنگی جدیدی را در انتهای یک رودخانه مریخی به عنوان بخشی از تلاش برای یافتن نشانه‌هایی از حیات گذشته حفر کرده است.

Perseverance در دومین کمپین جمع‌آوری سنگ مریخی خود قرار دارد و اکنون چهار نمونه سنگ رسوبی دیگر را از دلتای رودخانه‌ای در دهانه Jezero جمع‌آوری کرده است که از زمان شروع آن در 7 ژوئیه به مجموع 12 نمونه رسیده است.

ناسا دلتای رودخانه را انتخاب کرد زیرا بیشترین احتمال را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی داشت. باستان – اگر ناسا شواهدی پیدا کند – حاکی از آن است که حیات میکروبی حدود 3.5 میلیارد سال پیش، زمانی که بستر رودخانه شکل گرفت، وجود داشته است.

دیدن: آرتمیس چیست؟ هر آنچه که باید در مورد ماموریت ماه جدید ناسا بدانید

استقامت در حال کندن سنگ های رسوبی از قسمتی است که رودخانه مریخ و یک دریاچه در دهانه Jezero به هم می رسند. خود دهانه 28 مایل (45 کیلومتر) عرض دارد.

توماس زوربوخن، معاون علمی ناسا در واشنگتن، گفت که Perseverance “تنوع شگفت انگیزی” از نمونه ها را جمع آوری کرده است که در این زمان به زمین پرتاب خواهند شد. کمپین بازگشت نمونه مریخ در دهه آینده

ما دهانه Jezero را برای استقامت انتخاب کردیم زیرا فکر می‌کردیم بهترین شانس برای ارائه نمونه‌های علمی عالی را دارد – و اکنون می‌دانیم که مریخ نورد را به مکان مناسب فرستادیم. Zurbuchen در یک بیانیه مطبوعاتی گفت.

برای کمپین بازگشت، ناسا قصد دارد کاوشگر Sample Retrieval Lander را در سال 2028 به مریخ پرتاب کند و در دهانه Jezero فرود بیاید. این فرودگر یک موشک مریخ به رهبری ناسا و یک جفت هلیکوپتر کوچک مریخ را حمل خواهد کرد. تنها زمانی که نمونه‌ها را به زمین بازگرداند، دانشمندان ناسا به طور قطع می‌دانند که از چه چیزی تشکیل شده‌اند.

اما اگر ایلان ماسک، رئیس SpaceX درست می‌گوید، انسان‌ها می‌توانند قبل از بازگشت نمونه‌های سنگ به زمین در مریخ باشند. آخرین شرط ماسک این است که اولین تاریخ حضور انسان در مریخ سال 2029 است.

Perseverance و برادرش Ingenuity در 18 فوریه 2021، حدود هفت ماه پس از پرتاب از کیپ کاناورال، فلوریدا، روی مریخ فرود آمدند.

اولین کمپین Perseverance کف Jezero را کاوش کرد و سنگ‌های آذرین را جمع‌آوری کرد که حاوی کریستال‌هایی هستند که می‌توانند دقیقاً زمان تشکیل آن‌ها را تشخیص دهند. به جای اینکه سنگ های رسوبی در حال حاضر جمع آوری شوند، سنگ های آذرین در گدازه های مذاب یا در طی فعالیت های آتشفشانی تشکیل می شوند.

مریخ نورد یک SuperCam دارای لیزر تبخیر سنگ استکه در طول اولین کارزار سنگ ها را از بین برد تا مشخص شود که سنگ آذرینی است که کف دهانه را می پوشاند.

دو نوع مختلف سنگ به ناسا توانایی درک گذشته زمین شناسی دهانه را می دهد.

دلتا، با سنگ‌های رسوبی متنوع خود، در تضاد زیبایی با سنگ‌های آذرین – که از تبلور ماگما – کشف شده در کف دهانهکن فارلی، دانشمند پروژه Perseverance از Caltech در پاسادنا، کالیفرنیا، گفت.

“این کنار هم قرار گرفتن درکی غنی از تاریخ زمین شناسی پس از تشکیل دهانه و مجموعه نمونه های متنوعی را به ما ارائه می دهد. به عنوان مثال، ما ماسه سنگی را یافتیم که دانه ها و قطعات سنگ ایجاد شده دور از دهانه Jezero را حمل می کند – و گل سنگی که شامل ترکیبات آلی جذاب است. “

ببینید: ناسا در حال ارسال یک فضاپیما برای برخورد با یک سیارک است

به گفته ناسا، شواهد جدید کشف شده از مولکول های آلی در مریخ امیدوارکننده تر از یافته های مریخ نورد کنجکاوی در سال 2013 در مورد شواهد مواد آلی است.

چیزی که اکتشافات Perseverance را جذاب می کند این است که مولکول های آلی کشف شده در “منطقه ای هستند که در گذشته های دور، رسوبات و نمک ها در یک دریاچه تحت شرایطی قرار می گرفتند که به طور بالقوه می توانست وجود داشته باشد.” اینها در بخشی از دهانه به نام Wildcat Ridge پیدا شدند.

در گذشته‌های دور، شن، گل و نمکی که اکنون نمونه‌ی Wildcat Ridge را تشکیل می‌دهند، در شرایطی رسوب می‌کردند که حیات به طور بالقوه می‌توانست رشد کند. زندگی باستانی اینجا روی زمین – مهم است. با این حال، همانطور که ابزارهای ما روی Perseverance توانمند هستند، نتیجه‌گیری‌های بیشتر در مورد آنچه در نمونه Wildcat Ridge وجود دارد باید منتظر بماند تا برای مطالعه عمیق به عنوان بخشی از کمپین بازگشت نمونه مریخ آژانس به زمین برگردد.


منبع: https://www.zdnet.com/article/nasas-perseverance-rover-continues-its-hunt-for-ancient-life-on-mars/#ftag=RSSbaffb68