ناسا معمای انتقال داده های عجیب Voyager 1 را حل کرده است

وویجر 1 اولین جسم ساخته شده توسط انسان بود که به فضای بین ستاره ای رسید و در سال 1998 از پایونیر 10 ناسا پیشی گرفت و به دورترین شی ساخته شده توسط انسان تبدیل شد.

سوزان داد، مدیر پروژه وویجر گفت: «ما از بازگشت تله متری خوشحالیم.

دیدن: لیزر ریز و پرقدرت جدید ناسا می تواند آب را در ماه پیدا کند

“ما یک بازخوانی کامل حافظه AACS انجام می دهیم و به همه کارهایی که انجام می دهد نگاه خواهیم کرد. این به ما کمک می کند تا مشکلی را که باعث مشکل تله متری شده است، در وهله اول تشخیص دهیم. بنابراین ما محتاطانه خوش بین هستیم، اما هنوز داریم تحقیقات بیشتری انجام شود.”

voyger-1-entering-interstellar-space-1024.jpg

تصویر: ناسا

همچنین، بقیه کاوشگر سالم به نظر می رسید، زیرا به جمع آوری و بازگرداندن داده های علمی ادامه می داد.

در حالی که مهندسان ناسا مشکل را حل کرده‌اند، هنوز نمی‌دانند که چرا AACS مسیریابی اطلاعات را از طریق رایانه غیرفعال آغاز کرد. با این حال، آنها حدس می‌زنند که AACS احتمالاً یک فرمان معیوب را از رایانه دیگری دریافت کرده است.

در حالی که ناسا با مشکلات موتور آرتمیس 1 دست و پنجه نرم می کند که بازگشت به اکتشاف انسان در ماه را به تعویق می اندازد، این آژانس معمای دیگری را حل کرده است، یکی که باعث می شود فضاپیمای 45 ساله خود، وویجر 1، داده های مخدوش را مخابره کند.

سیستم بیان و کنترل نگرش وویجر 1 (AACS)، که آنتن خود را به سمت زمین هدایت می‌کند، در اوایل سال جاری شروع به ارسال اطلاعاتی کرد که منعکس کننده آنچه در هواپیما اتفاق می‌افتد، نبود. به نظر می‌رسید AACS به طور عادی کار می‌کند، اما داده‌هایی که آن را ارسال می‌کرد نامعتبر تلقی می‌شد زیرا با هیچ وضعیت احتمالی که سیستم می‌توانست در آن باشد مطابقت نداشت.

ناسا خاطرنشان می‌کند که اگر آن رایانه دیگر فرمان بدی ایجاد کند، ممکن است در جای دیگری در فضاپیما مشکلی وجود داشته باشد. جست‌وجو برای یافتن موضوع اصلی ادامه دارد، اما مهندسان معتقدند که این موضوع به آینده آن آسیب جدی نمی‌زند.

مهندسان ناسا اشکالی را پیدا کردند که باعث می‌شد ابزارهای حیاتی در فضاپیمای چهار دهه‌ای اطلاعات بهداشتی «درهم» را برای کنترل‌کننده‌های مأموریت روی زمین ارسال کنند.

وویجر 1 در سپتامبر 1977 از کیپ کاناورال پرتاب شد و اکنون دورترین فضاپیما از زمین است که در فاصله 14.5 میلیارد مایلی (23.3 میلیارد کیلومتری) در فضا حرکت می کند. نور از فضاپیما حدود 20 ساعت طول می کشد.

آژانس امروز گفت که منبع اطلاعات مخدوش را یافته است: یک کامپیوتر زامبی که نباید برای انتقال داده های تله متری استفاده می شد.

در آگوست 2012 به فضای بین ستاره ای رسید و در میان چیزهای دیگر، طول می کشد اندازه گیری چگالی مواد در فضای بین ستاره ای. در نهایت از منظومه شمسی خارج خواهد شد اما نه برای مدت طولانی.


منبع: https://www.zdnet.com/article/nasa-has-solved-the-mystery-of-voyager-1s-strange-data-transmissions/#ftag=RSSbaffb68

دیدن: آرتمیس چیست؟ هر آنچه که باید در مورد ماموریت ماه جدید ناسا بدانید

AACS ارسال داده‌های تله‌متری را از طریق رایانه‌ای که سال‌ها پیش از کار افتاده بود آغاز کرده بود و کامپیوتر اطلاعات را خراب کرد. ناسا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد.