کارهای جالبی که می توانید با دسکتاپ لینوکس انجام دهید که با MacOS یا ویندوز نمی توانید انجام دهید

پس از آن در unbuntu

ZDNET/جک والن

شما ممکن است ماشینی داشته باشید که در یک کمد پنج ساله دراز کشیده است، و شما فرض می کنید که به سمت بازیافت می رود. یک نسخه سبک وزن از لینوکس را بردارید، آن را روی آن دستگاه قدیمی نصب کنید و آن را مانند یک قهرمان مطلق تماشا کنید.

برخی از دسکتاپ‌هایی که من پیکربندی کرده‌ام آنقدر شگفت‌انگیز بوده‌اند که دوستان می‌خواستند بدانند چگونه می‌توانند به همان ظاهری دست یابند، اما از اینکه سیستم عامل انتخابی آنها قادر به انجام چنین موفقیتی نبود ناامید شدند.

همچنین: Flatpak و Snap چیست و چرا برای لینوکس اهمیت دارند؟

وای دوستان

یکی از مشکلاتی که من با سیستم عامل هایی مانند Windows و MacOS پیدا می کنم، قفل شدن فروشنده است. با MacOS، کارها را به روش اپل انجام می دهید. با ویندوز 11، کارها را به روش ویندوز انجام می دهید. با لینوکس، کارها را به روش خود انجام می دهید. به عبارت دیگر، اگر چیزی در مورد نحوه عملکرد دسکتاپ وجود دارد که دوست ندارید، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که کاملاً مطابق با نیازها و گردش کار شما باشد. و تقریباً هر توزیع لینوکس امکان چنین سفارشی سازی را فراهم می کند. شما را نمی‌دانم، اما من ترجیح می‌دهم به گونه‌ای کار کنم که کاملاً با نیازهای من مطابقت داشته باشد تا اینکه با ایده شخص ثالث در مورد کارآمد بودن همسو باشد. اغلب، من متوجه می شوم که ایده آنها از کارایی به من نزدیک نیست.

همچنین: چگونه سه رایانه قدیمی را با ChromeOS Flex احیا کردم

هرگز نگران قفل شدن نباشید

همچنین: چگونه لینوکس را روی مایکروسافت سرفیس گو قرار دادم – فقط در یک ساعت

هزاران نرم افزار را به صورت رایگان نصب کنید!

و به این ترتیب، بدون بحث بیشتر، بیایید به آن چیزهای جالب برسیم.

تغییر دهید

چند بار برای ارتقای ویندوز یا MacOS رفته اید، فقط متوجه شده اید که ارتقا در حین راه اندازی مجدد انجام می شود؟ برای من، می‌توانم از آن زمان استفاده کنم و واقعاً سازنده باشم. این دلیل دیگری است که چرا لینوکس را برتر از رقبا می دانم. با لینوکس، می توانم یک ارتقاء کامل انجام دهم، در حالی که به کار بر روی دسکتاپ ادامه می دهم. در حقیقت، در اکثر توزیع‌های لینوکس، تنها زمانی که باید بعد از ارتقاء مجدد راه‌اندازی شود، این است که هسته ارتقا یافته باشد. در غیر این صورت، فقط در حالی که ارتقا در پس‌زمینه اجرا می‌شود، به استفاده از سیستم عامل ادامه دهید.

نرم افزار ویندوز را اجرا کنید

صحبت از اینکه…

همچنین: این دو دسکتاپ لینوکس ساده ترین گزینه ها برای کاربران جدید هستند

احیای سخت افزار قدیمی

همچنین: Feren OS یک توزیع لینوکس است که به همان اندازه دوست داشتنی است که استفاده از آن آسان است

بدون راه اندازی مجدد ارتقا دهید

برای این منظور، می‌خواستم برخی از کارهای بسیار جالبی را که می‌توانید با دسکتاپ لینوکس انجام دهید و با سایر سیستم‌عامل‌ها نمی‌توانید انجام دهید، به اشتراک بگذارم. هدف من این است که نه تنها شما را متقاعد کنم که لینوکس یک سیستم عامل واقعاً باورنکردنی است، بلکه امیدوارم شما را متقاعد کنم که آن را امتحان کنید.

اول از همه، لینوکس در مورد انتخاب است. برخی ممکن است به این نگاه کنند و بگویند: “اما انتخاب زیادی وجود دارد!” مسئله این است که بسیاری از توزیع های دسکتاپ انتخاب های سختی را برای شما انجام می دهند – کدام هسته، کدام پوسته bash، کدام سرویس راه اندازی، کدام مدیر شبکه. برخی از توزیع‌ها عمداً این انتخاب‌ها را محدود می‌کنند تا کاربران را از غرق شدن گزینه‌ها دور نگه دارند. اما حتی آن توزیع ها نیز قابل تغییر هستند.

لینوکس فقط کار می کند. واقعا به همین اسونیه. اما مهمتر از آن، کار می کند و کار می کند و کار می کند. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای بازگرداندن سرگرمی، انعطاف‌پذیری، سهولت استفاده و قابلیت اطمینان به محاسبات هستید، به خودتان لطف کنید و لینوکس را امتحان کنید.


منبع: https://www.zdnet.com/article/cool-things-you-can-do-with-the-linux-desktop-that-you-cant-do-with-macos-or-windows/#ftag=RSSbaffb68

به عنوان مثال، اگر ترجیح می دهید با لینوکس اوبونتو بروید و گنوم را دوست ندارید، می توانید KDE Plasma، Xfce، Pantheon، Budgie، Enlightenment یا هر تعداد محیط دسکتاپ لینوکس را نصب کنید. و این بخشی از زیبایی لینوکس است…اگر آن را دوست ندارید، آن را تغییر دهید.

اگرچه تعداد کمی از دسکتاپ‌های لینوکس به اندازه آن‌ها انعطاف‌پذیر هستند، اما هنوز دسک‌تاپ‌هایی (مانند Xfce، Enlightenment، و KDE Plasma) وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای پیکربندی کرد که شبیه آثار هنری فن‌آوری شوند. این نه تنها یک راه عالی برای حسادت کردن همه افراد اطرافتان است، بلکه بسیار سرگرم کننده است.

همانطور که قبلاً اشاره کردم، با لینوکس، می توانید یک محیط دسکتاپ ایجاد کنید که مطمئناً دوستان خود را شگفت زده می کند. در روزهای اولیه‌ام، ساعت‌ها را صرف تغییر دادن مدیران پنجره AfterStep و Enlightenment می‌کردم تا جایی که به نظر می‌رسیدند که از آینده هستند. من از شفافیت و افکت های پنجره ای استفاده کردم که در ویندوز بی سابقه بود و همه کسانی که دسکتاپ های من را دیدند آنها را می خواستند.

درست است، برای کسانی که باید نرم افزار ویندوز را روی لینوکس اجرا کنند، راهی وجود دارد و به آن می گویند شراب. Wine یک نرم افزار قابل نصب است که به شما امکان می دهد نرم افزار ویندوز را نصب کرده و آن را روی لینوکس اجرا کنید. Wine معمولاً به‌طور پیش‌فرض نصب نمی‌شود، اما در مخازن پیش‌فرض اکثر توزیع‌ها یافت می‌شود تا بتوان آن را از داخل فروشگاه‌های برنامه‌های مختلف موجود در لینوکس نصب کرد.

من از سال 1997 کاربر لینوکس هستم و اینجا هستم تا به شما بگویم که سیستم عامل دسکتاپ منبع باز نه تنها بسیار انعطاف پذیرتر، قابل اعتمادتر و ایمن تر از رقبا است، بلکه بسیار سرگرم کننده تر است. من بسیاری از روزها (و آخر هفته) را صرف بهینه سازی دسکتاپ لینوکس صرفاً به این دلیل که می توانستم صرف کرده ام.

در سال‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنم، به ندرت با مشکلات جدی مواجه شده‌ام. اگرچه من یک بار با هک شدن یک سرور و نصب یک روت کیت به پایان رسیدم، این برای من یک ناهنجاری بود. خارج از آن، اکثریت قریب به اتفاق مشکلاتی که من با آن مواجه شده ام در عرض چند دقیقه قابل رفع بودند. و از آنجایی که لینوکس تمام ابزارهای عیب یابی مورد نیاز برای حل این مشکلات را در اختیار شما قرار می دهد، حل یک مشکل به طور کلی یک فایل ثبت نام خوانده شده است.

در عرض چند دقیقه، می توانید محیط دسکتاپ خود را به محیطی که شبیه ویندوز، MacOS یا چیزی کاملا متفاوت است تغییر دهید.

به یاد دارید زمانی که ویندوز 11 منتشر شد و بسیاری از مردم به زودی متوجه شدند رایانه ای که سه سال قبل خریده بودند از آخرین نسخه سیستم عامل پشتیبانی نمی کند؟ در مورد لینوکس اینطور نیست. در واقع نسخه هایی از لینوکس (مانند لوبونتو و لینوکس لایت) که به طور خاص برای اجرا بر روی سخت افزارهای قدیمی ساخته شده اند (اگرچه می توانند روی ماشین های جدیدتر نیز اجرا شوند).

می‌دانم که MacOS و Windows هر دو تعداد زیادی نرم‌افزار برای نصب دارند، اما تقریباً نرم‌افزارهای رایگان (و بدون تبلیغات) را برای نصب نمی‌بینید. همچنین، مدیریت نرم افزار نصب شده با لینوکس بسیار آسان تر است (از خط فرمان یا رابط کاربری گرافیکی). حتی بهتر از آن، می توانید مخازن شخص ثالث را به مدیر بسته خود اضافه کنید تا نرم افزارهای بیشتری را نصب کنید. به عبارت دیگر، لینوکس با توجه به نصب نرم افزار انعطاف پذیری قابل توجهی را ارائه می دهد.

شاید شنیده باشید که بسیاری از مردم می گویند هیچ نرم افزاری برای لینوکس در دسترس نیست. آنها اشتباه می کنند. با لینوکس، هزاران هزار نرم‌افزار رایگان پیدا خواهید کرد که می‌توانند از فروشگاه برنامه GUI نصب شوند. و به لطف برنامه هایی مانند Snap و Flatpak، حتی می توانید برنامه های اختصاصی مانند Zoom و Spotify را به راحتی روی لینوکس نصب کنید.

همچنین: نحوه اتصال اندروید به دسکتاپ لینوکس با KDE Connect

از قابلیت اطمینان ناشناخته لذت ببرید