کنار گذاشتن توییتر؟ چگونه با Mastodon شروع کنیم

همانطور که از آن پست می بینید، Mastodon بسیار شبیه توییتر است، اما توییتر نیست.

و این واقعا فقط سطح را خراش می دهد. در روزها و هفته های آینده چیزهای بیشتری در مورد ماستودون برای گفتن خواهم داشت.

در اینجا چند یادداشت برای شروع وجود دارد:

هنگامی که حساب خود را تأیید کردید، از دکمه ویرایش نمایه برای اضافه کردن جزئیاتی در مورد اینکه چه کسی هستید استفاده کنید. بیو خود را پر کنید (در صورت تمایل بیو توییتر خود را کپی و جایگذاری کنید) و یک عکس اضافه کنید تا مردم بدانند که شما هستید. نکته: در Mastodon به عکس پروفایل شما آواتار می گویند.

به نمونه ای که انتخاب کردید بروید و با فرض پذیرش عضویت، فرم را پر کنید. احتمالاً می خواهید از شناسه توییتر خود مجدداً استفاده کنید، اما می توانید با هر شناسه ای که انتخاب می کنید بپیوندید. در اینجا صفحه ثبت نام برای مثال در اینجا است c.im.

ماستودون با یک تفاوت اساسی اینگونه عمل می کند. شما نمی توانید برای ثبت نام به یک سرور بزرگ و متمرکز که توسط یک شرکت بزرگ اداره می شود بروید. در عوض، باید به تنهایی یک سرور پیدا کنید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و امیدوار باشید که سروری که انتخاب می‌کنید بتواند فشار را با ثبت نام همه این تازه‌کارها تحمل کند. برای اشاره به سرعت رشد جامعه ماستودون، به نمودار بالا که توسط استبان مورو (@[email protected])، محقق MIT و دانشیار دانشگاه کارلوس سوم مادرید، گردآوری شده است، نگاه کنید.

برای اکثر مصرف‌کنندگان دشوار است که ذهن خود را در مورد مفهوم Fediverse بپیچند، که اصطلاحات فنی زیادی با آن دارد. با این حال، مسلماً با روشی که سرویس‌های ایمیل مدرن کار می‌کنند تفاوت چندانی ندارد. هر سرور همان نرم افزار اصلی را اجرا می کند و همه سرورها می دانند که چگونه با یکدیگر صحبت کنند. مهم این است که هر کاربر در یک سرور یک هویت دارد. اگر آن هویت یک آدرس ایمیل در Gmail.com باشد، می‌توانید پیام‌های ایمیل را با سرورهای دیگری که از پروتکل‌های مشابه پشتیبانی می‌کنند تبادل کنید.

بیشتر مراقب پیام های مستقیم در Mastodon باشید. آنها رمزگذاری نشده اند و مدیران سرور می توانند آنها را ببینند، بنابراین بهتر است از آنها برای هیچ تجارت مهم یا حساسی استفاده نکنید. همچنین بسیار آسان است که به طور تصادفی یک پیام خصوصی را عمومی کنید یا شخص ثالثی را با ذکر آنها وارد کنید. اگر ذکر نامناسب باشد، ممکن است ناخوشایند باشد.

همچنین: چرا توییتر به زودی شکست خواهد خورد

دسته Mastodon خود را به بیو توییتر خود اضافه کنید. این کار باعث می شود افرادی که شما را از توییتر می شناسند راحت تر شما را در مکان جدید پیدا کنند.

با این حال، برای سوپرشارژ کردن فرآیند، از پرنده زدایی کنید برنامه ای که از API توییتر برای جستجوی حساب هایی که دنبال می کنید برای نشانه های شناسه Mastodon استفاده می کند. (به همین دلیل است که باید بیو توییتر خود را به روز کنید تا آدرس خود را در Fediverse اضافه کنید.) می توانید نتایج را به صورت دستی بررسی کنید، اما بسیار مفیدتر است که لیست Debirdify را در قالب CSV (مقادیر جدا شده با کاما) صادر کنید و سپس آن را وارد کنید. از صفحه تنظیمات در نمونه Mastodon خود.

شما هم اکنون می توانید در Fediverse به دلخواه بگردید.

کاربران جدید Mastodon روزانه در سال 2022

اعتبار نمودار: استبان مورو

اگر همه اینها جالب به نظر می رسد، می توانید هویت خود را ایجاد کنید و چیزها را خودتان بررسی کنید. من توصیه می کنم این تنظیمات را روی رایانه شخصی رومیزی یا مک انجام دهید. می‌توانید بعداً یک برنامه تلفن همراه راه‌اندازی کنید، اما اگر از یک پنجره مرورگر ساده استفاده کنید، جایی که تمام کنترل‌های لازم در آن موجود است، شروع به کار بسیار آسان‌تر است.

چگونه در Mastodon شروع کنیم

دسته Mastodon شما شامل هویت کامل شما به همراه نام سرور است. در توییتر، من @edbott هستم، اما در Fediverse @[email protected] هستم. اگر می‌خواهید در کنار نام خود یک علامت بزنید تا ثابت کند شما همانی هستید که می‌گویید، مجبور نیستید به کسی پول بدهید. در عوض، پیوندی به وب‌سایتی اضافه می‌کنید که تحت کنترل شماست و به عنوان تأیید عمل می‌کند.

همچنین: توهم شخصیت: آیا شما واقعاً در رسانه های اجتماعی وجود دارید؟

2FA را روشن کنید. لطفا. این را قبلاً گفتم اما تکرار می شود. برای ایمن سازی حساب خود، احراز هویت دو مرحله ای را روشن کنید. فقط چند ثانیه طول می کشه. (و فراموش نکنید که کدهای پشتیبان خود را در هر صورت چاپ کنید.)

اگرچه می توانید به سایت رسمی بروید، https://joinmastodon.orgو سروری را در آنجا جستجو کنید، این دستور العملی برای ناامیدی است. این لیست کوتاه است و در حال حاضر تنها تعداد کمی از سرورهای باز را نشان می دهد. در عوض، توصیه می‌کنم به آن بروید https://instances.social و با استفاده از جادوگر یا ابزار جستجوی پیشرفته تر آنها. به عنوان یک جایگزین، سعی کنید به صفحه فعالیت ماستودون و به لیست زیر عنوان Instances نگاه کنید. ورودی های بالای لیست محبوب ترین هستند.

mastodon-sign-up

روی Sign Up کلیک کنید و منتظر ایمیل تایید باشید. ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. با افزایش فعلی ثبت نام ها، برخی از افراد گزارش می دهند که هرگز ایمیلی برای فعال کردن حساب خود دریافت نمی کنند.

وقت گیرترین بخش ثبت نام برای حساب ماستودون، انتظار برای ایمیل تایید است.

اسکرین شات توسط Ed Bott / ZDNET

ماستودون - هاکی - چوب - رشد

مانند بسیاری از چیزهای زندگی، بهترین راه برای یافتن یک نمونه قابل اعتماد این است که از یک دوست توصیه و در صورت لزوم دعوت نامه بخواهید. اگر آن گزینه در دسترس نیست، یک نمونه عمومی پیدا کنید. (مطمئن نیستید چه کسی را در Mastodon می شناسید؟ به مرحله 5 بروید، جایی که می توانید از برنامه Debirdify برای بررسی لیست حساب های توییتر که دنبال می کنید استفاده کنید تا لیستی خوانا تهیه کنید.)

میلیون-مستودون-کاربر

سعی نکنید تمام کارهایی را که در توییتر انجام دادید انجام دهید. ابزارهای تعامل به طور قابل توجهی متفاوت است. برای مثال هیچ معادلی برای نقل قول در توییتر وجود ندارد و هیچ الگوریتمی برای تعیین آنچه می بینید وجود ندارد. همچنین، حداقل در حال حاضر، کمک زیادی برای تازه واردان و معرفی‌های زیادی از سوی افرادی که تازه حساب‌هایشان را راه‌اندازی می‌کنند، وجود دارد.

اکنون آماده هستید تا برخی از افراد را دنبال کنید. اگر شناسه‌های Mastodon برای افرادی که می‌شناسید در اینجا فعال هستند دارید، آن نام را در کادر جستجو تایپ کنید تا حساب آنها را پیدا کنید و آنها را دنبال کنید. (به یاد داشته باشید که ممکن است به شناسه کامل با نام کاربری و سرور، مانند @[email protected] نیاز داشته باشید.)

چند روز اول ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل توییتر خبر خوبی برای یکی از شبکه های رسانه اجتماعی بود. نه، توییتر نیست. ستاره‌ی غیرمنتظره رسانه‌های اجتماعی در سال 2022 در عوض یک گروه رایگان، غیرمتمرکز و سازمان‌یافته از سرورها است که مجموعاً Fediverse را تشکیل می‌دهند. جهان فدرال. و در Fediverse، هیچ چیز در حال حاضر داغ تر از نرم افزار منبع باز Mastodon نیست که سرویس مشابه توییتر را که روی مجموعه ای از سرورها اجرا می شود، نیرو می دهد.

می‌توانید فهرست‌های زیادی از افرادی که #TwitterMigration را ایجاد کرده‌اند، پیدا کنید، که این هشتگ نیز ارزش جستجو را دارد. این احتمال وجود دارد که شخصی که شما دنبال می‌کنید فهرستی از این قبیل را تهیه کرده باشد. وقتی تایپ کردم لیست ها در کادر جستجو، چند نتیجه جالب گرفتم. مسافت پیموده شده شما ممکن است متفاوت باشد

سرورهای Mastodon تحت فشار قرار گرفته‌اند، به طوری که کاربران زمان‌های انتظار طولانی را قبل از دریافت تایید ایمیل و تاخیرهای طولانی در راه‌اندازی صحیح آن حساب‌ها گزارش کرده‌اند.

(نگران نباشید، انتقال حساب خود به سرور دیگری بعداً به اندازه کافی آسان است، اگرچه احتمالاً باید قبل از ایجاد تاریخچه پست بیشتر این حرکت را انجام دهید.)

شباهت های آشکار شامل جدول زمانی پیمایش است که فعالیت های افرادی را که دنبال می کنید نشان می دهد. توییت ها نامیده می شوند نوشته ها (قبلاً به آنها زنگ می زدند tots، اما خوشبختانه آن نام ترسناک در راه است). اگر پست شخص دیگری را به اشتراک بگذارید، این کار را کرده اید دوباره وبلاگ زده شد یا تقویت شده آی تی. هشتگ ها و لیست ها نیز وجود دارد.

یک پست Mastodon به طرز اطمینان‌بخشی شبیه به یک توییت است، اما تفاوت‌های ظریفی وجود دارد.

اسکرین شات توسط Ed Bott / ZDNET

همچنین این زمان خوبی برای فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای برای حساب خود است.

یادداشتی از نویسنده: پس از نزدیک به 17 سال در ZDNET، در پایان سال 2022 خواهم رفت. این رایگان است (در حال حاضر) و من همان کارهایی را که اینجا در ZDNET و در کتاب هایم انجام داده ام، انجام خواهم داد. برای ثبت نام، به https://edbott.substack.com/.


منبع: https://www.zdnet.com/article/ditching-twitter-how-to-get-started-with-mastodon/#ftag=RSSbaffb68

بزرگترین مزیت این راه‌اندازی غیرمتمرکز این است که هر سرور می‌تواند خط‌مشی تعدیل خود را تنظیم کند و تصمیم بگیرد که با کدام سرورها فدرال شود. افرادی که محتوای NSFW و سخنان مشوق نفرت را دوست دارند، می‌توانند سرور خود را راه‌اندازی کنند و هر آنچه را که می‌خواهند منتشر کنند، در حالی که بقیه Fediverse آنها را نادیده می‌گیرند.

یکی از کارهایی که من دیده ام بسیاری از افراد انجام می دهند این است که پستی می نویسند و پیشینه ای در مورد اینکه چه کسانی هستند و به چه چیزی علاقه مند هستند می نویسند، سپس پست را به بالای نمایه خود پین می کنند. این کار خوبی است برای کمک به افرادی که شما را به صورت آنلاین پیدا می کنند تا بفهمند آیا شما دنبال کننده مناسبی برای آنها هستید یا خیر.

اما اگر بتوانید این مانع را برطرف کنید، به جایی می رسید که بسیار شبیه توییتر است. و با سرعت چشمگیری در حال رشد است. در طول یک هفته، به گفته یوگن روچکو، مدیر عامل ماستودون، تقریباً نیم میلیون کاربر جدید ثبت نام کردند و تعداد کاربران فعال ماهانه در تمام سرورهای Mastodon برای اولین بار از مرز 1 میلیون عبور کرد.

همچنین: چگونه حساب توییتر خود را حذف کنیم

تعداد شگفت‌انگیزی از حساب‌هایی که من در توییتر دنبال می‌کنم، حساب‌هایی را در Mastodon راه‌اندازی کرده‌اند، و تعداد کمی از آنها تلاش بیشتری نسبت به توییتر برای Mastodon انجام می‌دهند. شاید بخشی از آن فقط جدید بودن Fediverse باشد، اما همچنین به این معنی است که احتمالاً چهره‌های آشنا را در مکان جدید پیدا خواهید کرد.

قدم اول به معنای واقعی کلمه سخت ترین است. شما باید آدرس سروری را که نرم افزار Mastodon را اجرا می کند (به نام an نمونه، مثال) و پذیرش ثبت نام های جدید.