کریستال لینوکس یک برداشت کاربرپسند از آرچ لینوکس است که نویدبخش است

چیز دیگری که می توانم با کریستال لینوکس قدردانی کنم استفاده از Dock To Dash است. با این حال، این با یک هشدار همراه است. خارج از جعبه، Dock to Dash نصب شده است، اما فعال نیست. خوشبختانه، باز کردن ابزار Extensions و کلیک بر روی نوار لغزنده ON/OFF برای Dash To Panel تا زمانی که در موقعیت ON قرار گیرد، بسیار آسان است.

مخاطب ایده آل کریستال لینوکس کسانی هستند که می خواهند طعم آرچ لینوکس را بدون هیچ مشکلی بچشند. با این حال، از آنجایی که کریستال لینوکس بسیار جدید است، من 100% مطمئن نیستم که این توزیع را به کاربری توصیه کنم که مایل به رفع چند اشکال جزئی در طول مسیر نیست. همانطور که هست، کریستال لینوکس فاقد رابط کاربری گرافیکی قابل اعتماد برای نصب نرم افزار است، اما آن را با یک گزینه خط فرمان آسان جبران می کند. اما برای کاربرانی که با خط فرمان آشنا یا راحت نیستند، کریستال لینوکس یک فروش سخت است — حداقل تا زمانی که مشکل نرم افزار GNOME حل شود. حتی با وجود این هشدار، کریستال لینوکس حتی در مراحل اولیه خود بسیار چشمگیر است.


منبع: https://www.zdnet.com/article/crystal-linux-is-a-user-friendly-take-on-arch-linux-that-shows-great-promise/#ftag=RSSbaffb68

یکی از جدیدترین توزیع‌هایی که برای انجام این کار انجام شده است کریستال لینوکس. این توزیع جدید نه تنها به آسان‌تر کردن آرچ لینوکس کمک می‌کند، بلکه با رابط کاربری که توسعه‌دهندگان آن را Onyx نامیده‌اند، چند ترفند در دسکتاپ گنوم ارائه می‌دهد. Onyx از افزونه Dash To Dock GNOME استفاده می کند تا محیط دسکتاپ گنوم را برای کاربرانی که ممکن است از سیستم عامل دسکتاپ ویندوز مهاجرت کنند کمی دلپذیرتر کند.

نصب LibreOffice با Amethyst به این صورت است:

آرچ لینوکس نه تنها به دلیل پایداری فوق‌العاده، بلکه به دلیل چالش‌برانگیزتر بودن نسبت به بسیاری از توزیع‌های دیگر شناخته شده است. به همین دلیل، چندین توسعه‌دهنده (و تیم‌های توسعه‌دهنده) تلاش کرده‌اند تا Arch را برای کسانی که سال‌ها تجربه لینوکس ندارند، قابل دسترس‌تر کنند.

دسکتاپ کریستال لینوکس با پسوند Dock To Dash سفارشی شده.

تصویر: جک والن

این تقریباً بخش عمده ای از برنامه های کاربردی است که کاربر روبرو می شود. خوشبختانه، لفاف Amethyst برای مدیریت بسته Pacman وجود دارد (که تقریباً به اندازه apt یا dnf کاربرپسند نیست). به عنوان مثال، اگر من بخواهم مجموعه آفیس LibreOffice را از خط فرمان با Pacman نصب کنم، این دستور به صورت زیر خواهد بود:

خوشبختانه این لیست نسبتاً کوتاه است. در واقع، تقریباً با نسخه نرم افزار GNOME که با کریستال لینوکس عرضه می شود، متوقف می شود و شروع می شود. برای کسانی که نمی دانند، نرم افزار GNOME یک فروشگاه برنامه رابط کاربری گرافیکی است که نصب نرم افزار روی لینوکس را بسیار آسان می کند.

مدیر برنامه افزودنی کریستال لینوکس GNOME.

فعال کردن پسوند Dock To Dash در کریستال لینوکس.

تصویر: جک والن

به عبارت دیگر، همانطور که مطرح می شود، تنها راه برای نصب نرم افزار – حداقل در نمونه کریستال لینوکس من – از طریق خط فرمان است. من مطمئن هستم که این محصول جوانی توزیع است و به زودی رفع خواهد شد. تا آن زمان، من باید به نصب و مدیریت نرم افزار از طریق CLI ادامه دهم.

کریستال لینوکس برای چه کسانی است؟

ابزار نرم افزار GNOME هیچ داده برنامه ای را نشان نمی دهد که یک مشکل است.

تصویر: جک والن

همچنین: EndeavorOS یک توزیع آرچ لینوکس برای همه است

دسکتاپ کریستال لینوکس.

توجه داشته باشید که از sudo استفاده نمی شود آمی فرمان این به دلیل طراحی است، زیرا اجرای دستور با امتیازات ریشه می تواند منجر به شکستگی شود. باید آمی دستور نیاز به امتیازات sudo دارد، در صورت لزوم از شما درخواست می کند.

یکی از چیزهایی که در مورد کریستال لینوکس قدردانی می کنم این است که با حداقل نرم افزار نصب می شود. به همین دلیل، من فقط می‌توانم آنچه را که می‌خواهم روی سیستم‌عامل نصب کنم و نگران حذف مجموعه‌ای از نرم‌افزارهایی که استفاده نمی‌کنم نباشم.

کریستال لینوکس شامل پشتیبان‌گیری خودکار (از طریق عکس‌های فوری Btrfs)، پشتیبانی از zRAM و یک بسته‌بندی Pacman به نام Amethyst است که نصب برنامه‌ها را از خط فرمان آسان‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید نسخه‌های مختلف کریستال لینوکس را دانلود کنید، که هر کدام دارای محیط دسکتاپ متفاوتی هستند، مانند:

  • اونیکس (پیش‌فرض)
  • گنوم
  • پلاسما KDE
  • LXQt
  • دارچین
  • رفیق
  • باجی
  • AwesomeWM
  • i3
  • نوسان
  • bspwm
  • herbslufwm

یکی دیگر از مزایای بسیار بزرگ کریستال لینوکس عملکرد آن است. با تشکر از پشتیبانی zRAM (که یک ماژول هسته لینوکس برای دیسک RAM است که بسیار سریعتر از فایل swap سنتی است). با این فعال (شما باید آن را در هنگام نصب فعال کنید) دسکتاپ بسیار سریع است.

نه چندان خوب

هنگامی که برنامه افزودنی را فعال کردید، روی تنظیمات کلیک کنید و می توانید پانل را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنید.

لیست پیش‌فرض نرم‌افزار کریستال لینوکس واقعاً کاملاً خالی است. در خارج از جعبه خواهید دید:

  • فایرفاکس
  • آب و هوای گنوم
  • دیسک های گنوم
  • تحلیلگر استفاده از دیسک
  • نمایشگر اسناد
  • تغییر زمان
sudo pacman -S libreoffice

متأسفانه، تجربه من با کریستال لینوکس منجر به نرم‌افزار گنومی شد که کمتر از آن قابل استفاده بود. وقتی نرم افزار GNOME را در کریستال لینوکس باز می کنم، برگه Explore خالی است. اگر بخواهم نرم افزاری را جستجو کنم، خالی می شود. حتی پس از اجرای به روز رسانی با آمتیست، این مورد وجود دارد.

من یک نمونه مجازی از کریستال لینوکس را دانلود کردم و چرخاندم تا ببینم سر و صدا در مورد چیست و با مجموعه‌ای از نتایج به دست آمدم. ببینیم چطور شد

چه چیزی در مورد کریستال لینوکس خوب است

نه، اجرای آن یک دستور چالش برانگیز نیست. اما وقتی نوبت به ارتقا رسید، باید به خاطر بسپارید:

فروشگاه نرم افزار GNOME.