کاربرد نرم افزار اتوکد چیست؟

اتوکد چیست؟

در سال 1980، گروهی از مهندسان علاقه مند به ساده سازی فرآیند طراحی برای مهندسان و معماران، ایده ایجاد یک فرآیند بسیار دشوار CAD را مطرح کردند که در دهه 70 بسیار محبوب شد. برای این منظور، میکرو کامپیوترها دارای کارت گرافیک داخلی هستند تا طراحان بتوانند با استفاده از کنترلرها نمودارهای ساده ای ایجاد کنند و در دهه های بعد، این روند نوآوری، دنیای طراحی را تغییر داد.

به زبان ساده، اتوکد یک نرم افزار تجاری است که برای ایجاد مدل های دو بعدی و سه بعدی با استفاده از کامپیوتر استفاده می شود. در این تعریف به استفاده از اتوکد نیز اشاره شده است، پس بهتر است 5 روش مهم استفاده از نرم افزار CAD را همراه با توضیحات ذکر کنیم.

AutoCAD مخفف چیست؟

نام AutoCAD متشکل از دو بخش است : Auto+CAD

  • بخش اول نام اتوکد :

AUTO : مخفف AUTOMATIC خودکار است.

  • بخش دوم نام اتوکد :

CAD : در نام این نرم افزارAutoCAD  مخفف Computer Aided Design می باشد.

قابلیت های اتوکد چه هستند؟

طراحی دو بعدی و سه بعدی، ویرایش سریع و آسان، دقت بسیار بالا، عملکرد برتر، استفاده گسترده، انعطاف پذیری، ابزارهای متعدد و یادگیری آسان را می توان از قابلیت ها و ویژگی های اصلی اتوکد دانست. برخی دیگر از ویژگی های این نرم افزار عبارتند از :

  • رندر با کیفیت بالا به واقعیت نزدیک تر است
  • مدلی بر اساس جامدات، سطوح و مش
  • امکان استفاده از طرح بصری
  • سازگار با فرمت های PDF و DNG (گزینه تبدیل فایل DWG به PDF)
  • قابلیت اسکن سه بعدی و ایجاد ابرهای نقطه ای
  • ناوبری سه بعدی
  • پارامترهای مختلف برای ایجاد عناصر متنی
  • استخراج داده ها
  • داده های مختلف را ادغام می کند
  • یک اقدام معقول
  • طراحی آر کندای
  • گزینه ای برای تنظیم یک نمای متفاوت
  • محیط تعاملی
  • قطعات متحرک
  • استفاده از رابط گرافیکی و رابط خط فرمان برای فعال کردن ابزارها
  • تطبیق پذیری

ویژگی های اتوکد متعدد است و به موارد فوق محدود نمی شود. این مشکل باعث محبوبیت این برنامه در بین کاربران حوزه های مختلف شده است.

کاربرد اتوکد در برنامه ریزی معماری

اتوکد به کاربران خود در فرآیند طراحی کمک می کند و لایه هایی را برای این منظور در نظر گرفته است. در این لایه ها الگوهای زیادی برای طراحی و ساخت معماری وجود دارد.

بنابراین، با دانش کافی از اتوکد، هر کسی می تواند پروژه های مرتبط با طراحی ساختمان را انجام دهد.

نسخه های جدیدتر اتوکد شامل ابزارهای تحلیلی لازم برای تجزیه و تحلیل اجزای ساختمان و حل مشکلات مربوط به تنش ها و بارهای مصالح می باشد.

این بدان معنی است که با اتوکد می توانید قبل از شروع ساخت و ساز یک پلان ساختمان طراحی کنید و مقاومت آن را تجزیه و تحلیل کنید.

کاربرد اتوکد در مهندسی

نقشه های اجزای مهندسی، طراحی پایه و تجزیه و تحلیل سیستم های HVAC نقش مهمی در مهندسی عمران، مکانیک، سیستم ها و برق دارند.

با استفاده از این نرم افزار خطاهای انسانی به حداقل می رسد. اتوکد نرم افزاری است که برای مهندسین پیشنهاد می شود زیرا در استفاده از ابزار طراحی کاملا حرفه ای بوده و دقت و دقت لازم را به همراه دارد.

از این رو می توان آن را نرم افزاری برای طراحی قطعات مکانیکی، آنالیز سیستم های الکتریکی و لوله کشی و رفع مشکلات مربوط به آن ها دانست.

کاربرد اتوکد در طراحی گرافیکی

اگرچه طراحی گرافیک دارای ابزارهای پیشرفته ای است، اما ویژگی های اتوکد به کاربران این امکان را داده است که فضاهای معماری را طراحی کرده و از ابزارهای برنامه به طور همزمان با تری دی مکس، مایا و سایر ابزارهای طراحی استفاده کنند.

AutoCAD همچنین از فایل های DWG و DXF پشتیبانی می کند که می توانند به برنامه های پیشرفته CAD تبدیل شوند و روند انیمیشن را تسهیل کنند.

این بدان معنی است که یک انیماتور یا طراح گرافیک از اتوکد برای طراحی پلان های ساختمانی و معماری استفاده می کند و سپس آنها را به برنامه های قدرتمند مدل سازی تبدیل می کند.

کاربرد اتوکد در چاپ سه بعدی

برای اینکه شیء به صورت سه بعدی چاپ شود، باید سه مرحله را طی کند: انتخاب شی، ایجاد تصویر سه بعدی از شی و سپس تغذیه این مدل به چاپگر سه بعدی برای چاپ واضح است که هر زمان که نیاز باشد یک ابزار یا نرم افزار نقشه کشی نمونه ارسال خواهد شد.

با اتوکد، علاقه مندان به پرینت سه بعدی می توانند مدل های سه بعدی بسازند.

اتوکد تضمین می کند که اتصال فایل ها مشکلی در طراحی مدل ایجاد نمی کند و شما باید نقشه های مورد علاقه خود را با فرمت stl که اکثر پرینترها و نرم افزارهای سه بعدی با آن کار می کنند قرار دهید.

کاربرد اتوکد در طراحی لباس

لازم به ذکر است که طرح هر الماس، سنگ درخشان یا جواهراتی که از دیدن و پوشیدن آن لذت می برید، ناگهانی ایجاد نشده است، بلکه با دقت برنامه ریزی شده است.

اتوکد یک نرم افزار طراحی است که ابزارهای مورد نیاز برای طراحی هر چیزی را دارد و مد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نرم افزار اتوکد می تواند انواع مثلث ها، چند ضلعی ها و اشکال دیگر را طراحی کند.

کاربرد اتوکد در طراحی صنعتی

هدف هر سازمان صنعتی و تولیدی کسب درآمد برای پوشش هزینه های تولید است و در این زمینه اتوکد می تواند هزینه های خود را کاهش دهد.

با اتوکد، متخصصان صنعت می توانند نمونه های مختلفی از اشیاء را طراحی کنند.

اتوکد ابزاری را برای طراحی نمونه های اولیه و بررسی آسیب پذیری های احتمالی ارائه می دهد و با استفاده از آن می توانید با دقت بیشتری سرمایه گذاری کنید.

در نتیجه طراحان از مدل مجازی برای تبلیغات و تحقیق وجوه استفاده خواهند کرد.

کاربرد اتوکد در طراحی گرافیکی

اگرچه ابزارهای پیشرفته ای در طراحی گرافیک وجود دارد، اما ویژگی های اتوکد به کاربران امکان طراحی فضاهای معماری و استفاده از ابزارهای این برنامه را همزمان با تری دی مکس، مایا و سایر ابزارهای طراحی می دهد.

اتوکد همچنین از DWG و DXF پشتیبانی می‌کند، فایل‌هایی که می‌توانند به برنامه‌های پیشرفته CAD تبدیل شوند و فرآیند انیمیشن را تسهیل کنند.

این بدان معنی است که انیماتور یا طراح گرافیک از اتوکد برای طراحی ساختمان ها و پلان های معماری استفاده می کند و سپس آنها را به برنامه های مدل سازی پیشرفته تبدیل می کند.