نحوه نصب و پیکربندی مدیر پنجره AfterStep در اوبونتو

Style "*" Icon interface.xpm
Style "Unknown" Icon Unknown.xpm
Style "Untitled*" Icon AfterStep3.xpm
Style "Wharf" NoTitle, Sticky, StaysOnTop, WindowListSkip, NoHandles, AvoidCover
Style "Zharf" NoTitle, Sticky, StaysOnTop, WindowListSkip, NoHandles, AvoidCover
Style "Banner" NoTitle, Sticky, StaysOnTop, WindowListSkip, NoHandles
Style "*Pager" NoTitle, Sticky, StaysOnTop, WindowListSkip, NoHandles, AvoidCover
Style "WinList" NoTitle, Sticky, StaysOnTop, WindowListSkip, NoHandles, AvoidCover
Style "*clock" StaysOnTop, WindowListSkip, NoHandles

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وارد نمونه Ubuntu خود شوید و یک پنجره ترمینال را باز کنید.

همچنین: 5 توزیع برتر لینوکس برای برنامه نویسی

شکل 3: پیکربندی نوار عنوان سمت چپ طرحی است که برای AfterStep منحصر به فرد است.

تصویر: جک والن

یک چیز جالب در مورد نوار عنوان AfterStep

شکل 4: نوارهای عنوان سمت چپ و پنجره های سایه دار یک دسکتاپ جذاب را ایجاد می کنند.

تصویر: جک والن

دستور بالا چندین وابستگی را نصب می کند اما فضای زیادی را در درایو محلی شما اشغال نمی کند (همانطور که گفتم، AfterStep نسبتاً سبک است).

شکل 1: دسکتاپ AfterStep با تمام شکوه قدیمی خود.

تصویر: جک والن

برای باز کردن فایل پیکربندی برای ویرایش، دستور زیر را صادر کنید:

در فایل پیکربندی، خطی را که به شکل زیر است پیدا کنید:

چیزی که من به شما نشان خواهم داد این است که چگونه نوارهای عنوان پنجره را از بالا به لبه چپ منتقل کنید. این یک ترفند ساده است اما دسکتاپ را منحصر به فردتر می کند.

# This record is for the AfterStep menu :

AfterStep نمایش پنجره های سایه دار.

دسکتاپ AfterStep آبی تیره با حداقل آیکون.

اینجاست که AfterStep کمی مشکل می شود. هر گزینه پیکربندی از طریق یک فایل متنی مدیریت می شود، به این معنی که برنامه رابط کاربری گرافیکی برای پیکربندی هر چیزی وجود ندارد. فایلی که گزینه های پیکربندی را در خود جای داده است /usr/share/afterstep/database است و ورودی هایی شبیه به این را در خود نگه می دارد:

منوی دسکتاپ را باز کنید و روی Quick > Restart Window Manager کلیک کنید. پس از راه اندازی مجدد AfterStep، باید ببینید که نوار عنوان برای همه پنجره ها اکنون در لبه سمت چپ قرار دارد (شکل 3).

ذخیره کنید و فایل را ببندید.

یکی از موارد مورد علاقه من در مورد نوارهای عنوان AfterStep این است که آنها به شما اجازه می دهند پنجره ها را سایه بزنید، به این معنی که خود پنجره ها طوری جمع می شوند که شما فقط نوار عنوان را ببینید. برای سایه انداختن یک پنجره، روی __ در نزدیکی انتهای سمت راست نوار عنوان (یا در بالا، اگر نوار عنوان خود را به لبه سمت چپ منتقل کرده اید) کلیک کنید. هنگامی که یک پنجره را سایه زدید، می توانید با کلیک مجدد روی نماد __ سایه آن را از بین ببرید. با سایه‌دار بودن پنجره‌ها، می‌توانید به راحتی موارد باز را ببینید و املاک صفحه نمایش را ذخیره کنید (شکل 4).

برای راه‌اندازی و اجرای AfterStep، به یک نمونه از دسک‌تاپ اوبونتو نیاز دارید (تعداد نسخه مهم نیست). شما همچنین به یک کاربر با امتیازات Sudo نیاز دارید. و این همه چیز است. بیایید این دسکتاپ جالب را به سیستم شما اضافه کنیم.

با باز بودن ترمینال، می توانید دستور نصب را اجرا کنید:

نمونه ای از نوارهای کناری سمت چپ AfterStep.

منوی دسکتاپ AfterStep.

فایل در واقع بسیار طولانی است، بنابراین شما می خواهید مدتی را صرف آشنایی با طرح بندی کنید. من یکی از گزینه های پیکربندی مورد علاقه خود را در گذشته به شما نشان خواهم داد.

و این مقدمه شما با یکی از مدیران پنجره لینوکس قدیمی من است. AfterStep را نصب کنید و مدتی را صرف سفارشی کردن آن کنید تا بتوانید یک دسکتاپ قاتل را به دوستان، همکاران و خانواده خود نشان دهید.


منبع: https://www.zdnet.com/article/how-to-install-and-configure-afterstep-window-manager-on-ubuntu/#ftag=RSSbaffb68

چرا می خواهید حتی یک دسکتاپ را امتحان کنید که قدیمی است و دیگر در حال توسعه نیست؟ اول از همه، فقط ببینید دسکتاپ چقدر می تواند جذاب باشد. اما مزیت دوم می‌تواند این باشد که اگر افراد زیادی عاشق این دسک‌تاپ شوند (همانطور که من مدت‌ها پیش این کار را انجام دادم)، شاید توسعه‌دهنده یا تیمی آن را قطع کرده و به این مدیر پنجره قابل توجه جانی تازه بدهد.

شکل 2: منوی دسکتاپ AfterStep در حال اجرا است.

تصویر: جک والن

در هر صورت، نصب AfterStep به قدری آسان است که ارزش آن را دارد که نگاهی اجمالی به آنچه که به منحصربفرد شدن دسکتاپ لینوکس کمک کرده است داشته باشید. AfterStep تقریباً متفاوت از دسکتاپ است که تا به حال تجربه کرده اید، بسیار قابل تنظیم است، و (به اندازه کافی شگفت انگیز) نسبتاً کارآمد و سبک است.

نحوه نصب و پیکربندی AfterStep

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید تا به راحتی با AfterStep بلند شوید و اجرا کنید. اگر روی هر نقطه از دسکتاپ کلیک کنید، منوی اصلی ظاهر می شود (شکل 2) که در آن می توانید برنامه ها را باز کنید، فایل ها را جستجو کنید، ماژول ها را فعال کنید، تنظیمات مختلف را باز کنید و کارهای دیگر را انجام دهید.

در اینجا لیستی از سایر موارد دسکتاپ آورده شده است:

  • بالا — نوار زبانه‌ای که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های باز شده را در کانون توجه قرار دهید.
  • گوشه سمت چپ بالا — اسکله به شما امکان می دهد برنامه های خاصی را باز کنید.
  • گوشه سمت راست بالا — پیجر به شما امکان می دهد یک فضای کاری را برای استفاده انتخاب کنید.
  • پایین سمت راست — پوشه هایی که می توانید ورودی های مختلف را در آنها اضافه کنید.
  • پایین سمت چپ — برنامه های کاربردی کوچک شده.

گزینه های پیکربندی

اجازه دهید به شما نشان دهم که چگونه AfterStep را روی لینوکس اوبونتو نصب کنید و چه چیزی آن را بسیار خاص می کند (حداقل برای من).

الزامات

اکنون، قبل از اینکه به این موضوع ادامه دهم، باید بدانید که توسعه مدیریت پنجره AfterStep مدتی پیش به پایان رسید. این بدان معناست که در این مرحله هیچ ارتقاء دریافت نمی کند. با این حال، هنوز هم روی لینوکس اوبونتو قابل نصب است و دقیقاً همان کاری است که در اواخر دهه 90، زمانی که من برای اولین بار از آن استفاده کردم، عمل می کند.

هنگامی که AfterStep نصب شد، از دسکتاپ خود خارج شوید، AfterStep را از منوی ورود خود انتخاب کنید (نحوه کار بستگی به مدیر ورود شما دارد) و دوباره وارد شوید. چیزی که خواهید یافت یک دسکتاپ جذاب است. (شکل 1) آماده است تا دوباره محاسبات را سرگرم کند.

دسکتاپ تاریک لینوکس اوبونتو که نمادها را نشان می دهد

تصویر: جک والن

sudo apt-get install afterstep -y

بالای آن خط، موارد زیر را اضافه کنید:

در مقاله‌ای اخیر در مورد کارهای جالبی که می‌توانید با دسکتاپ لینوکس انجام دهید و با MacOS یا Windows نمی‌توانید انجام دهید، به تعدادی از دسکتاپ‌های لینوکس زیادی که در طول سال‌ها استفاده کرده‌ام اشاره کردم. یکی از آن دسکتاپ ها (در واقع، یک مدیر پنجره) به من کمک کرد تا بفهمم لینوکس چقدر جالب است.

sudo nano /usr/share/afterstep/database