نحوه بازیابی فایل های پاک شده در ویندوز 10 یا 11


open-windows-11.png

شاتر استاک

در یافتن یک فایل خاص در رایانه شخصی ویندوزی خود با مشکل مواجه هستید و گمان می کنید که آن را حذف کرده اید. ما همه آنجا بوده ایم. اما به جای ناله و نفرین، می توانید سعی کنید آن را بازیابی کنید. با فرض اینکه قبلاً سطل بازیافت را تمیز کرده اید و خالی شده اید، آن وقت است که به یک ابزار بازیابی خوب روی بیاورید.

مایکروسافت برنامه بازیابی خط فرمان خود را ارائه می دهد، اگرچه کاملاً کاربر پسند نیست. در عوض، می توانید از برنامه های رایگان مانند Recuva و Glarysoft File Recovery Free استفاده کنید. در اینجا نحوه کار آنها آمده است.

نحوه بازیابی فایل های پاک شده در ویندوز 10 یا 11

احتمالاً قبلاً از سطل بازیافت برای بازگرداندن یک فایل استفاده کرده اید. به طور خلاصه، ویندوز درصد کمی از فضای هارد دیسک شما را به یک پوشه سیستم مخفی به نام Recycle Bin اختصاص می دهد. این تضمین می‌کند که فایل‌های حذف شده در واقع حذف نمی‌شوند، بلکه در رزرو نگهداری می‌شوند. تا زمانی که فایل را به طور دائم حذف نکنید یا Bin را خالی نکنید، فایل باید برای بازیابی در دسترس شما باشد.

به سادگی در را باز کنید نماد سطل بازیافت روی دسکتاپ شما مانند هر پوشه ای، می توانید فایل ها را بر اساس نام، مکان، تاریخ و معیارهای دیگر مرتب کنید. همچنین می توانید یک فایل را با نام جستجو کنید. پس از یافتن فایل مورد نظر برای بازیابی، روی آن کلیک راست کرده و Restore را انتخاب کنید.

ابتدا سطل بازیافت را برای فایل پاک شده بررسی کنید

لنس ویتنی/ZDNET

اگر فایلی را برای همیشه در ویندوز 10 یا 11 حذف کنم چه می شود؟

اگر فایلی را برای همیشه حذف کنید (برای انجام این کار Shift+Del را فشار دهید) یا کل سطل بازیافت را خالی کنید، بازیابی یک فایل دشوارتر است اما هنوز هم قابل انجام است. این بیشتر به این بستگی دارد که چقدر سریع برای نجات آن سوار می شوید.
وقتی فایلی را حذف می کنید، داده ها به صورت فیزیکی از دیسک شما حذف نمی شوند. در عوض، فضای آن توسط سیستم عامل در دسترس علامت گذاری شده است، به این معنی که خوشه های اختصاص داده شده به آن فایل را می توان با داده های جدید بازنویسی کرد. اگر به اندازه کافی سریع وارد شوید، ممکن است فایل کاملا سالم و قابل بازیابی باشد. با این حال، هر چه بیشتر صبر کنید، احتمال بازنویسی بیشتر یا همه خوشه‌های یک فایل بیشتر می‌شود و احتمال بازیابی کامل آن کاهش می‌یابد.

استفاده از بازیابی فایل ویندوز مایکروسافت

مایکروسافت یک ابزار خط فرمان رایگان برای ویندوز 10 و 11 ارائه می کند که سعی می کند فایل های پاک شده را بازیابی کند. این ابزار که به عنوان Windows File Recovery شناخته می شود، از هارد دیسک های مکانیکی، SSD، درایوهای USB و کارت های حافظه پشتیبانی می کند. همچنین در تلاش برای احیای یک فایل، هر دو حالت معمولی و گسترده را ارائه می دهد.

برنامه را دانلود و نصب کنید از فروشگاه مایکروسافت. با راه‌اندازی میانبر آن، یک خط فرمان با نمونه‌هایی از نحو اصلی آن باز می‌شود. مایکروسافت همچنین یک صفحه پشتیبانی با دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه استفاده از Windows File Recovery، که مطمئناً باید قبل از چرخش آن را بخوانید.

از آنجا باید دستور و سپس مقصد بازیابی و سپس حالت بازیابی و در نهایت نام یا محل فایل یا فایل های حذف شده را تایپ کنید.

تصویر: لنس ویتنی/ZDNET

نکته ای در مورد بازیابی فایل ویندوز

به عنوان یک برنامه خط فرمان، استفاده از Windows File Recovery می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، و از شما می‌خواهد که نحو و سوئیچ‌های مناسب را تنظیم کنید (نسخه GUI به شدت مورد نیاز است). و حتی پس از آن، همیشه فایل های مورد نیاز شما را پیدا یا بازیابی نمی کند.

من چندین بار از آن استفاده کرده‌ام، و قطعاً ضربه خورده یا از دست رفته است. ممکن است بخواهید آن را به عنوان اولین قدم امتحان کنید، اما فکر می‌کنم یک محصول شخص ثالث خوب را کمتر خسته‌کننده می‌یابید.

ابزارهای بازیابی شخص ثالث

من از چندین ابزار بازیابی شخص ثالث مختلف استفاده کرده ام و به طور کلی با آنها موفقیت داشته ام. باز هم، اثربخشی آنها تا حد زیادی به سرعت تلاش شما برای بازیابی فایل پس از حذف بستگی دارد. اما با فرض اینکه فایل هنوز به طور کامل یا تا حد زیادی دست نخورده است، این ابزارها به شما در احیای آن کمک می کنند.

انواع برنامه ها هم رایگان و هم پولی در دسترس هستند. در اینجا دو ابزار رایگان وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارد.

Recuva

موجود در هر دو طعم رایگان و پولی، Recuva قادر به بازگرداندن فایل ها از هارد دیسک های داخلی و خارجی، استیک های USB و کارت های حافظه است. این وب سایت نسخه نصب کامل Recuva را ارائه می دهد، اما در جای دیگر نسخه قابل حمل را خواهید یافت برای نصب بر روی یک حافظه USB، که از نوشتن هر گونه اطلاعات جدید روی هارد دیسک شما جلوگیری می کند.

این برنامه با یک جادوگر شروع می شود که از شما می پرسد چه نوع فایل هایی را می خواهید بازیابی کنید و کجا قرار دارند. سپس Recuva مکان انتخاب شده را اسکن می کند و فایل های حذف شده را برای بازیابی برمی گرداند.

اگر نام فایل و مسیر خاصی را می دانید، می توانید جادوگر را دور بزنید. Recuva یک اسکن منظم برای بازیابی سریع و آسان و یک اسکن عمیق برای موارد چالش برانگیز ارائه می دهد.

پس از اسکن، Recuva نام فایل‌های منطبق را نمایش می‌دهد و شانس بازیابی موفق را نشان می‌دهد. حتی می توانید انواع مختلفی از فایل ها را پیش نمایش کنید. فایل را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید بازیابی کنید دکمه برای بازگرداندن آن

هنگامی که فایلی را که می خواهید بازیابی کنید پیدا کردید، روی فایل کلیک کنید و سپس دکمه “بازیابی” را در سمت راست پایین صفحه انتخاب کنید.

تصویر: لنس ویتنی/ZDNET

بازیابی فایل Glarysoft رایگان

یکی دیگر از ابزارهای بازیابی موجود در نسخه رایگان و پولی است بازیابی فایل Glarysoft رایگان.

Glarysoft با پرسیدن اینکه کدام درایوها یا پارتیشن‌های رایانه شخصی خود را می‌خواهید اسکن کنید شروع می‌شود. سپس برنامه یک اسکن سریع برای جستجوی فایل های پاک شده اجرا می کند. در طول یا بعد از اسکن، می‌توانید فایل‌های خاصی را بر اساس نوع، مکان و نام ردیابی کنید.

پس از اتمام اسکن، ابزار فهرستی از تمام فایل‌های از دست رفته و وضعیت بازیابی آنها را به شما نشان می‌دهد و به شما امکان می‌دهد فایل مورد نظر خود را مرور یا جستجو کنید. حتی می‌توانید پیش‌نمایش تصاویر و دیگر انواع فایل‌های قابل خواندن را مشاهده کنید تا مطمئن شوید که فایل صحیح را دریافت کرده‌اید.

تصویر: لنس ویتنی

بزرگترین ایراد نسخه رایگان این است که شما می توانید تنها سه فایل و تا 2 گیگابایت حجم را بازیابی کنید. برای موارد بیشتر، نسخه Pro 50 دلار در سال هزینه دارد. اما اگر فقط نیاز به بازیابی یک یا دو یا سه فایل دارید، طعم رایگان این کار را انجام می دهد.


منبع: https://www.zdnet.com/article/how-to-recover-deleted-files-in-windows-10-or-11/#ftag=RSSbaffb68