متاورس، هوش مصنوعی و «برنامه های فوق العاده»: مراقب این روندهای برتر فناوری در سال 2023 باشید

متاورس در حال جلب توجه کسب و کارها است زیرا شرکت های بزرگ فناوری سخت افزار XR خود را ایجاد می کنند و به تغییراتی در نحوه کار و تعامل افراد اشاره می کنند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2027، 40 درصد از شرکت‌های بزرگ از ترکیب web3 و AR در پروژه‌هایی که در متاورس انجام می‌شوند استفاده خواهند کرد.

در عین حال، سرمایه‌گذاری در مدیریت اعتماد، ریسک و امنیت هوش مصنوعی می‌تواند به سازمان کمک کند تا اطمینان حاصل کند که نقض امنیت یا حریم خصوصی به بهای فناوری توسعه‌نیافته هوش مصنوعی رخ نمی‌دهد.

همچنین: طراحی و تحقیقات UX به عنوان یک نقش کلیدی شغلی مورد توجه قرار می گیرد

به گفته گارتنر، رهبران در سال 2023 برای بهینه سازی شرکت های خود باید بر ایمنی دیجیتال، داده های قابل مشاهده و هوش مصنوعی تمرکز کنند.

داده‌های قابل مشاهده، مانند گزارش‌ها، ردیابی‌ها و معیارها، ابزارهای قدرتمندی برای ساختن سیستم‌های فناوری اطلاعات هستند و سازمان‌ها را قادر می‌سازند تغییراتی را که چه زمانی و توسط چه کسی انجام می‌شوند، پیگیری کنند. کاراموزیس گفت: “وقتی به صورت استراتژیک برنامه ریزی شده و با موفقیت اجرا می شود، مشاهده پذیری کاربردی قوی ترین منبع تصمیم گیری مبتنی بر داده است.”

همچنین: Adobe دادگاه های SMB را با کمک Etsy، Meta، Mastercard انجام می دهد

برترین روندهای فناوری استراتژیک گارتنر برای سال 2023 حول سه موضوع ساخته شده‌اند: بهینه‌سازی عملیات، مقیاس‌بندی تحویل محصول، و ایجاد فرصت‌های جدید برای موفقیت. به زبان ساده، این بدان معناست که کسب‌وکارها در سال 2023 باید از سرمایه‌گذاری‌های فناوری که در حال حاضر داشته‌اند حداکثر استفاده را ببرند، در حالی که نحوه ارائه خدمات یا محصولات خود را افزایش دهند. به علاوه شناسایی راه های جدید برای نوآوری با استفاده از فناوری جدید.

گارتنر برای کاهش زمان از کار افتادگی در صورت قطع سیستم‌های ناشی از حملات سایبری، پیشنهاد می‌کند که سازمان در ایجاد انعطاف‌پذیری فن‌آوری یا «سیستم‌های ایمنی دیجیتال» سرمایه‌گذاری کند. به گفته این تحلیلگر، سازمان هایی که در ساخت سیستم های ایمنی دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، می توانند تا 80 درصد زمان از کار افتادن سیستم را کاهش دهند. این امر ارزش تجاری و رضایت مشتری را افزایش می دهد و در عین حال خطرات مرتبط با عملیات ناپایدار فناوری اطلاعات را کاهش می دهد.

به گفته تحلیلگر فناوری گارتنر، شرکت هایی که مایل به دستیابی به این هدف هستند باید در سال 2023 فراتر از ابزارهای فناوری سنتی نگاه کنند، به ویژه هنگامی که رهبران تلاش می کنند اهداف پایداری خود را با پیشرفت های فناوری جدید و به سرعت در حال تکامل هماهنگ کنند.

گارتنر همچنین پیش‌بینی می‌کند که از سیستم‌های هوش مصنوعی تطبیقی ​​برای ریشه‌کن کردن سریع مسائل ناشی از خطای انسانی، مانند اصلاح آسیب‌پذیری‌های امنیت سایبری که توسط انسان‌ها نادیده گرفته شده‌اند، استفاده می‌شود. سیستم‌های هوش مصنوعی تطبیقی ​​می‌توانند با تغییرات در زمان واقعی سازگار شوند و بر اساس آن تنظیم شوند، و آنها را برای محیط‌هایی که به سرعت در حال تغییر هستند مناسب می‌سازند.

مصونیت دیجیتال

زن جوان آسیایی با استفاده از تلفن همراه در حالی که در زیر یک پل عابر پیاده که در شب می درخشد ایستاده است

تصویر: Getty Images

اوت 2022 نظرسنجی گارتنر در ایالات متحده، بریتانیا و آلمان دریافتند که 41 درصد از سازمان ها نقض حریم خصوصی یا حادثه امنیتی هوش مصنوعی را تجربه کرده اند. گارتنر به شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند در فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که از قابلیت اطمینان، قابلیت اطمینان، امنیت و حفاظت از داده‌ها محافظت می‌کند.

به گفته گارتنر، یک برنامه فوق العاده ویژگی های یک برنامه، یک پلتفرم و یک اکوسیستم دیجیتال را ترکیب می کند. این برنامه ها عملکردهای خاص خود را دارند و از برنامه های کوچک منتشر شده توسط سیستم عامل های شخص ثالث استفاده می کنند. هدف این است که یک برنامه یک مرحله ای برای محصولات و خدمات داشته باشیم. گارتنر پیش بینی می کند که بیش از 50 درصد از جمعیت جهان تا سال 2027 از برنامه های فوق العاده استفاده کنند.

دیوید گرومبریج، تحلیلگر گارتنر، گفت: “هر سرمایه گذاری در فناوری باید در مقابل تاثیر آن بر محیط زیست با در نظر گرفتن نسل های آینده تنظیم شود. “پایدار بودن به طور پیش فرض” به عنوان یک هدف نیازمند فناوری پایدار است.”


منبع: https://www.zdnet.com/article/metaverse-ai-and-super-apps-watch-out-for-these-top-tech-trends-in-2023/#ftag=RSSbaffb68

مهندسی پلتفرم – پلتفرم‌های توسعه‌دهنده داخلی خودسرویس که برای تحویل نرم‌افزار و مدیریت چرخه عمر ساخته شده‌اند – همچنین می‌تواند تجربه توسعه‌دهنده را بهبود بخشد و تحویل محصول را افزایش دهد. به گفته گارتنر، تا سال 2026، 80 درصد از شرکت‌های مهندسی نرم‌افزار تیم‌های پلتفرمی خواهند داشت که 75 درصد آن‌ها پورتال‌های سلف‌سرویس را در خود جای خواهند داد.

فرانسیس کاراموزیس، تحلیلگر برجسته معاونت در گارتنر، گفت که برنامه‌های فوق‌العاده می‌توانند «برنامه‌های متعدد را برای استفاده مشتریان یا کارمندان یکپارچه و جایگزین کنند».

همانطور که بسیاری از شرکت‌ها برای آشفتگی اقتصادی آماده می‌شوند، رهبران فناوری اطلاعات باید چگونگی صرفه‌جویی در هزینه‌ها و در عین حال پیشبرد پروژه‌های دیجیتال را بیابند. به هیچ وجه کار آسانی نیست.

گارتنر هشدار داد که شرکت ها همچنین باید در سال 2023 بر روی پایداری تمرکز کنند، رهبران کسب و کار از وظیفه خود برای دستیابی به اهداف پایداری و درهم آمیختن این اهداف با پیشرفت های فناوری آگاه تر می شوند: نظرسنجی اخیر گارتنر دریافتند که اثرات زیست محیطی در حال حاضر یکی از سه نگرانی اصلی برای سرمایه گذاران، به دنبال سود و درآمد است.

متاورس، هوش مصنوعی تطبیقی ​​و «برنامه های فوق العاده» برترین گرایش های فناوری هستند که توسط گارتنر در دسته «پیشگام» فهرست شده اند.

گارتنر می‌گوید برای افزایش مقیاس، سازمان‌ها باید در پلت‌فرم‌های ابری صنعت، مهندسی پلتفرم و تحقق ارزش بی‌سیم سرمایه‌گذاری کنند تا سود خود را در سال ۲۰۲۳ و بعد از آن افزایش دهند. این تحلیلگر پیش بینی می کند که تا سال 2027، بیش از 50 درصد سازمان ها از پلتفرم های ابری برای تسریع ابتکارات تجاری استفاده خواهند کرد.