مایکروسافت قوانین مربوط به برنامه های نرم افزاری منبع باز را در فروشگاه مایکروسافت خود بازنگری می کند

جورجیو ساردو، مدیر کل (GM) در گروه Experiences and Devices در مایکروسافت و GM برای فروشگاه مایکروسافت، اعلام کرد تغییرات امروز از طریق توییتر مربوط به بخش‌های 10.8.7 و 11.2 سند خط‌مشی فروشگاه. این بخش‌ها به ترتیب میزان هزینه‌ای را که توسعه‌دهندگان برای برنامه‌ها و گزارش نقض حق نسخه‌برداری به مایکروسافت دریافت می‌کنند، در نظر می‌گیرند.

ساردینیا این هفته در توییتی گفت: “ماه گذشته، ما چند به‌روزرسانی در خط‌مشی‌های فروشگاه مایکروسافت برای کمک به محافظت از مشتریان در برابر فهرست‌های محصولات گمراه‌کننده به اشتراک گذاشتیم. بازخورد شما را شنیدیم و امروز تغییری در خط‌مشی 10.8.7 و 11.2 ایجاد کردیم.”

او افزود که استور به توسعه دهندگان OSS راهی می دهد تا پروژه ها را حفظ کنند و به آنها اجازه می دهد “مقدار معقولی” دریافت کنند.

ساردو داشت به سرعت به بارنز تایید کرد و ریورا که ممانعت از سود کپی را هدف قرار دادند و قول دادند که مایکروسافت به دنبال شفاف سازی این جمله باشد: این کار اکنون انجام شده است.




منبع: https://www.zdnet.com/article/microsoft-rethinks-rules-on-open-source-software-apps-in-its-microsoft-store/#ftag=RSSbaffb68

عبارت در آن زمان به گفته توسعه دهندگان فروشگاه، هنگام تعیین قیمت، نباید “تلاش برای سود بردن از منبع باز یا نرم افزارهای دیگر که به طور کلی به صورت رایگان در دسترس هستند، یا قیمت غیرمنطقی نسبت به ویژگی ها و عملکرد ارائه شده توسط محصول شما وجود دارد.”

بخش تازه‌نویسی شده، ارجاعات قبلی به نرم‌افزار متن‌باز (OSS) و اینکه آیا توسعه‌دهندگان OSS یا دیگران می‌توانند از آن سود ببرند یا نرم‌افزار رایگان و OSS از طریق فروشگاه، پاک‌سازی می‌کند.

به نظر می رسد مایکروسافت با حذف هر گونه ارجاع به منبع باز و سود، موافق است که عبارت قبلی آن ناشیانه بوده است. این شرکت هیچ چیزی با توسعه‌دهندگان OSS ندارد که از فروشگاه درآمد کسب کنند، اما همانطور که ساردو این هفته گفت، سعی داشت از سود بردن برنامه‌های گمراه‌کننده و کپی‌برداری از برنامه‌های OSS جلوگیری کند. بخش جدید 11.2 تاکید می کند که موارد نقض باید وجود داشته باشد به مایکروسافت گزارش شده است.

با این حال، حتی او معتقد بود که مایکروسافت صرفاً قصد دارد از سود بردن کپی‌ها از پروژه‌های OSS جلوگیری کند. اما او از مایکروسافت می‌خواست که ممنوعیت سود بردن از OSS را همانطور که خیلی گسترده تعریف شده بود، بیان کند.

“من از زبان برای مسدود کردن کپی‌ها پشتیبانی می‌کنم، اما زبان خط‌مشی باید دقیق‌تر تنظیم شود. همانطور که هست، در برنامه‌های منبع باز قانونی و به‌عنوان من، احتمالاً حتی برنامه‌های اختصاصی با وابستگی‌های MIT/BSD اگر برنامه‌های شما نتوانند برای سودآوری تلاش کنند، استفاده می‌شود. او بعداً اضافه کرد.

را عبارت جدید برای بخش 10.8.7 می گوید: “در مواردی که قیمت محصول یا خریدهای درون‌برنامه‌ای خود را تعیین می‌کنید، همه قیمت‌ها … نباید نسبت به ویژگی‌ها و عملکردهای ارائه شده توسط محصول شما قیمت‌های غیرمنطقی بالایی داشته باشند.”

این تغییرات، ارسال شده در 16 ژوئن، بود به عنوان تاریخچه تغییر خط مشی فروشگاه مایکروسافت وارد شده است: “به روز رسانی به 10.8.7 برای منع کردن هزینه در فروشگاه برای منبع باز یا نرم افزارهای دیگر که عموماً به صورت رایگان در دسترس هستند و قیمت های غیرمنطقی بالا را محدود کنید.”

اما چند هفته طول کشید تا مایکروسافت سیاست خود را در مورد شارژ کردن اپلیکیشن‌ها تغییر دهد. سوالات مربوط به بخش قبلی 10.8.7 بود در اوایل ژوئیه توسط رافائل ریورا ناظر مایکروسافت انتخاب شد. این تغییرات قرار بود در 16 جولای اعمال شوند. (بخش 10.8 به انتقال مالی در فروشگاه می‌پردازد.)

او در آن زمان نوشت: نسخه قبلی 10.8.7 کمی محدود کننده به نظر می رسید، زیرا برخی از OSS برای شروع به کار در AppContainer به TLC زیادی نیاز دارند و توسعه دهندگانی که این کار را انجام می دهند باید بتوانند سرمایه گذاری را جبران کنند.

تغییر سیاست پیشنهادی پس از توسعه دهنده هایدن بارنز توجه بیشتری را به خود جلب کرد پست ریورا را بازتوییت کرد و گفت او «ناامید» بود که به نظر می‌رسد متن این خط‌مشی هر کسی را از فروش نرم‌افزار متن‌باز در فروشگاه منع می‌کند.

اما عبارت قبلی چندین سوال را ایجاد کرد. ریورا خاطرنشان کرده بود، برای مثال، توسعه‌دهندگان OSS تلاش می‌کنند تا برنامه‌های خود را برای فروشگاه آماده کنند و فروشگاه مایکروسافت باید به آنها اجازه دهد تا مقداری از این ارزش را به دست آورند.

مایکروسافت پس از ترس از اینکه عبارت قبلی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار متن‌باز را از کسب سود از برنامه‌هایشان در فروشگاه منع می‌کند، متن سیاست‌های فروشگاه مایکروسافت خود را اصلاح کرده است.