لینوس توروالدز با 486 لینوکس خداحافظی می کند

چرا؟ خوب، چرا فکر می کنید؟

شما می توانید لینوکس را روی هر چیزی اجرا کنید. و وقتی چیزی می گویم، منظورم هر چیزی است، مثلاً a نینتندو وی، یک آی پاد، سیستم روباتیک DeLaval برای دوشیدن گاو، و احتمالاً حتی الف گورکن مرده. فقط Doom ممکن است به دستگاه های بیشتری منتقل شده باشد. اما برای اهداف عملی، همه چیزهای خوب باید به پایان برسند، بنابراین لینوس توروالدز در حال فکر جدی برای توقف پشتیبانی از معماری 486 است.

نکته پایانی این است که “این نوعی بار تعمیر و نگهداری است که ما به سادگی نباید داشته باشیم — هیچ توسعه دهنده ای واقعاً اهمیت نمی دهد (به درستی) ، هیچ کس واقعاً آن وضعیت را آزمایش نمی کند (همچنین به درستی — سخت افزار قدیمی و نامربوط است) ، اما به این معنی است که کد به صورت تصادفی در واقع کار نمی کند.”

همچنین: کم کد و بدون کد، کار توسعه دهندگان را از دو طریق بهتر می کند

توروالدز بعداً افزود، غواصی عمیق تر، من “*واقعا* فکر نمی کنم سخت افزار کلاس i486 مرتبط باشد دیگر بله، من مطمئن هستم که وجود دارد (مسیج یک مثال است)، اما از نقطه نظر توسعه هسته، فکر نمی‌کنم آنها واقعاً مرتبط باشند. در برخی موارد، مردم آنها را به عنوان آثار موزه ای دارند. آنها همچنین ممکن است هسته موزه را اداره کنند.”

486 در زمان خودش عالی بود، اما روزش تمام شد. با این حال، اگر واقعاً می خواهید به اجرای لینوکس روی 486 ادامه دهید، می توانید. شما فقط باید هسته های قدیمی لینوکس را اجرا کنید. برای من کار می کند.

علاوه بر این، هنگامی که به آن رسیدید، توروالدز گفت: «ما پشتیبانی غیر پنتیوم در حال حاضر به طور فعال باگ و خراب است

یک سی پی یو اینتل 486

اینتل

متأسفانه، این پردازنده قدیمی نمی تواند با روش های مدرن LRU ها را مدیریت کند. بنابراین، با هر هسته لینوکس جدید، باید راه حل دیگری برای اجرای لینوکس مدرن روی آن ایجاد شود. توروالدز به اندازه‌ی کافی بود: در پیامی به لیست پستی هسته لینوکس در اوایل این ماه، او گفت: “ما در سال 2012 از شر پشتیبانی i386 خلاص شدیم. شاید زمان آن رسیده است که در سال 2022 از پشتیبانی i486 خلاص شویم؟”

علاوه بر این، توروالدز اظهار داشت: “من متقاعد نشده‌ام که اکثر توزیع‌کنندگان حتی این روزها توسعه 32 بیتی را انجام می‌دهند.”

این آخرین حرف توروالدز در مورد این موضوع بود، بنابراین می توان گفت که هسته لینوکس 6.0 آخرین هسته ای خواهد بود که از 486 پشتیبانی می کند.

چیزی که این سوال را مطرح کرد که آیا باید به پشتیبانی از 486 ادامه داد یا خیر، مشکلی با “LRU چند نسلی: پشتیبانی از جدول صفحه‌ها” بود. در زبان انگلیسی، این بحث در مورد نحوه بهتر رسیدگی به موارد اخیر است (LRU) لیست ها. این برای ردیابی صفحات حافظه بسیار مهم است. این یکی از آن مسائل فنی پنهانی است که برای مدیریت حافظه سیستم لینوکس حیاتی است.

486 قدیمی است. خیلی خیلی قدیمی اینتل در سال 2007 خانواده تراشه های 386 را متوقف کرد. درست است، برخی از افراد واقعاً شما را دوست دارند و Maciej W. Rozycki، توسعه دهنده هسته لینوکس، هنوز 486 باکس در حال اجرا دارد. اما من از آن دسته افرادی هستم که هنوز یک KayPro II را با پردازنده Z80 خود از سال 1982 زنده نگه می‌دارم. و Rozycki آخرین خلاصه خود از این سخت‌افزار قدیمی و دیگر سخت‌افزارهای قدیمی را با عنوان «پلتفرم‌های قدیمی: مردگان خود را بیرون بیاورید» ارائه کرد.

داستان های مرتبط:


منبع: https://www.zdnet.com/article/linus-torvalds-bids-486-linux-adieu/#ftag=RSSbaffb68