شکاف چین و آمریکا باعث تشدید جدایی در فناوری و سیستم های مالی خواهد شد

از آنجایی که هر دو کشور به دنبال کاهش اتکای خود به یکدیگر بودند، او هشدار داد که خطر افزایش فناوری‌های حیاتی تکه تکه خواهند شد.

وی گفت: «گره‌خوردگی فزاینده بین ایالات متحده و چین در تجارت، فناوری و مالی احتمالاً پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای خواهد داشت.» در سطح کلان کلان، این جداسازی نمی‌تواند برای رشد اقتصاد جهانی خوب باشد. در سطح خرد، تعدیل‌هایی در زنجیره‌های تامین، روابط تجاری، تدارکات فناوری و ترتیبات مالی وجود خواهد داشت که پیامدهای متفاوتی در بین کشورها و بخش‌ها خواهد داشت.

پوشش مرتبط


منبع: https://www.zdnet.com/article/china-us-rift-will-intensify-decoupling-in-tech-financial-systems/#ftag=RSSbaffb68وی به طور خاص خاطرنشان کرد که “رقابت استراتژیک” بین چین و ایالات متحده در چندین جبهه در حال عمیق تر شدن است و منجر به افزایش جدایی در فناوری، مالی و تجارت می شود.

منون گفت: «از آنجایی که دو کشور پایگاه‌های فناوری و زنجیره‌های تأمین مربوطه خود را متنوع می‌کنند، توسعه فناوری‌های مهمی مانند نیمه‌رساناها، هوش مصنوعی و ارتباطات از راه دور 5G به طور فزاینده‌ای دوشاخه خواهد شد».

او گفت که درگیری تجاری چین و آمریکا تجارت جهانی را کاهش داده است، جایی که تعرفه های اعمال شده توسط هر دو کشور بر روی یکدیگر به اصطکاک زنجیره تامین و فشار قیمت ها کمک کرده است.

وی همچنین بر محدودیت‌های دولت ایالات متحده در صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین که به طور گسترده برای تقویت هوش مصنوعی استفاده می‌شد، و مسدود کردن ادغام‌ها و خریدهای فرامرزی بین شرکت‌های فناوری در دو طرف به دلیل مسائل ضد انحصاری و امنیت ملی تاکید کرد.

منون خاطرنشان کرد که با گذشت زمان، این تحولات می تواند منجر به تکه تکه شدن سیستم های مالی جهانی شود.

تنش‌های ژئوپلیتیکی مستمر احتمالاً منجر به جدایی بیشتر خواهد شد، از جمله در فناوری‌های حیاتی، زیرا شکاف بین چین و ایالات متحده همچنان در حال عمیق‌تر شدن است. تلاش‌های دو غول اقتصادی برای تنوع بخشیدن به فناوری‌های اصلی و زنجیره‌های تامین مربوطه، منجر به شاخه‌های مختلفی از فناوری‌های کلیدی، مانند هوش مصنوعی (AI) و ارتباطات 5G می‌شود.

اصطکاک بین دو کشور همچنین بر سیستم مالی هر دو بازار تأثیر گذاشته است، جایی که افزایش نظارت بر فهرست های چینی در ایالات متحده منجر به تصمیم برخی شرکت های چینی برای حذف از بازارهای ایالات متحده شده است. علاوه بر این، چین – همراه با سایر کشورها – به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا و سیستم پرداخت بودند.

منون به دو تنش عمده ژئوپلیتیکی امروز بین اروپا و روسیه و همچنین ایالات متحده و چین اشاره کرد که احتمالاً در میان مدت ادامه خواهد داشت و منجر به چندپارگی اقتصادی می شود.

با نرم شدن جهانی شدن، کارایی هزینه کمتر، انتقال فناوری کمتر و نوآوری کمتری وجود خواهد داشت. به گفته راوی منون، مدیر عامل مرجع پولی سنگاپور (MAS) در نهایت، این منجر به رشد بهره وری کمتر خواهد شد. رئیس بانک مرکزی سنگاپور در جریان سخنرانی روز سه‌شنبه خود در کنفرانس SuperReturn آسیا حضور داشت و در آنجا درباره عدم قطعیت‌های کلیدی در اقتصاد جهانی امروز بحث کرد.