زبان های برنامه نویسی: جاوا 19 وارد شد و در اینجا چیزهای جدید آمده است

اوراکل در دسترس بودن جاوا 19 و اوراکل JDK 19 را برای توسعه دهندگان اعلام کرده است، آخرین نسخه از زبانی که مسلماً محبوب ترین زبان برنامه نویسی جهان است.

زبان برنامه نویسی جاوا وجود دارد و سپس چندین پلتفرم جاوا وجود دارد که برنامه های جاوا در آنها اجرا می شوند که شامل ماشین مجازی جاوا یا “JVM” و رابط های برنامه نویسی کاربردی آن است. دو پلتفرم اصلی عبارتند از Java Standard Edition (Java SE) و Java Enterprise Edition (Java EE).

جاوا 17 کار بزرگی بود. نظرسنجی توسط سازنده ابزار توسعه دهنده جاوا Perforce اوایل امسال پیدا شد که 37 درصد از کاربران آن هنوز در جاوا 8 بودند که در مارس 2014 منتشر شد. 29 درصد دیگر از جاوا 11 استفاده کردند که در سپتامبر 2018 منتشر شد. هر دو نسخه LTS هستند. حدود 37 درصد از 876 کاربر جاوا پرفورس قصد داشتند به جاوا 17 LTS بروند.

“رشته های مجازی رشته های سبک وزنی هستند که به طور چشمگیری تلاش برای نوشتن، نگهداری و مشاهده برنامه های همزمان با کارایی بالا را کاهش می دهند.” به نویسندگان پیشنهاد توجه کنید.

shutterstock-518789926.jpg

تصویر: Shutterstock

در مورد ویژگی های فنی جدید، جاوا 19 شامل هفت پیشنهاد بهبود JDK (JEP)، اما آنها بیشتر ویژگی های پیش نمایش یا انکوباتور هستند.

Chander خاطرنشان می کند که “مشترکین Java SE به پشتیبانی Oracle SE Java و ویژگی های تجاری مانند GraalVM Enterprise، سرویس مدیریت جاوا و کنسول مدیریت پیشرفته دسترسی پیدا می کنند.” وبلاگ شرایط مجوز جدید جاوا SE برای جزئیات در مورد مجوز

این نمونه کوچکی از توسعه دهندگان جاوا در سراسر جهان است. Oracle اشاره می کند که IDC تحلیلگر فناوری تخمین می زند که 10 میلیون توسعه دهنده جاوا وجود دارد که حدود 75 درصد از توسعه دهندگان تمام وقت را تشکیل می دهند. جاوا در میان شاخص های متعدد، همراه با جاوا اسکریپت/تایپ اسکریپت و پایتون در سه زبان برتر محبوب ترین زبان ها قرار دارد.

چیزهای بسیار خوبی در مورد رشته های جاوا وجود دارد. آنها یک مدل برنامه نویسی طبیعی با کدهای قابل خواندن و متوالی با استفاده از عملگرهای جریان کنترلی ارائه می دهند که کاربران آن را درک می کنند – حلقه ها، شرطی ها، استثناها. کاربران اشکال زدایی و سرویس دهی عالی و ردیابی پشته های قابل خواندن را دریافت می کنند. و thread ها واحدهای طبیعی زمان بندی برای سیستم عامل ها هستند.” Chander اشاره می کند.

JDK (کیت توسعه جاوا) 19 حدود شش ماه پس از جاوا 18 و دقیقاً یک سال پس از جاوا 17 ارائه می شود – جدیدترین نسخه پشتیبانی بلند مدت (LTS) جاوا.

اوراکل اکنون نسخه‌های جدید جاوا را هر شش ماه یکبار در ماه‌های مارس و سپتامبر منتشر می‌کند و هدف آن این است که هر چند سال یک‌بار به‌روزرسانی‌های کوچک‌تر اما مکررتر از به‌روزرسانی‌های بیگ‌بنگ قبلی خود را به توسعه‌دهندگان ارائه دهد. نسخه های LTS حداقل برای هشت سال پشتیبانی می شوند.

او گفت که بسیاری از مردم تصور می‌کنند که اوراکل از سبک برنامه‌نویسی ناهمزمان ارائه شده توسط چارچوب‌های به اصطلاح «reactive» استفاده می‌کند، اما افزود: «Reactive ممکن است بهترین افرادی باشد که می‌توانند با JVM فعلی انجام دهند، اما هدف ما انجام بهتر است، که می‌توانیم انجام دهیم. با سبک‌تر کردن و مقیاس‌پذیر کردن رشته‌ها، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از مدل و ابزارهایی که سال‌ها با موفقیت استفاده می‌کردند استفاده کنند.»

یکی دیگر از موارد افزوده جالب JEP 425 “رشته های مجازی (پیش نمایش)” برای پلتفرم جاوا است. Virtual Threads اولین JEP به عنوان بخشی از آن است پروژه لوم، تلاش چند ساله برای بهبود عملکرد جاوا در برنامه های کاربردی سرور بزرگ.

قابل ذکر است، جاوا 19 شامل JEP 422 – پورت Linux/RISC-V، که JDK را به معماری منبع باز لینوکس RISC-V پورت می کند. RISC-V در اقدامات مختلف از طریق کسب و کار خدمات ریخته گری جدید خود و ناسا که می خواهد از تراشه های RISC-V برای رایانه های فضایی نسل بعدی خود استفاده کند، حمایت اینتل را به دست آورده است.

اوراکل در آن زمان توضیح داد که JDK 17 و نسخه‌های بعدی JDK تحت عنوان ارائه می‌شوند مجوز شرایط و ضوابط بدون کارمزد Oracle (NFTC).یک مجوز رایگان برای جاوا 17. مجوز به مدت یک سال پس از انتشار بعدی LTS ادامه دارد و سپس جاوا 17 تحت مجوز شبکه فناوری اوراکل.

استاندارد RISC-V (تلفظ “ریسک-پنج”) توسط استادان دانشگاه کالیفرنیا برکلی دیوید پترسون و کرست آسانوویچ 12 سال پیش اختراع شد. توسعه دهندگان آزادند که معماری مجموعه دستورالعمل تراشه RISC-V (ISA) را در مقابل ISA های بسته پردازنده های Intel x86 و Arm تغییر دهند.

همچنین: نحوه اجرای آسان وب سایت ها به عنوان برنامه در لینوکس

همچنین: محبوب ترین زبان های برنامه نویسی و مکان یادگیری آنها

“مشکل این است که پیاده سازی رشته ها توسط سیستم عامل بسیار سنگین است. راه اندازی یک رشته برای هر اتصال بیش از حد طول می کشد، اما بدتر از آن، تعداد رشته هایی که سیستم عامل می تواند در هر زمان پشتیبانی کند، تعداد تراکنش های همزمان را محدود می کند. سرور می تواند – بسیار کمتر از ظرفیت سخت افزار یا شبکه – کار کند و بنابراین thread ها به یک عامل محدود کننده شدید در توان سرور تبدیل می شوند.

Chander مزایای رشته های مجازی در مقابل رشته های جاوا را توضیح می دهد و اینکه چگونه Project Loom قصد دارد جایگزینی برای سه گزینه بد توسعه دهندگان ارائه دهد که عبارت است از هدر دادن سخت افزار از طریق استفاده کم، هدر دادن تلاش برنامه نویسان با مدل های برنامه نویسی بدتر و قابلیت مشاهده، یا از جاوا دور شوید

با انتشار جاوا 17، اوراکل اعلام کرد که قصد دارد نسخه های JDK LTS را از هر سه سال به دو سال یکبار منتقل کند، به این معنی که نسخه بعدی LTS جاوا 21 در سپتامبر 2023 خواهد بود.

در اینجا لیستی از هر هفت JEP در جاوا 19 آمده است:


منبع: https://www.zdnet.com/article/programming-languages-java-19-arrives-and-heres-whats-new/#ftag=RSSbaffb68نسخه منبع باز JDK 19 OpenJDK 19 همچنین از Oracle تحت عنوان در دسترس است مجوز عمومی عمومی گنو، نسخه 2، با استثناء Classpath.

همانطور که شرات چندر اشاره کرده استJDK 17، مدیر مدیریت محصول Java SE Oracle، دومین LTS بود که در سال 2018 اعلام شد. با آن، Oracle “شرایط مجوز جدید و ساده‌تری” را معرفی کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌داد بدون هیچ هزینه‌ای از آن استفاده کنند. سه سال، اجازه می دهد تا یک سال کامل با نسخه بعدی LTS همپوشانی داشته باشد.”