دبیان لینوکس سیستم عامل اختصاصی را در تغییر سیاست های عمده می پذیرد

این لینوکس دبیان پدر شما نیست. اکثریت قریب به اتفاق کاربران دبیان با این حرکت خوب هستند. به عنوان لیا رو، توسعه دهنده اصلی و بنیانگذار Libreboot و OSBoot، بوت و سیستم عامل منبع باز، گفت:آزادی بسیار ارجح است و جهانی که در آن همه می توانند به طور انحصاری از نرم افزار آزاد استفاده کنند، قابل استقبال است. با این حال، ما هنوز در آن دنیا زندگی نمی کنیم.» بنابراین، روو گفت، آنها «با تمام وجود این تصمیم را تایید کنید

که در لینوکس دبیاندر تاریخ 29 ساله، یک ثابت وجود داشت: دبیان کاملاً از نرم افزار رایگان ساخته می شود. دبیان همچنین دقیقاً تعریف کرد که چه نرم افزار رایگانی در آن وجود دارد تعریف منبع باز. تا به حال. با شروع نسخه بعدی، Debian 12، با نام مستعار Bookworm، Debian Linux شامل سیستم عامل اختصاصی خواهد بود.

داستان های مرتبط:




منبع: https://www.zdnet.com/article/debian-linux-accepts-proprietary-firmware-in-major-policy-change/#ftag=RSSbaffb68

البته، یک سال پیش، اکثر ما همین را در مورد دبیان می‌گفتیم. زمان، آنها در حال تغییر هستند.

در ادامه، دبیان اکنون بسته‌های سفت‌افزار غیررایگان را روی تصاویر نصب‌کننده رسمی و تصاویر زنده خود قرار می‌دهد. علاوه بر این، این باینری‌های میان‌افزار در صورت نیاز به‌طور پیش‌فرض فعال می‌شوند. به عنوان مثال، اگر رایانه شما دارای سخت افزار Wi-Fi است که برای کار کردن به سیستم عامل اشیاء بزرگ باینری (BLOB) نیاز دارد، نصب کننده جدید دبیان نصب آن را به طور پیش فرض پیشنهاد می کند.

کلمات متن باز با حروف بلوک فلزی روی برد رایانه شخصی

گتی ایماژ/iStockphoto
جامعه دبیان دقیقاً می داند که دارد چه می کند. در ماه سپتامبر، این گروه رای داد استفاده از سیستم عامل غیر رایگان در دبیان. این رای، مانند همه تصمیمات انجمن دبیان، با روش کندورسه. گزینه برنده، پیشنهاد E، انتخاب 5، به وضوح بیان کرد که جایگزین قرارداد اجتماعی دبیان است.

در این صورت، بسیاری از توزیع های لینوکس، مانند آرچ لینوکس و فدورا، مدتهاست که درایورهای اختصاصی “ضروری” را شامل می شود. سایر توزیع های لینوکس مانند اوبونتو، و لینوکس مینت همچنین شامل درایورها و نرم افزارهای اختصاصی مانند کدک های چندرسانه ای است که ضروری نیستند.

البته، اگر اصرار دارید که یک توزیع لینوکس را بدون کد اختصاصی اجرا کنید، می توانید. این شامل دبیان مبتنی بر است PureOS و مبتنی بر اوبونتو سه گانه. در حالی که هیچ یک اعلامیه رسمی در مورد این موضوع نداده است، به نظر می رسد مطمئن است که آنها بدون کد اختصاصی به ارسال خود ادامه خواهند داد.

در مورد دبیان، یکی از انتخاب‌ها ادامه قفل کردن نرم‌افزار اختصاصی بود. این انتخاب نتوانست حمایت زیادی را به دست آورد. این برای نسل قبلی توسعه دهندگان دبیان شوکه کننده بود.

اتفاقاً اغلب اوقات چنین است. در حالی که توسعه دهندگان هسته لینوکس مدتهاست پیشنهاد نوشتن را داده اند درایورهای منبع باز برای فروشندگان سخت افزار به صورت رایگان، برخی از فروشندگان سخت افزار با این وجود از همکاری خودداری کرده اند.

برنامه هایی در مورد چگونگی ایجاد این تغییر در حال حاضر در حال انجام است. دبیان لینوکس 12 با نرم افزار متن بسته جدید در سال 2023 وارد بازار خواهد شد.

همچنین: در اینجا توزیع‌های جدید لینوکس Red Hat Enterprise آمده است

از آنجا که پذیرش کد اختصاصی در دبیان نیز مستلزم تغییر در قرارداد اجتماعی دبیان است، باید با اکثریت سه به یک تصویب می‌شد. با کمال تعجب به راحتی گذشت.

دبیان همیشه انتخابی از تصاویر نصب شامل نرم افزارهای اختصاصی ارائه کرده است، اما این تصاویر نیز به عنوان آزمایشی برچسب گذاری شده اند. این تصمیم باعث می شود نرم افزار اختصاصی به طور رسمی بخشی از Debian باشد.