جی وی لی رهبر سامسونگ عفو ریاست جمهوری دریافت کرد

پس از عفو، نایب رئیس با تشکر از دولت و مردم به خاطر فرصت جدید به وی گفت که برای کمک به اقتصاد و ایجاد مشاغل جدید تلاش خواهد کرد.

210104-5.jpg

لی جائه یونگ، نایب رئیس سامسونگ، که جی وی لی نیز نام دارد، روز جمعه عفو ریاست جمهوری دریافت کرد. لی، رهبر واقعی سامسونگ، در میان فهرستی از 1693 نفر بود که توسط وزارت دادگستری این کشور اعلام شده بود که مورد عفو قرار گرفته‌اند و گفته بود که لی برای کمک به غلبه بر “بحران اقتصادی ملی” گنجانده شده است.

کره جنوبی سالانه با فرمان رئیس جمهور پیش از تعطیلات روز استقلال خود در 15 آگوست، که پایان حکومت استعماری ژاپن بر کره بیش از 70 سال پیش را جشن می گیرد، عفو ویژه ای صادر می کند. لی عفو کامل را دریافت نکرد، اما بازپروری کمتری که سابقه کیفری او باقی مانده بود، اما حقوق محدود شده از محکومیت او برداشته شد.

نایب رئیس از اوایل سال جاری در فعالیت های تجاری خود بیشتر به چشم می خورد. لی یک تور شخصی از تاسیسات سامسونگ در کره جنوبی داشت و فناوری نیمه هادی این شرکت را به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در سفرش به این کشور در ماه مه به نمایش گذاشت.

نایب رئیس در ژانویه سال گذشته به اتهام رشوه و اختلاس مجرم شناخته شد اما در آگوست همان سال با آزادی مشروط از زندان آزاد شد. حکم مجرمیت او را از مشاغل خاصی به مدت پنج سال محدود کرد، به این معنی که او نمی توانست یک پست کلیدی مانند مدیر داخلی سامسونگ داشته باشد، که اکنون می تواند.

در همان ماه، سامسونگ همچنین یک برنامه مخارج پنج ساله 355 میلیارد دلاری را برای آنچه کسب و کارهای استراتژیک می نامد که شامل نیمه هادی ها می شود، اعلام کرد. او همچنین برای دیدار با مدیر عامل ASML پیتر ونینک از اروپا دیدن کرد. ASML هلندی تامین کننده کلیدی تجهیزات سامسونگ است که برای ساخت نیمه هادی های پیشرفته مورد نیاز است.

تحلیلگران انتظار دارند که عفو لی ممکن است با اعلام خرید عمده توسط سامسونگ یا ارتقای او به رئیس هیئت مدیره، جایگاه بالای کل شرکت تجاری که از زمان درگذشت پدرش لی کان هی در سال 2020 خالی بوده، دنبال شود. سامسونگ از آن زمان به طور مداوم گفته است. سال گذشته که به طور فعال در حال پیگیری خرید شرکت های دیگر بود.


منبع: https://www.zdnet.com/article/samsung-leader-jay-y-lee-receives-presidential-pardon/#ftag=RSSbaffb68

علیرغم عفو اخیر، خطرات حقوقی برای لی همچنان وجود دارد، زیرا او هنوز برای یک پرونده جداگانه به اتهام دستکاری قیمت سهام که شامل دو شرکت وابسته سامسونگ است، محاکمه می شود.

رهبر سامسونگ، لی جائه یونگ، نفر دوم از راست، در اولین روز کاری سال 2021 از کارخانه تراشه پیونگ تاک این شرکت بازدید کرد. تصویر: سامسونگ