توزیع لینوکس Nitrux 2.4 امیدوارکننده است، اما در لبه‌ها خشن به نظر می‌رسد


دسکتاپ NX Nitrux با یک پنل واحد اضافه شده است.

Nitrux با یک پنل پیش فرض اضافه شده است.

تصویر: جک والن

Nitrux یکی از بسیاری از توزیع‌های لینوکس دسکتاپ مبتنی بر KDE Plasma است که روزی روزگاری یک سیستم عامل عالی برای اولین بار کاربران لینوکس ایجاد کرد. نه تنها از قابلیت اطمینان و سهولت استفاده همراه با Debian برخوردار بود، بلکه دسکتاپ KDE Plasma نیز بلافاصله برای هر نوع کاربر رایانه ای آشنا خواهد بود. با این حال، با آخرین نسخه، 2.4، (که شامل هسته 5.19 می‌شود و اطمینان می‌دهد که با اکثر سخت‌افزارهای مدرن کار می‌کند و مانند یک قهرمان مطلق عمل می‌کند)، توزیع در لبه‌ها برای کاربران روزمره کمی خشن است.

بگذار توضیح بدهم.

نیتروکس چیست؟

تو می توانی Nitrux را از وب سایت آن دانلود کنیدکه می گوید، “Nitrux یک توزیع دسکتاپ لینوکس مبتنی بر Debian است. از نصب کننده Calamares استفاده می کند و شامل NX Desktop ساخته شده بر روی محیط دسکتاپ KDE Plasma 5 و برنامه های MauiKit است. Nitrux همچنین از systemd به عنوان سیستم اولیه خود استفاده نمی کند، در عوض، از آن استفاده می کند. از OpenRC استفاده می کند.”

همه اینها به چه معناست؟ اول از همه، Nitrux از Debian به عنوان پایه خود استفاده می کند. اگر نمی‌دانید، دبیان اغلب «مادر همه توزیع‌های لینوکس» نامیده می‌شود، زیرا این همان چیزی است که اوبونتو بر اساس آن است و بسیاری از توزیع‌ها بر اساس اوبونتو هستند.

دبیان یکی از قوی ترین سیستم عامل های موجود در بازار است، بنابراین انتخاب دبیان به عنوان پایه کاملا منطقی است.

Calamares نصب کننده سیستم عامل است و نصب سیستم عامل را بسیار ساده می کند.

NX Desktop دسکتاپ پیش‌فرض Nitrux است که مبتنی بر KDE Plasma Five با افزودن MauiKit Applications است، که برنامه‌هایی هستند که می‌توانند بر روی سیستم‌عامل‌های لینوکس دسکتاپ و موبایل اجرا شوند.

Nitrux از مقدار اولیه اولیه سیستم معمولی استفاده می کند و OpenRC را انتخاب می کند. تا زمانی که همه برنامه‌ها و سرویس‌ها همانطور که انتظار می‌رود شروع به کار کنند، واقعاً برای کاربر عادی اهمیتی ندارد.

و در نهایت، Nitrux به‌طور پیش‌فرض، برنامه‌ها را به‌عنوان AppImages نصب می‌کند، نه به‌عنوان برنامه‌های استاندارد. این می‌تواند یک موهبت واقعی باشد، زیرا بسیاری از وابستگی‌های اپلیکیشن‌ها را که همراه با بسیاری از نصب برنامه‌ها هستند، از بین می‌برد.

همچنین: 5 بهترین توزیع لینوکس برای مبتدیان: شما می توانید این کار را انجام دهید

چه چیزی Nitrux را بسیار خاص می کند؟

من متوجه هستم که کاربر معمولی به این موضوع اهمیت نمی دهد، اما Nitrux با آن عرضه می شود خان مد هسته لینوکس همه منظوره که شامل چند تنظیمات سفارشی و ویژگی های منحصر به فرد برای ارائه یک تجربه دسکتاپ پایدار و پاسخگو است.

از ویژگی‌های اصلی این هسته می‌توان به ذخیره‌سازی، ردیف کامل لایه بلوک چند هسته‌ای، کنترل ازدحام TCP BBRv2، ORC Unwinder برای ردیابی پشته، زمان‌بندی نوع وظیفه چندوظیفه‌ای با پاسخ‌دهی بالا و مجموعه‌های پچ شخص ثالث اشاره کرد.

این هسته پایه ای با کارایی بالا و قابل اعتماد برای سیستم عامل ایجاد می کند.

در مرحله بعد، Nitrux با KDE Plasma 5.25.4، KDE Gear 22.08، و KDE Frameworks 5.97، که آخرین نسخه از محیط دسکتاپ است، عرضه می شود.

همچنین، برنامه های جدید Maui (واسط کاربری اپلیکیشن چند منظوره) را خواهید یافت که وظایفی مانند مدیریت تقویم، مدیریت فایل، مشاهده رسانه، یادداشت برداری و توسعه را پوشش می دهد.

در مورد برنامه های کاربردی، یک نکته قابل ذکر این است که توسعه دهندگان LibreOffice را از نصب پیش فرض حذف کردند. این واقعاً مشکلی نیست، زیرا می توانید مجموعه آفیس را از مرکز نرم افزار با یک کلیک ساده نصب کنید.

کاربران جدید احتمالاً فکر می کنند، “پس، چرا باید از Nitrux استفاده کنم؟” یک دسکتاپ زیبا، پایدار، کاربرپسند و سرگرم کننده چطور؟ این چیزی است که با Nitrux دریافت می کنید. کاری که توسعه دهندگان با دسکتاپ KDE انجام داده اند (در اینجا NX Desktop نامیده می شود) یک شاهکار است. دسکتاپ NX به همان اندازه که کاربردی است زیبا است، با نوعی KDE که با GNOME و MacOS مطابقت دارد.

همچنین: کارهای جالبی که می توانید با دسکتاپ لینوکس انجام دهید

آن اخطار لعنتی

با این حال، یک هشدار برای همه اینها وجود دارد. پس از اتمام نصب و ورود شما به Nitrux برای اولین بار، ممکن است (مانند من) با یک دسکتاپ خالی مواجه شوید. تنها چیزی که خواهید دید کاغذ دیواری است و هیچ چیز دیگری. اگر برای شما اینطور است، برای اینکه دسکتاپ قابل استفاده باشد، ابتدا باید پنل پیش فرض را اضافه کنید. برای انجام این کار، در هر نقطه از دسکتاپ راست کلیک کنید و روی Add Panel > Default Panel کلیک کنید.

منوی دسکتاپ برای Nitrux کلیک راست کنید.

افزودن یک پنل پیش فرض به دسکتاپ Nitrux.

تصویر: جک والن

هنگامی که پنل پیش فرض را اضافه کردید، می توانید با Nitrux تعامل داشته باشید. روی دکمه منوی اصلی کلیک کنید تا سلسله مراتب منو ظاهر شود، جایی که می توانید هر یک از برنامه های نصب شده را باز کنید.

اجازه ندهید این یک اخطار مانع از امتحان نیتروکس شود. هنگامی که اولین پنل خود را اضافه کردید، خواهید دید که همه چیز به آرامی پیش می رود.

با این حال، توصیه می کنم به محض ایجاد اولین پنل خود، یک پنجره ترمینال را باز کنید و Nitrux را با این دستور به روز کنید:

پس از تکمیل به روز رسانی، راه اندازی مجدد، و تجربه Nitrux شما باید تا حد زیادی بهبود یافته است. باید اصطلاح عملیاتی بودن

با در نظر گرفتن این هشدار، آیا Nitrux واقعاً توزیعی است که برای کاربران جدید مناسب است؟ به نظر صادقانه من، حیف است که از این توزیع لینوکس صرفنظر کنید زیرا باید چند قدم اضافی برای قابل استفاده کردن دسکتاپ بردارید.

با این حال، من می گویم تجربه من با آخرین نسخه Nitrux بسیار عالی بود. فراتر از نیاز به ایجاد گزینه های رابط اصلی در اولین ورود، چند بیت و قطعه وجود دارد که نیتروکس 2.4 را از به دست آوردن جایگاهی در لیست “باید استفاده” من باز می دارد.

برای مثال، بسیاری از پنجره‌هایی که باز می‌شوند دارای نوار عنوان نبودند، بنابراین بستن آنها کمی چالش برانگیز بود. تا زمانی که برنامه مورد نظر به عنوان یک نماد در پنل پیش فرض ظاهر می شود، می توانید روی آن راست کلیک کنید تا بسته شود. این به تنهایی بسیاری از کاربران نهایی را ناامید می کند.

علاوه بر این، پنل پیش فرض شامل آیکون هایی بدون تصویر و حتی آیکون هایی بود که هیچ چیزی را راه اندازی نمی کردند.

همچنین: آیا می خواهید رایانه قدیمی خود را نجات دهید؟ این 5 توزیع لینوکس را امتحان کنید

من فکر می کنم که کل این مشکل با دسکتاپ پیش فرض می تواند مربوط به نصب Nitrux به عنوان یک ماشین مجازی در VirtualBox باشد. بدتر از این، من نتوانستم دسکتاپ دیگری را برای آزمایش چند نظریه خودم نصب کنم.

بنابراین، در پایان، من نیتروکس را در وضعیت فعلی اش بیشتر از هر چیز کنجکاوی می بینم. اگر مشکلاتی که من تجربه کردم صرفاً مربوط به اجرای Nitrux به عنوان یک ماشین مجازی بود، هیچ یک از این هشدارها اعمال نمی شد. با این حال، این یک موقعیت نادر است که یک سیستم عامل هنگام اجرا به عنوان یک VM دقیقاً همانطور که انتظار می رود نمایش داده نمی شود. بنابراین این مسائل می توانند به سادگی با نسخه جدید دردسرهای فزاینده ای داشته باشند.

دانلود و Nitrux را خودتان نصب کنید و ببینید آیا این توزیع لینوکس با نیازهای شما مطابقت دارد یا خیر.

جک والن: در اینجا نحوه …


منبع: https://www.zdnet.com/article/nitrux-2-4-linux-distribution-shows-promise-but-seems-rough-around-the-edges/#ftag=RSSbaffb68