تلسکوپ فضایی وب اولین تصویر خود از یک سیاره فراخورشیدی دوردست را نشان داد

تلسکوپ فضایی فوق قدرتمند 10 میلیارد دلاری جیمز وب اولین تصویر خود را از یک سیاره فراخورشیدی خارج از منظومه شمسی گرفته است.

به گفته ناساسیاره فراخورشیدی “HIP 65426 b” یک غول گازی است که سطح سنگی ندارد و اولین سیاره ای است که وب از خارج از منظومه شمسی ما عکس گرفته است.

ببینید: اینترنت استارلینک اسپیس ایکس اکنون به سمت کشتی‌های کروز در معامله «تغییر بازی» می‌رود.

دیدن: آرتمیس چیست؟ هر آنچه که باید در مورد ماموریت ماه جدید ناسا بدانید

50108343176-ddfbc8d9db-o

stsci-j-p2022-hip65426b-f-1528x1130-1.png

HIP 65426 b حدود 15 تا 20 میلیون سال سن دارد، که آن را در مقایسه با 4.5 میلیارد سال زمین، جوان نسبی می کند. این در سال 2017 از طریق طول موج های فروسرخ کوتاه نور در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف شد، اما به دلیل درخشش مادون قرمز جو زمین نتوانست جزئیاتی را که وب می توانست فاش کند. از سوی دیگر، وب می‌تواند از طول موج‌های مادون قرمز طولانی‌تر برای آشکار کردن جزئیات بیشتر استفاده کند، مانند جرمی که حدود شش تا ۱۲ برابر مشتری است.

اولین سیارات فراخورشیدی در دهه 1990 دیده شدند. دانشمندان امیدوارند به لطف تلسکوپ های فضایی مانند هابل و وب، تعداد کنونی هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده در آینده نزدیک به ده ها هزار افزایش یابد. سیاره های فراخورشیدی معمولاً با مشاهده تغییرات نور هنگام عبور یک سیاره از مقابل آن کشف می شوند.

HIP 65426 در فاصله 385 سال نوری از زمین قرار دارد.

تصویر: ناسا


منبع: https://www.zdnet.com/article/the-webb-space-telescope-just-revealed-its-first-image-of-a-distant-exoplanet/#ftag=RSSbaffb68

تلسکوپ فضایی جیمز وب، رصدخانه برتر علوم فضایی دهه آینده.

تصویر: ناسا/کریس گان

دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) وب و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) برای جلوگیری از نور ستاره میزبان خود، از “تاج نگار” یا ماسک های نوری استفاده می کنند که به آن اجازه می دهد تصاویری از سیاره بگیرد که در غیر این صورت توسط ستاره میزبان درخشان تر پنهان می شود.

این تصویر نشان می‌دهد که چگونه وب می‌تواند از نور مادون قرمز برای ثبت جزئیات درباره سیارات فراخورشیدی استفاده کند که توسط تلسکوپ‌های زمین قابل ثبت نیستند.

ساشا هینکلی، دانشیار فیزیک و نجوم در دانشگاه اکستر در بریتانیا، رصد این سیاره فراخورشیدی را رهبری کرد. او آن را “لحظه ای دگرگون کننده” برای نجوم توصیف کرد.

هینکلی گفت: «این واقعاً تأثیرگذار بود که تاج‌نگارهای وب چقدر خوب کار می‌کردند تا نور ستاره میزبان را سرکوب کنند.

به نقل از گاردین، HIP 65426 در 385 واقع شده است سال نوری از زمین در قنطورس صورت فلکی و دمای اتمسفر سیاره در حدود 1300 درجه سانتیگراد (2370 فارنهایت). جو احتمالا حاوی ابرهای قرمز غبار سیلیکات است.

هینکلی گفت: «این مکان وحشتناکی برای زندگی خواهد بود. “اگر می توانستی در جو شناور شوی، زنده کباب می شدی.”

آرین کارتر، محقق فوق دکتری در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، که رهبری تجزیه و تحلیل این تصاویر را بر عهده داشت، می گوید: «به دست آوردن این تصویر مانند حفاری برای یافتن گنج فضایی بود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط ناسا با شرکای خود، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا هدایت می شود. ناسا اولین تصاویر خود را در ماه ژوئیه منتشر کرد و تصاویری دیدنی را به نمایش گذاشت که دورتر از آنچه بشر پیش از این دیده است.

ستاره شناسان هستند مشتاق اندازه گیری اندازه و جرم سیارات فراخورشیدی برای درک اینکه آنها از چه چیزی تشکیل شده اند. آنها می توانند مانند زمین و زهره صخره ای باشند – ستاره شناسان ناسا معتقدند زهره می توانست در یک نقطه قابل سکونت باشد – یا گازی مانند مشتری و زحل.

HIP 65426 b حدود 100 برابر دورتر از ستاره میزبان خود از فاصله زمین از خورشید است. این باعث می‌شود که وب به اندازه کافی از ستاره میزبان خود فاصله داشته باشد تا بتواند سیاره فراخورشیدی را از ستاره موجود در تصویر جدا کند، اما انجام این کار همچنان یک شاهکار فنی بود.