تصاویر شگفت‌انگیز ناسا نشان می‌دهد که دیمورفوس پس از شکسته شدن توسط فضاپیمای DART دو دم رشد کرده است.

یک هفته پس از برخورد، تلسکوپ SOAR در شیلی تصویری از سیارک دیمورفوس گرفت که یک دم را به نمایش می‌گذارد، رگه‌ای درخشان از غبار مانند دنباله‌دار، که از سیارک بیرون آمده و در سراسر آسمان کشیده شده است.

در یک پیشرفت غیرمنتظره، تلسکوپ هابل اخیراً تصویری از سیارک دیمورفوس گرفته است که ظهور دم دوم را نشان می دهد.

برخورد جنبشی ناشی از برخورد فضاپیما به سیارک باعث شد که ذرات گرد و غبار و بقایای پرتاب کننده در فضا ظاهر شوند. مطالعه اجکتا به دانشمندان اجازه می دهد تا در مورد اثرات برخورد، مانند تغییرات در مسیر سیارک و اطلاعاتی در مورد سطح سیارک، بیاموزند.

ماه گذشته، ناسا عمداً یک فضاپیما را در مأموریت آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک (DART) به سیارک دیمورفوس کوبید. از زمان برخورد، تلسکوپ ها تصاویری از عواقب شگفت انگیز پس از آن گرفته اند. تصاویر جدید هابل نشان می دهد که این سیارک نه تنها یک دم، بلکه دو دم رشد کرده است.

ناسا در مورد رابطه بین دم دنباله‌دار و دیگر ویژگی‌های پرتاب‌کننده مطمئن نیست، اما به مردم اطمینان می‌دهد که تیم تحقیقاتی در حال حاضر برای دریافت پاسخ کار می‌کند. در ماه‌های آینده، دانشمندان بررسی دقیق‌تری برای تعیین علت یا چگونگی ایجاد دم دوم توسط این سیارک خواهند داشت.


منبع: https://www.zdnet.com/article/surprising-nasa-images-show-dimorphos-grew-two-tails-after-being-smashed-by-dart-spacecraft/#ftag=RSSbaffb68هابل از زمان برخورد در مجموع 18 مشاهده از این سیستم انجام داده است. تصاویر نشان می دهد که این دم دوم بین 2 و 8 اکتبر تشکیل شده است. به گفته ناسا

hubble-dart-2tails-stsci-01gfpczwy7py8zxkpk1ms1tz3t.png

NASA، ESA، STScI، Jian-Yang Li (PSI)؛ پردازش تصویر: Joseph DePasquale