تاریخ عرضه Artemis I: بعد چه اتفاقی می افتد؟

ناسا و شرکای بین المللی آن سال ها برای رسیدن به این لحظه تلاش کرده اند. برنامه آرتمیس یک ماموریت چند ساله است که با فرود اولین زن و فرد رنگین پوست در ماه به اوج خود می رسد.

او گفت: «در شرایط درگ مسابقه، شما هرگز نمی‌بینید که آن ماشین‌ها در پیست مسابقه یا درگ استریپ بدون یک دوره گرم کردن خوب بیرون بروند. ما باید موتورها را به خوبی تنظیم کنیم، بنابراین آنها سرد هستند.”

پس از ماه‌ها آماده‌سازی، ناسا اولین تلاش خود را برای پرتاب در 29 آگوست انجام داد. تعدادی از مشکلات، از جمله شرایط آب و هوایی کمتر از ایده‌آل وجود داشت. تیم آرتمیس در نهایت تصمیم گرفت پرتاب را پس از برخورد با مشکلی در یکی از موتورهای موشک SLS پاک کند. موتور در رسیدن به محدوده دمایی مناسب برای بلند شدن با مشکل مواجه بود.

روز سه شنبه، جان هانیکات، مدیر برنامه SLS ناسا توضیح داد که چرا خنک کردن موتورهای موشک بسیار مهم است. او سیستم موتور موشک را که از هیدروژن به عنوان سوخت و از اکسیژن به عنوان اکسید کننده استفاده می کند، به موتورهای اتومبیل های مسابقه تشبیه کرد.

متغیرهای زیادی در بازی وجود دارد — مانند شرایط آب و هوایی و اینکه آیا ناسا می تواند به شرایط حرارتی مناسب برای موتورهای موشکی خود دست یابد یا نه. با این وجود، آژانس با تلاش بعدی خود برای پرتاب در ساعت 2:17 بعد از ظهر به وقت شرقی در مرکز فضایی کندی در فلوریدا پیش می رود.

ناسا پس از انجام اولین تلاش خود برای پرتاب ماموریت آرتمیس I به ماه، در حال آماده شدن برای تلاش مجدد در این شنبه است.

artemis1daytime

ناسا
علاوه بر این، تیم آرتمیس فرآیند خنک‌سازی را حدود 30 تا 45 دقیقه زودتر آغاز می‌کند تا نتایج بهتری را که ناسا در تمرینات پرتاب قبلی داشت، تقلید کند.

ناسا باید دمای موتور را تا حدود 420 درجه فارنهایت کاهش دهد. هانیکات گفت موتورهای 1، 2 و 4 تقریباً روز دوشنبه به آن دما رسیدند – اما موتور 3 نزدیک نبود.

همه چیز با ماموریت Artemis I شروع می شود که موشک و فضاپیمای جدید ناسا را ​​بدون سرنشین به سفری به دور ماه می فرستد. هدف از ماموریت آرتمیس I این است که اطمینان حاصل شود که سیستم‌های اکتشاف فضایی – سیستم پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای Orion – آماده ارسال انسان به ماه و فراتر از آن هستند.

در نهایت، بیل نلسون، مدیر ناسا روز دوشنبه گفت: “این یک موشک کاملاً جدید است. تا زمانی که آماده نشود پرواز نخواهد کرد.”


منبع: https://www.zdnet.com/article/artemis-i-launch-date-what-happens-next/#ftag=RSSbaffb68ناسا روز شنبه یک پنجره دو ساعته دارد که در طی آن می تواند پرتاب شود. اگر مجبور شود یک بار دیگر پرتاب را تمیز کند، زمان چرخش برای سومین تلاش آن به دلیل اسکراب بستگی دارد. اگر پرتاب به دلایل آب و هوایی پاک شود، ناسا می‌تواند تا 48 ساعت بعد آماده آزمایش مجدد باشد.

او گفت: “ما فیزیک نحوه عملکرد هیدروژن را درک می کنیم… و نحوه رفتار سنسور با فیزیک موقعیت مطابقت ندارد.”

با این حال، هانیکات گفت که مشکل روز دوشنبه ممکن است فقط یک حسگر معیوب باشد – زیرا واقعیت های روی زمین نشان می دهد که موتورها به طور مناسب خنک شده اند.

هانیکات گفت: «ما تمام داده‌های دیگری را که در اختیار داریم بررسی می‌کنیم تا تصمیمی آگاهانه بگیریم که آیا همه موتورها خنک هستند یا نه».

کالیبراسیون مجدد حسگرهای روی موشک یک تلاش پیچیده است که می تواند پرتاب را بیشتر به عقب براند. بنابراین، در عوض، تیم Artemis داده‌های مربوط به پرتاب روز دوشنبه را بررسی می‌کند و در صورت مواجهه با سناریوی مشابه، طرحی را آماده می‌کند.

او گفت: «ما دو ساعت وقت داریم که با آن کار کنیم و دوش‌ها مقدار زیادی املاک و مستغلات بین آنها دارند.

یکی دیگر از عوامل مهم در بازی در روز شنبه آب و هوا است. به گفته مارک برگر، افسر آب و هوای پرتاب ناسا، تا اواخر روز سه‌شنبه، احتمال شرایط بد آب و هوایی در جایی در همسایگی حدود 60 درصد وجود داشت. وی گفت که پیش‌بینی بارش‌ها و احتمالاً چند رعد و برق از سمت ساحل در حال حرکت است. با این حال، ناسا خوشبین است که هوای صافی برای کار در بعدازظهر وجود خواهد داشت.