بانک‌های دنیای متاورز هنوز نمی‌توانند به شما پول قرض دهند، اما همچنان می‌خواهند رویا را به شما بفروشند


سرزمین خیال

تصویر: CaixaBank/Imagin

دیدگاه متا برای متاورس، واقعیتی ترکیبی را به تصویر می‌کشد که دنیای فیزیکی و دیجیتالی را در هم می‌آمیزد، که به دانش‌آموزان محیط‌های یادگیری تعاملی جدید یا جراحان این توانایی را می‌دهد تا قبل از گذاشتن دست روی یک بیمار واقعی تمرین کنند.

اما در حال حاضر، مفهوم توسعه یافته توسط شرکت مارک زاکربرگ شامل پلتفرم‌های مختلفی است که شبیه به پلتفرم‌هایی است که بازی‌های نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره یا دنیای مجازی مانند Second Life (راه‌اندازی شده در سال 2003) را ارائه می‌دهند – البته با گرافیک کامپیوتری بهتر و پرداخت‌های رمزنگاری.

کای فیلیپ، مدیر عامل شرکت Linking Realities، یک شرکت کاتالونیایی که متخصص در آواتارها است، مخالف است. او به ZDNet می گوید: «برای من، این یک فضای اجتماعی باز است که به نوعی ایده اصلی اینترنت را بازیابی می کند.

فیلیپ خاطرنشان می‌کند که در سال 2021، 4.2 میلیارد دلار برای تجارت پوست هزینه شده است و انتظار می‌رود D2A (اقتصاد مستقیم به آواتار) در دهه آینده به یک تریلیون دلار برسد. گزارش سیتی که در مارس 2022 منتشر شد، از اظهارات او حمایت می کند: اقتصاد متاورژن ممکن است ضربه بزند 13 تریلیون دلار تا سال 2030با تعداد کل کاربران متاورس حدود پنج میلیارد نفر است.

شرکت‌های اسپانیایی مانند Zara، Balenciaga در بخش مد و Metrovacesa در بخش املاک و مستغلات، قبلاً رشد کرده‌اند. اکنون، بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور نیز در حال بررسی پتانسیل واقعیت مجازی (VR) برای ارائه یک فضای شخصی‌تر هستند. تجربه به مشتریان و توسعه محصولات جدید. حداقل، این چیزی است که آنها می گویند.

بانک‌ها و کسب‌وکارها می‌دانند که پرداخت‌های خرد در این فضای اجتماعی‌سازی کلیدی خواهد بود و ارزهای رمزپایه تسلط خواهند داشت و حتی ممکن است با ارزهای فیات همزیستی کنند، بنابراین می‌خواهند در آنجا حضور داشته باشند. اندیشکده تحقیقات اقتصادی و اجتماعی (FUNCAS) دریافته است 47 درصد از بانکداران معتقدند مشتریان آنها از VR و واقعیت افزوده (AR) به عنوان کانالی برای تراکنش های مالی در سال 2030 استفاده خواهند کرد.

در ماه فوریه، بانک‌های بزرگ اسپانیایی Banco Santander و BBVA اولین کار خود را در metaverse Decentraland از طریق Metrovacesa انجام دادند. هر دو بانک به ترتیب با 49.4 درصد و 20.9 درصد سهامداران سازنده املاک هستند. ماه بعد، imaginBank، پلتفرم خدمات دیجیتال و سبک زندگی تحت حمایت CaixaBank، فضای مجازی خود را در metaverse Decentraland راه اندازی کرد.

سرزمین imaginland1

Imagin’s ImaginCafe، یک فضای متاورس بر اساس فضای واقعی زندگی مشترک آن در بارسلونا.

تصویر: CaixaBank/imagin

imaginLAND یک کپی مجازی از imaginCafé، فضای کار مشترک imagin در مرکز شهر بارسلون است. این قطعه از 90000 قطعه زمین دیجیتالی ساخته شده است که هر یک از آنها یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) است، به این معنی که نمی توان آن را دوباره ایجاد کرد. این نه تنها خدمات مالی، بلکه محتوای دیجیتالی سبک زندگی مانند موسیقی، بازی های ویدیویی، محصولات فناوری و راهنمایی در مورد پایداری را برای جذب مشتریان GenZ و همچنین ادغام با پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی ارائه می دهد.

برای دیوید اوربانو، مدیر ارشد اجرایی Imagin در CaixaBank، پرش به متاورس «گامی طبیعی برای تقویت رابطه با مشتریان و غنی‌سازی پیشنهاد دیجیتالی Imagin» بود.

Urbano متقاعد شده است که متاورس به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا “نوعی نقاط تماسی را که نسل‌های جدید ممکن است به آن نیاز داشته باشند – شاید از طریق بحث در مورد برنامه‌ریزی مالی با مشاور انسانی از طریق آواتار، بدون نیاز به مراجعه به شعبه، حفظ کنند.” این ممکن است محصولات جدیدی را در آینده به ارمغان بیاورد، اما او مشخص نمی کند که چه چیزی ممکن است باشد. با این حال، او اذعان می‌کند که پرداخت‌ها یکی از خدماتی است که بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

ببینید: آینده پول: بلاک چین و ارز دیجیتال بعدی ما را به کجا خواهند برد

BBVA این احساس را تکرار می کند. در اوایل ژوئن، در کنفرانس سران جنوبی در مادرید، بانک نسخه مجازی خود را ارائه کرد و ساختمان نمادین خود La Vela را بازسازی کرد.بادبان)، واقع در محله لاس تبلاس مادرید، در متاورس. در این ساختمان مجازی، مشتریان از دارایی های خود مطلع می شدند و می توانستند در مورد سلامت مالی خود تصمیم بگیرند. این بانک اکنون از طریق یک هکاتون در حال انجام به دنبال ویژگی ها و موارد استفاده جدید برای شعبه مجازی خود است. تیم ها برای سه ماه آینده رقابت خواهند کرد و برنده چالش در اکتبر 2022 اعلام خواهد شد.

ادگار مارتین-بلاس، مدیر اجرایی پروژه های XR در Virtual Voyagers، که در جلسه BBVA شرکت کرد، تشخیص می دهد که مردم هنوز در مورد متاورژن گیج هستند. او فکر می کند که درک آن در آینده آسان تر خواهد بود، و فکر می کند شبیه به فیلم اسپیلبرگ است. بازیکن یک آماده، از نظر فناوری. موضوع دیگر این است که آیا این لزوماً خوب است یا خیر: در فیلم، زندگی در دنیای واقعی مردم وحشتناک است.

کاربر غیر دوستانه

مشکل دیگری که متاورس با آن مواجه است این است که دستگاه‌های مورد نیاز برای دسترسی به هر دنیای غوطه‌وری چندان کاربرپسند نیستند – حتی برای گیمرهای GenZ که در حال حاضر زمان زیادی را در متاورس می‌گذرانند، طبق یک مطالعه Razorfish.

کای فیلیپ فکر می‌کند که به زودی از عینک‌های معمولی یا حتی لنزهای تماسی با سطح شفافیت متغیر استفاده خواهیم کرد تا از مزایای واقعیت ترکیبی استفاده کنیم. او تاکید می کند: “ما به تدریج اشکال جدیدی از استفاده از متاورس را خواهیم دید. این فراوجه زودتر از آنچه فکر می کنیم مخاطبان زیادی خواهد داشت.”

در حال حاضر، خدمات بانکی در metaverse محدود است. CaixaBank و Microsoft در ماه ژوئن یک توافقنامه نوآوری مشترک امضا کرد در نظر گرفته شده برای ایجاد محیط های کاری جدید و نوآورانه در متاورس، و همچنین ترویج استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای راه حل های مالی جدید.

آزمایشگاه جدید، واقع در بارسلونا، با هماهنگی مرکز تحقیق و توسعه هوش مصنوعی مایکروسافت، که در این شهر نیز واقع شده است، کار خواهد کرد و نزدیک به صد توسعه‌دهنده نرم‌افزار، دانشمندان داده و متخصصان یادگیری ماشین را به کار خواهد گرفت.

ببینید: سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در حال رشد است. اما بانک ها و رگولاتورها رویکردی محتاطانه در پیش گرفته اند

بنجامی ویلوسلادا، یکی از بنیانگذاران Menéame، یک وب‌سایت خبری اجتماعی اسپانیایی که بر اساس مشارکت اجتماعی است، می‌گوید: «شما نمی‌توانید به بودن در متاورژن ببالید، زمانی که از راه دور نیستید».

Villoslada می‌گوید: «در برخی بانک‌ها، هنوز باید به شعبه‌ای بروید تا فایل‌های PDF امضا شده را برای یک عملیات بیاورید. پس چگونه می‌توانید انتظار انجام این کار را در متاورس داشته باشید؟»، Villoslada می‌گوید. او می افزاید، در واقع، هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد و علاوه بر این، محصولات دیجیتال معمولاً دقیقاً به همان صورتی که بنیانگذاران در وهله اول تصور می کردند، به پایان نمی رسند.

حتی اگر هنوز خام باشد، متاورس روشی نوآورانه برای کاوش افق‌های جدید و ارتقای خدمات بانکی ارائه می‌کند – که حداقل ممکن است برای نسل جوان‌تر و باهوش‌تر از فناوری مشتریان بانکی جذاب باشد.

کارلس گومارا، کارشناس فناوری در ACCIÓ، آژانس رقابت‌پذیری تجاری دولت کاتالونیا، موافق است که بازاریابی بخش بزرگی از معادله متاورس در حال حاضر است و بانک‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند. این اولین بار نیست که بانک‌ها با یادآوری تلاش بانک اسپانیایی بانستو برای بازگشایی توسط گومارا، تلاش می‌کنند به حوزه مجازی حرکت کنند. جزیره ای برای کارآفرینان در زندگی دوم در سال 2009.

با این حال، از آن زمان همه چیز به شدت پیش رفته است، و ظهور Web3 سؤالات بیشتری را در مورد اینکه چگونه بانک ها می توانند در یک فراجهت غیرمتمرکز بالقوه قرار گیرند، ایجاد می کند. در هر صورت، گومارا اشاره می کند که شک و تردید نسبت به چیزهای جدید طبیعی است.

او می‌گوید: «درست است که در حال حاضر تبلیغات زیادی در مورد متاورس وجود دارد، اما این اتفاق با تمام فناوری‌های جدید رخ داده است. و این اشکالی ندارد».

پس از اغراق و کاوش، انتخاب می آید، ضعیف ترین شاخه ها را هرس می کنند تا بقیه قوی تر شوند».


منبع: https://www.zdnet.com/article/banks-in-the-metaverse-cant-lend-you-money-yet-but-they-still-want-to-sell-you-the-dream/#ftag=RSSbaffb68