اینتل از تراشه های جدیدی رونمایی می کند که قدرت ابررایانه آینده Aurora را تامین می کند

اینتل گفت در حالی که سری Max در Argonne عرضه خواهد شد، خانواده محصول واقعاً برای ارائه HPC و AI به بازار گسترده‌تری طراحی شده است.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد CPU Xeon Max، اولین و تنها پردازنده مبتنی بر x86 با حافظه پهنای باند بالا آورده شده است:

  • حداکثر 56 هسته عملکرد ساخته شده از چهار کاشی را ارائه می دهد
  • دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی با پهنای باند بالا
  • بیش از 1 گیگابایت ظرفیت حافظه با پهنای باند بالا (HBM) در هر هسته را ارائه می دهد که برای تناسب با اکثر بارهای کاری معمول HPC کافی است.
  • تا 4.8 برابر عملکرد بهتری را در مقایسه با رقبا در بارهای کاری HPC در دنیای واقعی ارائه می دهد
  • 68 درصد مصرف برق کمتر از کلاستر AMD Milan-X برای عملکرد HCPG یکسان

جف مک وی، معاون شرکت اینتل و مدیر ارشد بخش Super Compute Group، پیش از اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: «ما در تلاش هستیم تا به حل سریع‌تر بزرگ‌ترین چالش‌های جهان کمک کنیم و این کار را به روشی پایدار انجام دهیم».

علاوه بر تامین انرژی ابررایانه Aurora آینده، اینتل پردازنده‌های Xeon Max را به آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، دانشگاه کیوتو و سایر سایت‌های ابر رایانه تحویل خواهد داد.

CPU ها و GPU ها توسط oneAPI، چارچوب برنامه نویسی مبتنی بر استانداردهای باز اینتل، با معماری متقابل متحد شده اند. محققان و کسب و کارها با استفاده از محصولات سری Max مشکلات را سریعتر و پایدارتر حل خواهند کرد.

او خاطرنشان کرد: مشکلاتی مانند تغییرات آب و هوایی و بحران های بهداشت جهانی را می توان با کمک HPC و هوش مصنوعی سریعتر حل کرد. او افزود که “تنوع گسترده ای” از بارهای کاری در حوزه HPC و AI وجود دارد. برخی از آنها به شدت محدود به محاسبات هستند، در حالی که برخی دیگر محدودیت های زیادی در پهنای باند حافظه دارند.

در همین حال، پردازنده‌های گرافیکی سری Max با بیش از 100 میلیارد ترانزیستور در یک بسته 47 کاشی، بالاترین چگالی پردازنده اینتل است.

  • حداکثر 128 گیگابایت (گیگابایت) حافظه با پهنای باند بالا ارائه می دهد
  • تا 128 هسته Xe HPC را ارائه می دهد
  • دارای 408 مگابایت حافظه نهان L2 و 64 مگابایت حافظه نهان L1 برای توان عملیاتی و عملکرد بالاتر
  • دارای شتاب ردیابی پرتو بومی، برای تجسم علمی و انیمیشن

زمانی که ابررایانه Aurora در سال 2023 آنلاین شود، انتظار می‌رود این ابررایانه اولین ابررایانه‌ای باشد که بیش از دو اگزافلاپس از حداکثر عملکرد محاسباتی با دقت دوگانه دارد. همچنین این اولین سیستمی خواهد بود که قدرت جفت کردن پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های سری Max را با هم به نمایش می‌گذارد – این ابر رایانه بیش از 10000 تیغه را در خود جای می‌دهد که هر کدام شامل شش پردازنده گرافیکی سری Max و دو پردازنده Xeon Max است.

کابل های قرمز و آبی در داخل و خارج ابررایانه Aurora پیچ می خورند.

اینتل روز چهارشنبه به طور رسمی خانواده محصولات سری Max Intel را برای محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و هوش مصنوعی (AI) معرفی کرد. این محصولات جدید شامل پردازنده‌های Intel Xeon Max Series (با نام رمز Sapphire Rapids HBM) و Data Center GPU Max Series (با نام رمز Ponte Vecchio)، ابررایانه Aurora آینده در آزمایشگاه ملی Argonne را تامین خواهند کرد.

وی گفت: دیدگاه ما این است که همه اینها مهم هستند و باید راه حل های مناسبی برای رفع آنها داشته باشیم.

همچنین: گوگل تعهد زیادی برای پشتیبانی از زبان های بیشتری با استفاده از هوش مصنوعی می دهد

ابررایانه Aurora قرار است در سال 2023 آنلاین شود.

تصویر: آزمایشگاه ملی آرگون

در همین حال، Argonne و Intel از Sunspot، سیستم توسعه تست Aurora متشکل از 128 تیغه تولیدی رونمایی کردند. محققان برنامه علوم اولیه Aurora از اواخر سال 2022 به این سیستم دسترسی خواهند داشت.


منبع: https://www.zdnet.com/article/intel-unveils-new-chips-that-will-power-the-upcoming-aurora-supercomputer/#ftag=RSSbaffb68