استارت آپ های اوکراینی هر کاری که می توانند برای ادامه کار انجام می دهند. اما آسان نیست


getty-close-of-hacker-hands-using-a-laptop.jpg

تصویر: گتی

در حالی که تهاجم روسیه به اقتصاد اوکراین آسیب جدی وارد کرده است و برآورد می‌شود که امسال تا 35 درصد کاهش یابد، بسیاری از استارت‌آپ‌های فناوری در این کشور هر کاری که می‌توانند برای ادامه فعالیت کسب‌وکار خود انجام می‌دهند.

آسان نبوده است. الکساندار شوبین سی ساله که از خارکف، یکی از شهرهای بشدت بمباران شده در کشور می آید، استارتاپ خود را در طول 9 ماه جنگ حفظ کرده است.

Shubin، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت توسعه نرم افزار SDA، به ZDNET می گوید: «در طول جنگ های اولیه، کار ما کمی کند شد، زیرا ما باید حداکثر ایمنی را برای کارمندان خود و خانواده های آنها تضمین می کردیم.

او می گوید: «برخی از آنها مجبور به تخلیه شدند، اما برخی دیگر در مناطق خطرناک ماندند.

همچنین: مشاغل فنی در حال تغییر هستند. در اینجا مهارت های واقعی وجود دارد که برای ارتقاء به آنها نیاز دارید

در چند هفته گذشته، روسیه زیرساخت های حیاتی در اوکراین را نیز هدف قرار داده است که چالشی اضافی برای شرکت های فناوری در این کشور است.

او می‌گوید: «در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل برای کارمندان ما این است که چگونه در زمان خاموشی‌های شدید به کار ادامه دهند. با وجود کارمندان در بیش از ده ها شهر، فراهم کردن اینترنت یا ژنراتور برق برای همه آنها دشوار است.

ما در حال حاضر در تلاش هستیم تا با شرکت های مختلف فناوری اطلاعات برای به اشتراک گذاری دفاتر و فضاهای کاری مشترک ارتباط و هماهنگی داشته باشیم. شوبین توضیح می دهد.

در حالی که برای اکثر استارت‌آپ‌ها در کشور این تهاجم غافلگیرکننده بود، برخی برنامه‌های اضطراری انجام داده بودند.

Let’s Enhance، یک استارت آپ اوکراینی که از هوش مصنوعی برای بهبود تصاویر استفاده می کند، یکی از آنهاست.

ما یک گروه پشتیبانی اضطراری ویژه ایجاد کردیم که در آن همه گزینه‌های ممکن را مورد بحث قرار دادیم و برنامه‌ای داشتیم که در صورت وقوع جنگ چه کنیم. آنها پس از سخنرانی پوتین در 21 فوریه زنگ خطر را به صدا درآوردند. برخی از کارمندان ما وقت داشتند که سوفیا شوتس، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران، سوفیا شوتس، که در حال حاضر در ایالات متحده زندگی می کند، می گوید.

در همین حال، یکی دیگر از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری شرکت، ولاد پرانسکویسیوس، هنگام آغاز تهاجم در اوکراین بود.

“من در زمان تهاجم تمام عیار در اوکراین بودم و تا به امروز اینجا هستم. روز اول جنگ و شوک اخبار را به یاد دارم. اما بعد از شام، من و تیمم قبلاً در مورد ما به توافق رسیدیم. پرانسکویسیوس می گوید: طرح اضطراری و اینکه چگونه می توانیم کمک کنیم.

در حال حاضر، کارمندان این شرکت، که بیشتر آنها از راه دور از کشورهای مختلف کار می کنند، داوطلب می شوند، به همکاری با مراکز کمک های بشردوستانه کمک می کنند، و در بروکسل، تالین، تفلیس و لس آنجلس در حمایت از اوکراین یا سازماندهی تجمع می کنند. علاوه بر این، Let’s Enhance همچنان مشتاق کار بر روی محصولات خود و بهبود قابلیت‌های ویرایش تصویر با هوش مصنوعی است.

در عین حال، در حالی که استارت آپ ها و شرکت های اوکراینی با چنین سختی هایی دست و پنجه نرم می کنند، فناوری اطلاعات یکی از مقاوم ترین صنایع در این کشور بوده است.

طی چند سال گذشته، این کشور میزبان بیش از 250000 متخصص فناوری اطلاعات بوده است و با چشم انداز دورکاری و حقوق ثابت، این صنعت استعدادهای بیشتری را جذب می کند.

نیکیتا ایزمایلوف، کارآفرین اوکراینی به ZDNet می گوید، در حالی که جنگ بر بیشتر عملیات تجاری آنها تأثیر گذاشته است، صنعت فناوری اطلاعات همچنان قوی است.

“تعداد متخصصانی که می خواهند به این رشته بپیوندند افزایش یافته است، از جمله جوانانی که به دلیل جنگ شغل خود را از دست داده اند. آنها می خواهند حرفه خود را در فناوری اطلاعات بسازند، زیرا شما می توانید کار خود را از راه دور انجام دهید و درآمد خوبی کسب کنید.” او همچنین مدیر عامل و بنیانگذار صندوق سرمایه گذاری فین تک اوکراین به نام N1 است، به ZDNET می گوید.

آکادمی های مختلف فناوری اطلاعات در سراسر کشور نیز با ارائه دوره هایی برای کسانی که می خواهند یاد بگیرند به این روند کمک می کنند. آکادمی Mate مستقر در کیف یکی از آنها است – در سال 2015 تاسیس شد و هر سال برای حدود 2000 دانش آموز دوره هایی در زمینه برنامه نویسی، تضمین کیفیت، طراحی UI/UX و استخدام ارائه می دهد.

دوره ها برای دانشجویان تا زمان اشتغال به کار رایگان است و پس از آن درصدی از حقوق خود را پرداخت می کنند.

همچنین: حقوق مسدود می شود و بازگشت به دفتر؟ نه برای توسعه دهندگان نرم افزار

به گفته مکس لیزاک، یکی از بنیانگذاران آکادمی میت، در حالی که همیشه علاقه زیادی به فناوری اطلاعات در میان جوانان اوکراینی وجود داشت، جنگ تنها اراده آنها را برای ورود به این صنعت تقویت کرد.

“از آنجایی که فناوری اطلاعات به افراد اجازه می دهد بدون توجه به جایی که مستقر هستند، از راه دور کار کنند، جذابیت بیشتری برای آنها ایجاد کرد. عامل دیگر نیز کاهش ارزش پول است – گریونا اوکراین تا 50 درصد ارزش خود را کاهش داد. و در فناوری، شرکت های اوکراینی عمدتاً لیزاک به ZDNet می گوید: با شرکت های آمریکایی و اروپایی کار کنید و حقوق آنها به یورو یا دلار است.

خوشه های فناوری اطلاعات و شرکت های بزرگ نرم افزاری در سراسر کشور نیز فرصت هایی را برای اوکراینی های علاقه مند به این صنعت فراهم می کنند. علاوه بر پایتخت کیف، این کشور شهر لویو را نیز دارد که در بخش غربی آن قرار دارد، به عنوان یک مرکز فناوری اطلاعات در حال توسعه.

خوشه فناوری اطلاعات Lviv، جامعه‌ای که بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات، دانشگاه‌ها و مقامات محلی را گرد هم می‌آورد، نقش ارائه برنامه‌های مختلف را برای کسانی دارد که می‌خواهند حرفه‌های فناوری اطلاعات مختلف را انتخاب کنند.

از سال 2016، این خوشه 18 برنامه کارشناسی را در چهار دانشگاه در شهر راه اندازی کرده است، از هوش مصنوعی، روباتیک، امنیت سایبری و برنامه های تحصیلی غیر فناوری مانند مدیریت منابع انسانی و طراحی UX/UI.

شرکت های توسعه نرم افزار مانند SoftServe نیز آکادمی های خود را تاسیس کرده اند.

“آکادمی دوره های مختلف، دوره های کارآموزی و ماراتن های فناوری را ارائه می دهد و به بهترین دانش آموزان مشاغل ارائه می دهد. در مورد سوئیچرها، تقریباً 50٪ از همه کارآموزان و متخصصان جوان شرکت ها از رشته های مختلف – مالی، حوزه های حقوقی، علوم و غیره سوئیچ کننده هستند.” آناستازیا فرولووا، مدیر کشور SoftServe برای اوکراین، به ZDNet می گوید.

“ما در حال حاضر به کار بر روی تمام ابتکارات آموزشی خود ادامه می دهیم زیرا علیرغم جنگ به دانش آموزان تحصیل کرده و کارشناسان فناوری در بازار نیاز داریم. من مطمئن هستم که صنعت فناوری اوکراین پس از پایان جنگ به حالت عادی باز خواهد گشت و ما به استعدادهای بیشتری نیاز خواهیم داشت. برای رشد و توسعه.”


منبع: https://www.zdnet.com/article/ukrainian-startups-are-doing-everything-they-can-to-keep-working-but-it-isnt-easy/#ftag=RSSbaffb68