آینده وب می تواند روشن باشد. اما ابتدا چیزهای زیادی برای اصلاح وجود دارد


شبح سر شخص در مقابل مانیتور کامپیوتر روشن در شب.

تصویر: iStockphoto/Getty Images

آغاز فروتنانه اینترنت را می توان به آزمایشی ردیابی کرد که در نهایت انقلابی در نحوه تعامل، خرید، یادگیری و کار ما ایجاد کرد و به فضای دیجیتالی تبدیل شد که در آن هر کسی از هر کجای دنیا می تواند اطلاعاتی در مورد هر موضوعی دریافت کند. شبکه جهانی وب به منبعی از امکانات بی حد و حصر تبدیل شد و آینده ای روشن از ارتباطات جهانی را به ما نشان داد.

ابتدا وب 1.0 بود، سپس وب 2.0، و اکنون شاهد آغاز وب 3 هستیم، عصر جدیدی از اینترنت که طرفداران آن می گویند که شبیه آنچه قبلاً دیده بودیم نخواهد بود: رایگان، غیرمتمرکز، و بدون سیاست و برنامه های مالی. فناوری بزرگ

ایده پشت Web3 این است که ترکیب شود فناوری بلاک چینمانند ارزهای رمزنگاری شده و NFTها، وارد تار و پود دنیای دیجیتال ما می شوند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز وارد بازی می شوند، از جمله معرفی متاورس. طرفداران Web3 پتانسیل بلاک چین را راهی قابل اعتماد و شفاف برای ردیابی داده ها و تبدیل اینترنت به فضایی در دسترس برای همه می دانند.

حداقل این دیدگاه خوشبینانه است.

همچنین: آینده ترسناک اینترنت: چگونه فناوری فردا تهدیدات امنیتی سایبری بزرگتری را ایجاد خواهد کرد

اما در اینترنت، تقریباً هر چیزی با پتانسیل مثبت را می توان با نیت مخرب استفاده کرد. تقریباً مانند امروز، تکرار بعدی وب می‌تواند به بازیگران بد اجازه دهد تا کلاهبرداری‌های دقیق، آزار و اذیت، سوء استفاده، اطلاعات نادرست و سرقت هویت را انجام دهند – به طور بالقوه، در مقیاسی بزرگ‌تر.

کت تاونسند، مدیر اجرایی Open Data Collaboratives در بنیاد وبمی گوید یکی از بزرگ ترین مسائلی که در آینده شبکه جهانی وب با آن مواجه است، ظهور «شاخه اینترنت» است – اینترنت تکه تکه شده ای که شامل چندین قطعه جداگانه است که جریان آزاد اطلاعات بین کشورها و کاربران را مسدود می کند.

در یک وب پراکنده، کشورها می توانند تصمیم بگیرند که کاربران چه کارهایی را می توانند و چه کارهایی را نمی توانند به صورت آنلاین انجام دهند. دولت ها معمولاً تکه تکه شدن وب را بر اساس نگرانی های امنیت ملی توجیه می کنند تلاش ایالات متحده برای ممنوعیت TikTok متعلق به چین. در بسیاری از موارد، پراکندگی وب اغلب وسیله ای برای دولت ها برای جلوگیری از نفوذ اینترنت بر گفتمان سیاسی است.

تکه تکه شدن، محاصره های قابل توجهی برای همکاری جهانی و جریان آزاد اطلاعات ایجاد می کند. به گفته تاونسند، برای شرکت‌ها کافی نیست که مسئولیت مبارزه با نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و پراکندگی را بر عهده بگیرند. برای موفقیت، سیاست ها باید یک تلاش مشترک باشد.

تاونسند به ZDNET می گوید: «افزایش تکه تکه شدن یک تهدید واقعی برای حریم خصوصی و ایمنی آنلاین است. “چه زمانی [privacy] سیاست ها نوشته شده اند، چگونه اعمال یا اجرا می شوند؟ ما دوست داریم در این خط مشی ها مشارکت بیشتری داشته باشیم. اساساً، برای داشتن یک وب ایمن، به سیاست هایی نیاز دارید که با شرکا و سازمان های متعددی تدوین شده باشد.”

همچنین: ارزیابی سوزان می‌گوید هجوم رمز ارزها توسط حرص و آز و ایجاد بی‌ثباتی هدایت می‌شود

فناوری های بلاک چین و واقعیت مجازی نیز مشکلات خود را دارند. این ادعا که بلاک چین راه حلی جادویی برای مشکلات فناوری بزرگ است، جنبه‌های منفی این فناوری را به حداقل می‌رساند، مانند این واقعیت که استخراج ارزهای دیجیتال بار عمده‌ای بر محیط زیست و خانه طرح‌های جعلی سریع ثروتمند شدن است. همانطور که وجود دارد، این فناوری انتظارات خود را برآورده نمی کند.

فضاهای آنلاین VR و AR نیز تکه تکه شده و فاقد مقررات ایمنی مناسب هستند. متا مبالغ هنگفتی را در فناوری متاورس خود سرمایه‌گذاری کرده است، اما به دلیل عدم تعدیل محیط‌های مجازی خود با انتقاد مواجه شده است که اجازه می‌دهد رفتارهای مضر کنترل نشود. اگر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی نمی‌توانند مسائلی را که پلتفرم‌های کنونی خود با آن مواجه هستند، کنترل کنند، این موضوع در مورد ایمنی و امنیت اینترنت آینده ما چه می‌گوید؟

بنیاد وب امیدوار است که شرکت‌های فناوری بزرگ توسط کاربران با استانداردهای بالاتری نگهداری شوند و دستورالعمل‌های قانونی و جامعه تضمین کنند که سازمان‌ها در مورد استفاده اخلاقی از واقعیت مجازی پاسخگو هستند. با این حال، مشکل، مبارزه مداوم بین خواست کمتر مقررات دولتی و اعتماد به شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن منافع کاربران است.

تاونسند می‌گوید: “ما از اینکه مردم کنجکاو هستند که چگونه جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند، بسیار هیجان‌زده هستیم. اما چیزی که دیده‌ایم این است که فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین برای تثبیت قدرت استفاده می‌شوند و برای ضرر بیشتر از سود استفاده می‌شوند.”

تاونسند به قرارداد بنیاد وب برای وب به عنوان دستورالعملی برای کار به سمت اینترنت ایمن تر اشاره می کند. این قرارداد که توسط تیم برنرز لی، خالق شبکه جهانی وب ایجاد شده است، مسئولیت‌های دولت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان را در تلاشی مشترک برای ایجاد اینترنت ایمن و قابل دسترس بیان می‌کند. این کار شامل ایجاد اینترنت در دسترس و مقرون به صرفه است. توسعه فن آوری هایی که از جنبه های مثبت اینترنت پشتیبانی می کنند. مبارزه با رفتارهای مضر آنلاین؛ و احترام به حق همه کاربران اینترنت برای حفظ حریم خصوصی و احترام.

تعداد کمی از دولت ها این قرارداد را به طور رسمی تایید کرده اند: به عنوان مثال، روسیه و چین هرگز انتظار نمی رفت که این قرارداد را امضا کنند و پس از رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ مقررات بی طرفی شبکه دوران اوباما را معکوس کردایالات متحده از دیدگاه برنرز لی دورتر شد.

شرکت‌هایی که ظاهراً از قرارداد بنیاد وب برای وب حمایت می‌کنند نیز انتقادات خود را برانگیخته‌اند. در سال 2019، پس از اعلام حمایت فیس بوک، برنرز لی از مارک زاکربرگ انتقاد کرد برای ادامه اجازه دادن به تبلیغات سیاسی هدفمند در پلتفرم قبل از انتخابات عمومی بریتانیا.

همچنین: آینده وب به نوع متفاوتی از توسعه دهندگان نرم افزار نیاز دارد

در سال 2021، بنیاد وب سایت را راه اندازی کرد آزمایشگاه طراحی سیاست فنی برای درک اینکه چقدر قرارداد در دنیای آنلاین امروزی پایدار است. هدف این ابتکار شناسایی راه‌حل‌هایی برای مسائل حیاتی مؤثر بر وب، از جمله آزار و اذیت، برابری جنسیتی، دسترسی و اتصال به اینترنت، تعدیل محتوا، پراکندگی اینترنت، حریم خصوصی و اخلاق هوش مصنوعی است.

آزمایشگاه با شرکت‌ها، دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، محققان و کاربران اینترنت همکاری می‌کند تا سیاست‌های فناوری را ایجاد کند که می‌تواند در مقیاس بزرگ و با «طراحی انسان محور» در خط مقدم اتخاذ شود.

دامنه نفوذ تا حدودی محدود است، زیرا سازمان یک نهاد دولتی نیست. پلتفرم‌ها و دولت‌هایی که قرارداد وب را تأیید می‌کنند، موظف به پیروی از دستورالعمل‌های آن نیستند، و وب‌گردها تنها می‌توانند کارهای زیادی را برای حفظ امنیت آنلاین خود انجام دهند. اما امید است که با به اشتراک گذاشتن درس ها و بهترین شیوه ها از سراسر جهان، ذینفعان بتوانند در تلاش جمعی برای بهتر، ایمن تر و عادلانه تر کردن اینترنت برای همه سهیم باشند.

تاونسند می‌گوید: «وب، مشترکات عمومی اساسی است. برای کسانی که دسترسی دارند، این مکانی است که می‌توانیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم». مهم نیست کجا و چه کسی هستید، باید بتوانید تجربه ای امن و قابل اعتماد در وب داشته باشید.”


منبع: https://www.zdnet.com/article/the-future-of-the-web-could-be-bright-but-theres-a-lot-to-fix-first/#ftag=RSSbaffb68