آیفون 14 پرو: سنسور دوربین جدید و عظیم، همان انتقال داده با کابل لایتنینگ کند


iphone-14-pro-purple

آیفون 14 پرو اپل دارای سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی قدرتمند اما همان رابط کابل لایتنینگ قدیمی است

تصویر: اپل

بنابراین آیفون 14 پرو چشمگیر است واقعاً چشمگیر است — سنسور 48 مگاپیکسلی آن بر روی لنز دوربین اصلی آن به دستگاه اجازه می دهد تا بزرگترین و دقیق ترین عکس ها را در دستگاه آیفون ثبت کند. همچنین می تواند ویدیوهای خیره کننده 4K با کیفیت زوم اپتیکال ضبط کند.

و اپل مطمئناً از شما می‌خواهد که با دوربین آیفون پرو از محتوای با کیفیت حرفه‌ای عکس بگیرید. در حقیقت، این شرکت یک کمپین تبلیغاتی کامل از آن ساخت.

اما سنسورهای بزرگتر به معنای فایل های بزرگتر نیز هستند. چقدر بزرگتر؟ خوب، 48 مگاپیکسل فشرده نشده ProRAW اندازه عکس بین 48 مگابایت تا 60 مگابایت خواهد بود و هنگام استفاده از کدک HEVC، حدود 400 مگابایت در دقیقه ویدیوی 4K خواهد بود.

برای آن دسته از ما که دیوانه عکس می شوند و می خواهند از قابلیت های 48 مگاپیکسلی ProRAW حسگر جدید استفاده کنند، اگر شروع به ضبط پنج یا 10 دقیقه کلیپ 4K یا گرفتن چند صد عکس در یک جلسه کنید، فضای فایل بسیار زیادی است. . می‌خواهید دستگاه خود را در مک یا رایانه شخصی یا شاید iPad خود خالی کنید، جایی که می‌توانید ویرایش عکس به سبک دسکتاپ را انجام دهید.

اگر تا به حال مجبور شده اید با استفاده از کابل لایتنینگ ویدیو را از آیفون به مک خود منتقل کنید، احتمالاً می دانید که چقدر کند است. ابتدا، برنامه Photos باید فهرست‌ها و تصاویر کوچک فایل‌ها را همگام‌سازی و فهرست‌بندی کند، که مدتی طول می‌کشد. سپس باید رویه واردات را انجام دهید.

سرعت صاعقه چقدر است؟ خوب، چون یک است USB 2.0 فناوری، به جای فناوری USB 3.2 یا 4.0، دارای حداکثر سرعت انتقال 480 مگابیت بر ثانیه یا تقریباً 60 مگابایت در ثانیه (MB/s) است.

بنابراین این بدان معناست که اگر ۱۰۰ عکس ProRAW دارید که باید روی آیفون ۱۴ پرو خود انتقال دهید، ممکن است انتقال هر عکس بیش از یک ثانیه یا بیش از یک دقیقه و نیم برای ۱۰۰ نوردهی، با فرض نرخ انتقال بهینه، طول بکشد. در واقع، احتمالاً به دلیل نمایه سازی بیشتر خواهد بود.

یک کلیپ ویدیویی 5 دقیقه ای 4K تقریباً 2000 مگابایت یا 2 گیگابایت خواهد بود. با این سرعت، انتقال این مقدار داده از طریق کابل لایتنینگ ممکن است تا 13 دقیقه طول بکشد. احتمالا طولانی تر.

ما مشخصات کاملی در مورد ارتقا یا عدم ارتقای آیفون 14 به USB 3 نداریم — برخی از جدیدترین آیپدها دارای اتصال USB 3.2 هستند، اما آنها از اتصالات USB-C استفاده می کنند.

سرعت USB 3.2 چقدر است؟ حد بالای تئوری برای نسل 1 4.8 گیگابیت بر ثانیه یا 600 مگابایت بر ثانیه (MB/s) است. USB 3.2 Gen 2 10Gbps و USB 3.2 Gen 2×2 20Gbps است. و USB 4/Thunderbolt 3؟ 40 گیگابیت بر ثانیه یا 5000 مگابایت در ثانیه، افزایش بیش از 80 برابری نسبت به نرخ انتقال USB 2.0.

(آره، ما می دانیم، گیج کننده است. از اد بات نخواهید که پست شما را قبل از اولین قهوه‌تان ویرایش کند.)

اکنون، اپل ممکن است کانکتور لایتنینگ را امسال ارتقا داده باشد – هنوز کسی آیفون 14 پرو را از نزدیک بررسی نکرده است. اما این امکان نیز وجود دارد که اینطور نباشد زیرا اتحادیه اروپا سال آینده اپل را مجبور به استفاده از USB-C خواهد کرد، بنابراین اپل می تواند منتظر باشد تا تغییرات شدیدتری در چیپست ها و کانکتورهای خود ایجاد کند. یا اپل می تواند تصمیم بگیرد که کابل ها را به طور کامل حذف کند.

قطعا این امکان وجود دارد عکس‌ها را AirDrop به مک خود. آیفون 13 پرو مکس دارای یک حداکثر سرعت انتقال از طریق Wi-Fi حدود 1200 مگابیت بر ثانیه است، با استفاده از یک کانال 80 مگاهرتز در یک باند 5 گیگاهرتز با دو جریان فضایی. این یک پیشرفت نسبت به USB 2.0 است — حدود 2.5 برابر سریعتر.

اما سرعت آن فقط یک چهارم USB 3.2 Gen 1 است، چه رسد به کابل USB 4/Thunderbolt. با استفاده از Wi-Fi 6، حداکثر نرخ داده 802.11ax بسیار بالاتر از آن است، اما فقط در دستگاه‌هایی با کانال‌های 160 مگاهرتز که از چهار یا بیشتر جریان فضایی استفاده می‌کنند. یک مک بوک پرو فقط می تواند دو جریان فضایی را پشتیبانی کند مانند آیفون، بنابراین AirDrop حداکثر سرعت 1200 مگابیت در ثانیه دارد.

من انتظار ندارم که پشته کامز آیفون 14 بسیار بهتر از مدل قبلی خود باشد، حتی با یک چیپست بی‌سیم داخلی، اگر در واقع این همان چیزی بود که آنها امسال از آن استفاده کردند.

به یاد داشته باشید که در حالی که خواندن از روی فلش مموری آیفون بسیار سریع است و AirDrop نیز سریع است، سرعت نوشتن کامپیوتر مقصدی که فایل ها را به آن منتقل می کنید نیز محدود می شود. اگرچه این مشکلی در سیستم‌های سطح ایجاد محتوا نیست. در سطح بالا مک بوک پرو M1 Max، می توانید سرعت نوشتن تا 7.5 گیگابایت در ثانیه را روی SSD داخلی آن دریافت کنید.

با سرعت USB 2.0 لایتنینگ با سرعت 60 مگابایت بر ثانیه، حتی به اشباع آن نزدیک نشده ایم.

اما هنوز مجموعه ابزارهای داخلی خوبی برای کشیدن و رها کردن عکس‌ها و فیلم‌های انبوه به صورت بی‌سیم از آیفون به مک شما وجود ندارد (شما نمی‌توانید AirDrop را روی رایانه شخصی انجام دهید). اپل شما را مجبور می کند از iCloud استفاده کنید.

این چیزی نیست که شما به عنوان یک تولید کننده محتوای حرفه ای می خواهید. شما سریعترین اتصال مستقیم ممکن را می خواهید. ابزارهای شخص ثالثی برای این کار وجود دارد، اما همیشه قابل اعتماد نیستند.

من حدس می زنم همیشه سال آینده وجود دارد.


منبع: https://www.zdnet.com/article/iphone-14-pro-huge-new-camera-sensor-same-slow-lightning-cable-data-transfers/#ftag=RSSbaffb68