آیا سیستم عامل ابتدایی بهترین توزیع لینوکس شماست؟

با این حال، چون Flatpak نصب شده است، می توانید آن عناوین نرم افزار را اضافه کنید. خبر خوب این است که شما هنوز نیازی به لمس خط فرمان ندارید. می‌توانید مرورگر وب را باز کنید، آن را به flathub.org هدایت کنید، LibreOffice را جستجو کنید و روی Install کلیک کنید و فایلی را در حافظه محلی شما دانلود می‌کند. پس از دانلود آن فایل، روی فایل (به نام org.libreoffice.LibreOffice.flatpak.ref) دوبار کلیک کنید و دستورات را دنبال کنید. واقعن به همین سادگی است.

مهم نیست که کدام مسیر را انتخاب کنید، نصب نرم افزار در سیستم عامل ابتدایی بسیار آسان است. و با اوبونتو به عنوان پایه آن، می توانید مطمئن باشید که هر نرم افزار نصب شده به طور کامل تست شده است و برای پرایم تایم آماده است.

شکل 1: دسکتاپ Elementary OS به همان زیبایی که می بینید رابط کاربری زیبایی دارد.

تصویر: جک والن

چه چیزی سیستم عامل ابتدایی را کاربر پسند می کند؟

به عبارت دیگر، اگر در لینوکس تازه کار هستید، سیستم عامل ابتدایی سخت است. اگر لینوکس برای سال‌ها مرکب شما بوده است، ممکن است سیستم عامل ابتدایی را کمی محدود کنید. در هر صورت، به دلیل زیبایی و سهولت استفاده، برتری این توزیع لینوکس دشوار است.


منبع: https://www.zdnet.com/article/is-elementary-os-your-best-first-linux-distribution/#ftag=RSSbaffb68

شما همچنین یک ماشین حساب، مدیر وظیفه، نمایشگر عکس، نمایشگر PDF، مدیر فایل، و برنامه دوربین را پیدا خواهید کرد اما خیلی بیشتر نیست. این بدان معناست که شما باید نرم‌افزاری را نصب کنید، جایی که مشکلات ممکن است ظاهر شوند. به عنوان مثال، اگر AppCenter را باز کنید، متوجه خواهید شد که نرم افزاری مانند LibreOffice (پرکاربردترین مجموعه آفیس منبع باز) وجود ندارد. همین موضوع برای برنامه های اختصاصی مانند Spotify و Zoom نیز صادق است.

ابزار نصب سیستم عامل ابتدایی که می‌گوید Housekeeping

اول از همه، سیستم عامل ابتدایی مبتنی بر لینوکس اوبونتو است، به این معنی که از مدیر بسته apt استفاده می کند. به همین دلیل، نصب نرم افزار (حتی از طریق خط فرمان) بسیار ساده است. اما فکر نکنید که برای نصب برنامه‌ها نیازی به خط فرمان ندارید، زیرا سیستم عامل Elementary شامل فروشگاه برنامه بسیار خاص خود است، جایی که می‌توانید نرم‌افزارهای زیادی را با یک کلیک ساده نصب کنید (من چند لحظه دیگر به نکاتی اشاره خواهم کرد). البته، سیستم عامل Elementary از Flatpak نیز پشتیبانی می کند، بنابراین شما فقط به مدیر بسته apt محدود نمی شوید.

با این حال، روزهایی وجود دارد که دلم برای ظرافت و سادگی توزیع دسکتاپ Elementary OS تنگ می شود. سیستم عامل ابتدایی به همان زیبایی که تا به حال پیدا کرده اید یک سیستم عامل دسکتاپ است. با کوچکترین الهام گرفته شده از رابط MacOS، سیستم عامل ابتدایی از دسکتاپ Pantheon برای ایجاد یک رابط استفاده می کند.شکل 1) که کاملاً همه می توانند از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از ویژگی های Elementary OS که آن را بسیار کاربرپسند می کند نصب کننده است. برای پیدا کردن یک سیستم عامل ساده تر در بازار به سختی می توانید نصب کنید. و در طول نصب اولیه، خواهید دید که سیستم عامل Elementary شما را از طریق مواردی مانند فایل های قدیمی که باید به طور خودکار پس از 30 روز حذف شوند، راهنمایی می کند (شکل 2).

یکی دیگر از دلایل کاربرپسند بودن سیستم عامل Elementary این است که توسعه دهندگان از راه خود برای ایجاد یک طراحی رابط کاربری یکپارچه استفاده کرده اند. این چیزی است که بسیاری از توزیع‌های لینوکس می‌توانند از آن استفاده کنند.

اینجاست که سیستم عامل ابتدایی می تواند کمی مشکل باشد. در خارج از جعبه، شما می توانید مجهول ترین مجموعه نرم افزارها را پیدا کنید، مانند:

  • سرویس گیرنده ایمیل ایمیل
  • مرورگر وب گنوم
  • پخش کننده موسیقی
  • پخش کننده ویدیوها
  • ویرایشگر متن کد

همچنین: اوبونتو 22.04: دسکتاپ لینوکس برای کار

برای حدود سه سال از زندگی من، سیستم عامل ابتدایی سیستم عامل پیشرو من بود. تنها چیزی که من را از آن توزیع لینوکس دور کرد، خرید اولین سخت افزار System76 (یک Leopard Extreme) بود. از آن زمان خرید اولیه، من به کامپیوترهای رومیزی System76 ( تلیو به نظر من بهترین کامپیوتر رومیزی موجود در بازار است). چون من از سخت افزار System76 استفاده میکنم، پاپش! سیستم عامل کاملاً منطقی است.

دسکتاپ پیش‌فرض Elementary OS، یک صخره بزرگ اقیانوسی و چراغ‌های شمالی را نشان می‌دهد

و برای جذاب‌تر کردن این موضوع، هزاران هزار برنامه برای نصب از Flathub وجود دارد. بنابراین هنگامی که از کمبود نرم افزار موجود در AppCenter ناامید شدید، کافی است به Flathub بروید و هر چیزی را که نیاز دارید پیدا کنید.

آیا سیستم عامل ابتدایی برای شما مناسب است؟

پاسخ به این سوال بسیار دشوار است زیرا همه چیز به نیازها و خواسته های شما بستگی دارد. بگذارید سعی کنم آن را برای شما تجزیه کنم.

  • اگر به تازگی با لینوکس آشنا شده اید و به دنبال یک سیستم عامل دسکتاپ هستید که زیبا و فوق العاده کاربرپسند باشد، اما دقیقاً از قوانینی که اکثر توزیع های مبتنی بر دبیان/اوبونتو پیروی می کنند (مخصوصاً در مورد نصب نرم افزار) پیروی نمی کند، Elementary سیستم عامل راه حل عالی است.
  • اگر به دنبال یک توزیع لینوکس هستید که بسیار قابل تنظیم باشد و آماده انجام تقریباً هر کاری که انجام دهید، سیستم عامل ابتدایی ممکن است بهترین گزینه نباشد.

همچنین: 5 بهترین توزیع لینوکس برای مبتدیان

شکل 2: لازم نیست نگران پاک کردن دستی فایل‌های قدیمی باشید، زیرا Elementary OS این کار را برای شما انجام خواهد داد.

تصویر: جک والن

نرم افزار گنجانده شده است

این چیزهای کوچک است.

همچنین: در اینجا چیزی است که لینوکس اسپیرال را برای کاربران جدید بسیار خوب می کند

بسیار مطابق با رابط MacOS، همه چیز در سیستم عامل ابتدایی از عناصر طراحی یکسانی برخوردار است. شما یک برنامه واحد را پیدا نمی کنید که زیبایی شناسی سیستم عامل را حفظ نکند. اگرچه ممکن است این یک مزیت واضح به نظر نرسد، هر ذره تداومی که می توانید به رابط اضافه کنید کمک زیادی به کاربران می کند تا احساس کنند در خانه خود هستند.