معرفی انواع دوربین مدار بسته + ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها فنون برق

تکنولوژی، قاب و همچنین ظاهر دوربین تاثیر به سزایی در تقسیم بندی انواع دوربینهای مدار بسته دارد. در ادامه انواع دوربین مدار بسته بر اساس تکنولوژی ساخت قاب و ظاهر مورد بررسی قرار گرفته است. دوربین صنعتی طبق تصویر برای تصویربرداری در فضای بیرونی یا داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. انواع دوربین مدار بسته باکس معمولا بدون لنز به کاربران عرضه میشود . هر چه تعداد پیکسل یک تصویر بیشتر باشد، می‌توان در هنگام زوم کردن، جزئیات تصویر را بهتر مشاهده کرد.

با دید 200 متر درشب و زوم اپتیکال 36 وضوح تصویری بالا ارائه می دهد. برای فضاهای وسیع مانند زمین ها، مغازه ها، پارکینگ ها، فرودگاه ها وجاده ها مناسب است. دوربین مداربسته چشم ماهی نوعی دوربین 360 درجه با تصاویر پانوراماست که به دلیل واید بودن لنز می تواند وسعت دید بالایی را پوشش دهد. شکل ظاهری لنز این دوربین ها به چشم ماهی یا فیش آی شباهت دارد و به همین دلیل نیز نامگذاری شده است. این دوربین معمولا به صورت سقفی نصب می شود و به صورت فلت ساخته شده که جای کمی را نیز اشغال می کند از طرفی نصب دوربین چشم ماهی بسیار ساده است. یکی از مزایای استفاده از دوربین مدار بسته چشم ماهی این است که در یک محیط اداری، تجاری یا مسکونی اگر بخواهید از دوربین عادی استفاده نمایید نیاز به هزینه های متعدد دیگری همچون ترانس، دی وی آر، هارد، سیم کشی، نصب و غیره پیدا می کنید.

  • قبل از اینکه به مفهوم استریم در دوربین مدار بسته اشاره کنیم لازم است ابتدا معنی لغوی آن را توضیح دهیم، Stream در لغت به معنای جریان است و در دنیای IT به مفهوم پخش مستقیم و بدون وقفه، استریم گفته می شود.
  • خدمات مانیتورینگ دوربین مداربسته تضمین می‌کند که اموال شما در مواقعی که خالی از سکنه یا آسیب ‌پذیر است، توسط کارکنان حرفه‌ای نظارت می‌شود.
  • مجهز به ویژگی Motion Detector است که سبب می شود دوربین زمانی روشن شود که حرکتی را تشخیص می دهد.
  • در گذشته، پیچیدگی سیستم های امنیتی خانه اغلب به نصب و راه اندازی حرفه ای دوربین مداربسته نیاز داشت.

دوربین مداربسته آنالوگ، از نظر سادگی شرایط خوبی دارد و به نوعی کم هزینه می باشد. بسیاری از افراد به دنبال قیمت دوربین مداربسته با کیفیت مناسب هستند. این قابلیت باعث می شود که این دوربین ها کاربری های متفاوتی داشته باشند. لنزهای استاندارد دوربین مداربسته می توانند فاصله 35 تا 40 فوتی را پوشش دهند. دوربین های مداربسته C-Mount اریا سی سی تی وی امکان استفاده از لنزهای خاص را دارند که امکان پوشش دهی مسافت های بیشتر از 40 فوت را نیز فراهم می کند. نقاط قوت دوربین مداربسته اکسیس ( قابلیت دسترسی به سیستم از راه دور ، کیفیت بالای تصاویر در شب ، رمزگذاری ویدیویی قوی ، سازگاری و امکان اتصال به شبکه‌های متنوع IP ، استفاده از فناوری zip stream برای نخستین بار ) می باشد.

می تواند ویدیوی ارسال شده از طریق شبکه را رمزگذاری کند تا مطمئن شود که نمی‌توان آن را مشاهده یا دستکاری کرد. این یعنی اینکه پس از نصب، زاویه دید دوربین ثابت است و نمی توان آن را تغییر داد. کیفیت تصاویر و در کل عملکرد این دوربین ها از دوربین های آنالوگ بهتر است. کافی خواهد بود، مخصوصا اگر ملک شما قبلاً از یک سیستم امنیتی موجود برای کابل کواکسیال سیم کشی شده باشد. در آخر، عامل تصمیم گیری بر اساس نیاز های امنیتی خاص ملک شما خواهد بود. دوربین های آنالوگ برای نصب و فعالسازی به سیم کشی احتیاج دارند که هزینه مستقل خودش را هم دارد، اما دوربین های دیجیتال بی سیم هستند.

دوربین های بیرونی در معرض رطوبت، باد، گرد و غبار و سایر عوامل مخرب هستند. بنابراین نصاب باید از دوربین هایی با حداقل IP66 یا بهتر استفاده کند. علاوه بر لزوم استفاده از دوربین هایی با درجه IP مناسب، اقدامات محافظتی در مقابل آب و هوا که توسط نصاب شما برای مراقبت از اتصالات دوربین های خارجی شما استفاده می شود باید حداقل با درجه IP66 باشد.

انواع دوربين مدار بسته بر اساس جنس بدنه

جنس به کار رفته در بدنه، شکل و نحوه نصب، اندازه و نحوه ساخت دوربین‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. برای نظارت بر نواحی خاص از نصب دوربین‌ ثابت استفاده می شود و این دوربین ها قابلیت چرخش ندارند. معمولا هزینه راه اندازی دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های دیگر بالا تر است. یا دوربین با حساسیت فوق العاده بالا که می تواند فیلم فوق العاده ای با جزئیات ۴K / 30fps را ضبط کند، حتی در شب و در محیط های کم نور. وجود هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این دوربین ها برای تجزیه و تحلیل بیشتر تصویر قابلیت های مناسبی را در اختیار اپراتور قرار می دهد.

دوربین مدار بسته پین هول یا مینیاتوری