مجله صنایع چوب و کاغذ ایران | سایت ایسنا

مجله صنایع چوب و کاغذ ایران | سایت ایسنا

اما از آنجایی که مردم زیاد از کاغذ استفاده می‌کنند، امروزه باید این کار را به ماشین‌‌ها و دستگاه‌های غول‌پیکر و قدرتمند ایسنا بسپاریم. قرن یازدهم بود که کاغذ با تسخیر سیسیل و اسپانیا توسط اعراب وارد اروپا شد. بااین‌حال، کاغذ به‌سرعت در مقایسه با پوست ماده‌ای باکیفیت پایین تلقی شد، به‌طوری‌که در سال 1221، فردریک دوم، امپراتور روم مقدس، استفاده از آن را برای اسناد عمومی ممنوع کرد.

  • در اینجا به چند نمونه بارز از ویژگی‌های مهم کاغذهای پوستی اشاره می­کنیم.
  • با توجه به نیاز و سلیقه خود می‌توانید از انواع برگه های موجود در فروشگاه تورنگ خریداری کنید و آن را با نخ کنف رنگی، کاغذ گیپور، لیبل بسته بندی و گیفت تگ تزیین کنید.
  • زیرا در فرآیند بازیافت آن ابتدا باید مواد پوشش داده شده بر روی آن را جداسازی کرد و سپس برای بازیافت خمیر کاغذ ارسال نمود.
  • طراحان سایت هنگام طراحی قالب سایت معمولا با این موضوع رو برو هستند که محتوای اصلی صفحات آماده نیست.
  • بعد از چاپ لایه سیلیکونی برداشته شده و امکان چسباندن کاغذ بر روی هر سطحی امکان پذیر می‌شود.

به عبارت دیگر، قطع کتاب به‌طور کلی اندازه درازا در برابر پهنا (طول و عرض) هر برگ سنجیده می‌شود، یا گاهی اندازه درازا (طول) در مقابل پهنا (عرض) جلد یک کتاب است. کاغذ واژه‌ای پارسی است[۲] یا نیز ممکن است ریشه‌ای چینی داشته باشد.[۳][۴][۵][۶] و ذکر واژهٔ «کاغذ» یا «ورق» در نوشته‌های کهن عربی بسیار فراوان دیده می‌شود.

تفاوت کاغذ پوستی و کالک در چیست؟

در صنعت چاپ هرچقدر کاغذ سفیدتر باشد، مرغوبیت و قیمت آن بیشتر است و کاغذهایی که رو به قهوه‌ای شدن می‌روند قیمت و کیفیت پایینی دارند. در کارخانۀ تولید کاغذ برای تبدیل کاغذ طبیعی به کاغذ سفید به خمیر آن مواد شیمیایی اضافه می‌کنند. اما برخلاف کاغذ سفید، کاغذ بالکی به صورت مکانیکی تولید می‌شود و هیچ مادۀ شیمیایی در تولید آن نقش ندارد. چینی‌های باستان نخست روی پارچهٔ ابریشم می‌نوشتند، اما از نزدیک ۱۵۰ سال پیش از میلاد، آموختند که می‌توانند پوست درخت توت را خرد کنند، به صورت خمیر درآورند و از آن کاغذ بسازند. آن‌ها به کاغذهای خود ساقه‌های کتان و رشته‌های تور ماهی‌گیری کهنه نیز می‌افزودند تا محکم‌تر شود. هر چند گیاهان در بیش‌تر جاها یافت می‌شدند، اما چینی‌ها شیوهٔ ساختن کاغذ را به صورت راز نگه داشته بودند.

کاغذ برای بسته بندی دکور، مجسمه، تابلو و آثار هنری

تا اینجا به بررسی فرایندهای انجام شده در مرحله خمیر سازی پرداختیم. پس از این مرحله و آماده شدن پالپ، نوبت به مرحله Approach system یا همان paper machine می رسد. در واقع ورود خمیر به این مرحله به معنای تکمیل فرایند خمیر سازی و پالایش آن بوده و پس از آن، مراحل ساخت کاغذ آغاز می شود. در این فرایند مجددا از دستگاه های کلینر غلظت متوسط و غلظت پایین استفاده می شود تا در حد امکان، ریزترین ذرات نیز از خمیر جدا شود. به طور منظم، نمونه های گرفته شده به آزمایشگاه های تخصصی منتقل می شوند تا کیفیت کاغذهای تولیدی بررسی شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

البته این ویژگی باعث جلوگیری از چاپ و کپی‌برداری غیرقانونی کتاب‌ها نیز می‌شود. با وجود اینکه برگه‌های کاغذ بالکی ضخامت بیشتری نسبت به کاغذ سفید دارند، اما کتاب‌هایی که با این کاغذ منتشر می‌شوند، وزن بسیار کمتری دارند. به دلیل شباهت رنگ کاغذ بالکی با کاغذ کاهی، عدۀ زیادی این دو کاغذ را با هم اشتباه می‌گیرند. کاغذ بالکی رنگی طبیعی مایل به کرم یا طوسی دارد و به همین دلیل برخی تصور می‌کنند این نوع کاغذ، کاغذی بی‌کیفیت و نامرغوب است. نامهٔ پادشاه هند به خسرو انوشیروان پادشاه ایران بر روی پوست درختی بود که آن را «کاذی» می‌خواندند و آن را به زر سرخ نوشته بودند. این درخت که در هندوستان و چین دیده می‌شود درختی عجیب و زیبارنگ و بوی خوش آن مطلوب است، پوست آن نازک‌تر از کاغذ چینی است و پادشاهان چین و هند نامه‌های خود را بر آن می‌نویسند.